Beef en Steak

Hanos

Bart Steegmans

Sprokkelaar
Ik zie hier heel vaak mensen die spullen bij de Hanos kopen. Kan je dat ook als particulier ? Op hun site zie ik dat je een pas moet hebben en dat je deze enkel kan krijgen als je een BTW nummer hebt.

Ik heb zelf een pas van de Makro en Sligro.
Als je de pas van iemand mag gebruiken dan even in je Stocard app zetten en kun je hem gebruiken
Bij Makro en Sligro word niet om een btw nummer gevraagd,bij Hanks weet ik dat niet

Op hun site zie ik dat je een pas moet hebben en dat je deze enkel kan krijgen als je een BTW nummer hebt.

Klopt. De pas is op naam en KvK gekoppeld aan BTW. Pas is niet overdraagbaar en ook alleen fysiek (niet via een app te delen) en er wordt best wat strenger op toegezien dan dagpas-constructies bij die eerder genoemde andere groothandels.

Ik gebruik zelf voor al mijn pasjes een pasjes app (ik gebruik mobile-pocket).
Je scant daarmee de barcode van het pasje om het pasje toe te voegen (kan misgaan, er zijn veel verschillende soorten barcodes, check dus ook de nummercode na scannen).
Voordeel is dat je niet meer tig pasjes mee hoeft te nemen.

Ik gebruik mijn Makro pas ook op deze manier en heb daar nooit vragen over gehad.
Het lijk me sterk dat ze daar bij de Hanos wel moeilijk over doen, maar kan natuurlijk wel.

Ik heb zelf een pas van de Makro en Sligro.
Als je de pas van iemand mag gebruiken dan even in je Stocard app zetten en kun je hem gebruiken
Bij Makro en Sligro word niet om een btw nummer gevraagd,bij Hanks weet ik dat niet
Wel rekening houden dat als je iemand zijn pasje leent en je bv. wekelijks of maandelijks die gebruikt dat de fiscus wel eens vragen kan stellen afhankelijk van de activiteiten van diens bedrijf.

Wel rekening houden dat als je iemand zijn pasje leent en je bv. wekelijks of maandelijks die gebruikt dat de fiscus wel eens vragen kan stellen afhankelijk van de activiteiten van diens bedrijf.
Alleen als die persoon die facturen opgeeft als bedrijfskosten / de BTW aftrekt, maar dat zou dan ook fraude zijn.
De reden dat je als consument niet zomaar bij een groothandel mag kopen is dat het oneerlijke concurrentie zou vormen voor supermarkten ed.

@Marq +1 in het verleden wel eens wat ondernemers gehad die dachten dat je alles wat je bij de Makro kocht ook als bedrijfskosten kon boeken.....NOT :D
Het is idd om het onderscheid tussen groothandel en detail handel zuiver te houden. Waarom de makro er een stuk relaxter instaat weet ik niet.

Omdat groothandels op plekken mogen zitten waar supermarkten niet mogen, zijn ze verplicht om particulieren te weren.
Daarnaast mogen ze, omdat ze zich alleen op bedrijven richten, de prijzen ex-btw weergeven.

Hoewel ze particulieren moeten weren kan het zijn dat ze liever alsnog zoveel particulieren willen hebben. Ik denk dat de Makro meer die kant op zit. Bij de Makro vinden ze het trouwens ook niet goed als je met een foto van een pas aan komt zetten.

Aan de andere kant kunnen particulieren ook irritant zijn in een groothandel:
  • Ze snappen soms niet dat prijzen ex-btw zijn.
  • Ze trekken soms grootverpakkingen open, wat niet de bedoeling is.
  • Ze kopen in verhouding vrij weinig.

Terug
Bovenaan Onderaan