BasBQ
Beef en Steak

Grill 'nd Smoke

 

Bloody Smoke

Tondelzoeker
Berichten
17
Na een tijdje stage gelopen te hebben bij ene Jord, sommige kennen hem denk ik wel, begon het te jeuken. Ik wil ook spare-ribs en pulled pork maken. Een weber kopen is lekker makkelijk maar dat geeft me geen voldoening. Daarnaast wil ik altijd iets anders, iets wat de rest niet heeft. Op school maakte ik kennis met 3ds Max en zo begon ik in mijn vrije tijd mijn eigen bbq te tekenen.

Het idee was om er een grill en smoker van te maken, maar ik wilde hem ook "mobiel" houden. Dus ik had het idee om een firebox te maken die los te koppelen is, zodat ik hem ook even snel als grill kan gebruiken. Hieronder de eerste tekeningen in 3ds Max.








Na het tekenen heb ik een vat gehaald en daarbij kreeg ik een klein vat voor noppes, ik zag een firebox in het kleine vat.
Samen met een vriend heb ik het nodige slijp en laswerk verricht, en de dome was klaar:



In de dome zitten 2 richels gelast waar in ik de ijzeren bak zo in ?n uit kan schuiven. Ik wilde deze bak erin zodat de hete kolen niet direct in contact kwamen met het vat. Daarnaast leek het me wel handig om het rooster in hoogte te kunnen verstellen.



Ik heb extra lang gezocht naar een vat dat uitsluitend voedingsmiddelen had vervoerd, ik dacht dat is lekker handig. Maar achteraf heb ik er spijt van.. de coating hierin was erg moeilijk te verwijderen, dus ik heb hem uiteindelijk laten stralen.



de buitenkant mooi schoon geborsteld en daarna gespoten;



Hier zijn ook de schoentjes, waar de poten van de dome in komen;



Ondertussen was het ook tijd om de firebox te fabriceren:



Ik heb ervoor gekozen om te werken met vleugelmoeren zodat ik het dus los kan koppelen. Ik twijfelde eerst of het wel zou werken maar hij sluit goed af, de rook gaat geen kant op!




Het deurtje van de firebox en de dome gaapt nog een beetje dus daar ga ik nog wat op verzinnen. Al met al werk hij naar behoren. ik heb er wat bakstenen in liggen om de warmte beter te controleren, ook heb ik een soort "baffle" gemaakt van een oude ijzeren bak. De temperatuur blijft mooi stabiel. En de eerste ribs smaakte heerlijk!



 
Ziet er mooi uit. Ik ben ook bezig met een offset smoker.
Maar ook zonder afneembare fire pit kan je gewoon grillen.
Deksel van fire pit dicht, kolen in de barrel en grillen maar.

Welke verf heb je gebruikt?
 
dat ziet er strak uit
 
Mooi ding.
 
Nice!!
 
mooi project en mooi vlees B-)

Maccie zei:
Dat ziet er goed uit. Lijkt me alleen lastig verplaatsen. /)

lijkt mij ook,je had t frame  iets langer kunnen maken zodat  stookvat dr op past en dan  op wielen

hoe regel je de temperatuur,ik zie nl geen afvoer???
of bouw je die nog op t vatdeksel??
 
Huisvlijt, ik hou er van!
 
Schittternd
 
Nice :D
 
AV zei:
mooi project en mooi vlees B-)

Maccie zei:
Dat ziet er goed uit. Lijkt me alleen lastig verplaatsen. /)

lijkt mij ook,je had t frame  iets langer kunnen maken zodat  stookvat dr op past en dan  op wielen

hoe regel je de temperatuur,ik zie nl geen afvoer???
of bouw je die nog op t vatdeksel??

Het verplaatsen is inderdaad niet heeel ideaal, maar er komen z.s.m. wieltjes onder.
Ik had inderdaad geen foto van de afvoer, maar deze heb ik aan de deksel bevestigd.

 
Geweldig om te zien dat je zo enthousiast bent :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan