BasBQ
Beef en Steak

grill BBQ verbouwen naar smoker achtig apparaat

  • Onderwerp starter buitenkokert
  • Startdatum
B

buitenkokert

Gast
Goede dag allemaal

Ik heb jaren terug een grote BBQ gemaakt, 1meter breed, 50cm diep en 50 cm hoog, met een rooster dat een deel van het vet opvangt en afvoert.

11gu9lv.jpg


Het ding voldoet als grill, zeker voor grotere gezelschappen uitstekend.....

MAar ik wil er graag een deksel op maken (klapbaar) zodat ie dicht is als ie buiten in de buitenkeuken in de open lucht staat. Maar tevens (als er dan toch een deksel op zit) wil ik hem dan anders gaan gebruiken (of in ieder geval kunnen gebruiken)

nu is dus de vraag of het volstaat om onderlangs afsluitbare beluchting en in het deksel (of hoog in de zijwand/achterwand) afsluitbare rookafvoer te maken, en dan het vuur (briketten/houtskool) aan een kant te leggen en het te garen vlees aan de andere kant op het rooster en deksel dicht en met beluchting en rookgasafvoer de temp regelen...

of moet er een aparte "firebox" aan gekoppeld worden.

daarnaast nog de vraag of de rechthoekige vorm nog een probleem is kwa flow en zoja hoe ik dat dan het best kan oplossen....

een hoop technische vragen waarvan ik hoop dat jullie er antwoord op hebben.

De BBQ stond altijd op een aluminium tafel, daar ga ik een kast omheen bouwen en stenen blad erop zodat het een buitenkeukenblok wordt. de BBq komt naast het werkblad op die kast te staan
 
nou ook eem goeidag.

tja : weet nu niet ffn snel de juiste antwoord.
maar zeker is wel dat hoe je jouw rvs zelfmake bbq ook verbouwd of aanpast t wel jouw ding blijft dat generatie s lang meegaat.
en dat lukt weber of bge tot nu toe niet.

verder rond of vierkant maakt niet uit met zelfbouw, uitdaging is dat t altijd is aan te passen.
 
Als je een aparte vuurbox gaat monteren krijg je een offset smoker.
Het werkt prima om aan 1 kant de briketten te branden en dan de rest van de grill voor low&slow gerechten te gebruiken.
Op dezelfde manier wordt dat met een Weber ook gedaan.

Dus inderdaad een mooi passende deksel maken en uitproberen zou ik zeggen!!!
 
Mooi,

dan ga ik binnenkort eens kijken dat ik een tekening maak en een plaatje RVS laat knippen en kanten...

iemand ervaring met gasdrukveertjes buiten op zo'n BBQ om de klep open te houden..... werkt dat langdurig, of kunnen die de hitte niet aan?

groetjes
Roger
 
Ik heb begrepen dat de LASM bbq-trailer vol zit met gasveren om de deuren open te houden, maar ik heb ook begrepen dat zij daar wel speciale gasveren voor moesten hebben in verband met de hitte....en ook dat die "nogal" duur waren....
(zeker als je er zoveel nodig hebt als hun....)
 
Zoals het er vandaag uit is gaan zien gaan we de grill toch niet verbouwen naar smoker.....
er komt een houten deksel op om blad en andere troep er uit te houden als ie niet gebruikt wordt.

verder komt ie wel aan een kant op de tafel die als buitenkeuken dienst gaat doen, maar blijft ie als "gewone" BBQ dienst doen, alleen ga ik 3 "lades" maken die als kolenrooster met elk eigen luchttoevoer gaan zorgen dat ik hem voor 1/3 deel kan gebruiken, of indien groter gezelschap, een heet, minder heet en nog minder heet deel door luchttoevoer per lade anders in te stellen.

Als extra komt er een kamado aan de andere kant van het "werkblad" van de buitenkeuken die in het blad ingebouwd zal worden...
 
Ben benieuwd naar de foto's!!!
 
da duurt nog wel effe ;-)
eerst kamado kopen, dan tafel aanpassen en bekleden met hout en stenen blad..........
 
buitenkokert zei:
da duurt nog wel effe ;-)
eerst kamado kopen, dan tafel aanpassen en bekleden met hout en stenen blad..........

Ook leuk om te volgen!!  :)

Weet je al wat voor en kamado het gaat worden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan