Heb niet veel foto's gemaakt tijdens het bouwen van de beunbecue, maar ik vond nog een paar plaatjes op m'n mobiel

.
Het begin van de bouw. Liep al langer met het idee rond om zelf wat in elkaar te prutsen, dus maar eens langs de garage gegaan voor een olievat.
Bedoeling was om met restmateriaal een zo goedkoop mogelijke barbecue te maken. De barbecue is een 60L oliedrum, de poten komen van twee oude schragen, het rooster is van een winkelwagentje en ga zo maar door.
Na het schoon branden gelijk maar een testrun gehouden met een paar speklapjes. Simpel, maar lekker. Het kolenrooster kwam ook uit een winkelwagentje, maar deze was te ruim. De kolen vielen erdoor en daardoor kwam er niet genoeg zuurstof bij

.
Weer een stukje verder. Had nog wat ijzerwerk over dus hij kreeg ook gelijk maar twee tafeltjes aan de zijkanten, een handvat en wieltjes. De tafelbladen zijn gemaakt van reststukken trespa, keihard spul en eenvoudig schoon te maken.
Met een verbeterd kolenrooster wou het al veel beter branden B-). Na de tweede testrun ben ik dus begonnen met opschuren om hem vervolgens in de Motip uitlaatverf te zetten. Zou zonde zijn als hij ging roesten.
Op een zonnige en warme dag in augustus de beunbecue buiten gezet om hem te spuiten en de verf vervolgens lekker in te branden. Met vuur spelen... Het blijft mooi werk...
Eenmaal droog zag de beunbecue er zo uit. Over de kleur heb ik nog zitten twijfelen, maar matzwart leek mij qua roet en andere viezigheid een veilige keuze. Daarnaast kan deze verf het meeste hebben.
Het kolenrooster zoals deze er nou in zit. Heb een stukje strekstaal gehaald bij een trailerbouwer uit de buurt en deze vervolgens thuis in de juiste vorm gebogen.
Nog een detail van ??n van de handvatten, deze zijn gezaagd uit een oude bezemsteel. Heb de oude doppen in stand gelaten en daarnaast aan de zijkant (was onderkant) een extra klepje gemaakt voor meer ventilatie. De handvatten zijn inmiddels ook in de bootlak gezet.
Het doel om zo veel mogelijk spullen te recyclen is redelijk gelukt. Het enige materiaal wat ik heb moeten kopen waren de scharnieren, een paar boutjes die ik niet had liggen en het strekstaal. In totaal een tien euro. Hier kwam nog een bus Motip overheen van ?15, je kan dus zeggen dat de verf die op de beunbecue zit duurder is dan de beunbecue zelf haha.
Maar vooral het plezier tijdens de bouw was zeer groot

.