BasBQ
Beef en Steak

Goedemiddag allemaal!

Marendss

Tondelzoeker
Berichten
8
Goedemiddag allemaal, nieuw hier op het forum.

Mijn naam is Mike, en ik kom uit Groningen.
Na lang wikken en wegen, eindelijk een serieuze kamado bestelt. Keuze is gevallen op op The Columbus pro line large. Incl. Startset.

Mooi ding voor het oog, en als ik een beetje de recensies mag geloven, een prima BBQ voor deze prijs.

Startset bevat:
- Pizzasteen
- One minute lighter
- 10KG premium houtskool

En daarnaast wordt er bij de BBQ gelijk het volgende geleverd:
- Regenhoes
- Kolenmand met verdeler
- Aslade
- Plate setter

Daarnaast heb ik een digitale thermometer bestelt, en een stalen borstel om hem schoon te maken.

Al met al, naar mijn idee een prima starters set.

Paar vragen die nu ik nu heb:
1. Wat zijn de do's en dont's bij het eerste gebruik van de kamado.
2. Wat moet ik nog meer aanschaffen om de set echt compleet te maken
3. Zijn er nog goed tips en tricks, of is hier een mooi topic voor te vinden?

Alvast bedankt iedereen! Zin om hier mijn ervaringen te delen, en uiteraard die van anderen te lezen.
 
Welkom Mike.
Mij werd verteld bij aankoop van mijn kamado, eerste keer niet te hoog in temperatuur 150 grC max.
Zeer hoge temperatuur voor pizza bvb pas na een 5 tal keer gebruik.
Dus ik heb de temperatuur steeds beetje bij beetje opgevoerd.
 
Welkom Mike.
Mij werd verteld bij aankoop van mijn kamado, eerste keer niet te hoog in temperatuur 150 grC max.
Zeer hoge temperatuur voor pizza bvb pas na een 5 tal keer gebruik.
Dus ik heb de temperatuur steeds beetje bij beetje opgevoerd.
Top, dan begin ik volgende week eerst met max 150 graden. Pizza'tje was ook lekker geweest, maar dan wacht ik daar nog even mee.
 
2. Wat moet ik nog meer aanschaffen om de set echt compleet te maken

Voor mij zijn de volgende dingen essentieel:
-Goede hitte bestendige handschoenen. Op het forum hier zijn mensen fan van las handschoenen van de bouwmarkt.
-Een goede tang met klem. Niet zo'n onhandig ding met een hele sterke veer waarmee je het vlees kapot knijpt maar een goede degelijke die lekker in de hand ligt.
-Thermometer om je vlees mee te meten.
 
Voor mij zijn de volgende dingen essentieel:
-Goede hitte bestendige handschoenen. Op het forum hier zijn mensen fan van las handschoenen van de bouwmarkt.
-Een goede tang met klem. Niet zo'n onhandig ding met een hele sterke veer waarmee je het vlees kapot knijpt maar een goede degelijke die lekker in de hand ligt.
-Thermometer om je vlees mee te meten.
Welkom mike!

Wat edwin zegt zijn wel belangrijke items.
Thermometer bedraad of draadloos is makkelijk voor low&slow gerechten zoals pulled pork.
Een Thermapen is een hele fijne gadget.
Ik ben zelf ook groot fan van een rotisserie oftewel spit maar dat is wel een wat duurdere aankoop.

Tips;
Jezelf een beetje inlezen over soorten rookhout welk rookhout waar lekker bij is.
En welk type houtskool fijn is al blijft dat natuurlijk een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Marabu, Quabracho in mijn ogen beide fijn voor low&slow.
Dammers acacia vind ik heel neutraal
Gebruik NOOIT briketten in je kamado :)

Vooral lekker gaan proberen en wellicht voor jezelf een logboekje bijhouden wat er goed ging en wat er beter kan de volgende keer.

Succes!
 
Welkom Mike!
 
Voor mij zijn de volgende dingen essentieel:
-Goede hitte bestendige handschoenen. Op het forum hier zijn mensen fan van las handschoenen van de bouwmarkt.
-Een goede tang met klem. Niet zo'n onhandig ding met een hele sterke veer waarmee je het vlees kapot knijpt maar een goede degelijke die lekker in de hand ligt.
-Thermometer om je vlees mee te meten.
Bedankt voor de tips.
Las handschoenen, klinkt als een geschikte oplossing inderdaad.

Tang met sterke veer heb ik nu ook, dat werkt voor geen meter inderdaad. Zal even opzoek naar een juiste vervanger. Thermometer heb ik mee bestelt met de BBQ
 
Welkom mike!

Wat edwin zegt zijn wel belangrijke items.
Thermometer bedraad of draadloos is makkelijk voor low&slow gerechten zoals pulled pork.
Een Thermapen is een hele fijne gadget.
Ik ben zelf ook groot fan van een rotisserie oftewel spit maar dat is wel een wat duurdere aankoop.

Tips;
Jezelf een beetje inlezen over soorten rookhout welk rookhout waar lekker bij is.
En welk type houtskool fijn is al blijft dat natuurlijk een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Marabu, Quabracho in mijn ogen beide fijn voor low&slow.
Dammers acacia vind ik heel neutraal
Gebruik NOOIT briketten in je kamado :)

Vooral lekker gaan proberen en wellicht voor jezelf een logboekje bijhouden wat er goed ging en wat er beter kan de volgende keer.

Succes!
Bedankt!

Zeker ben ik mij aan het inlezen. Forum hier is echt top, en zie erg veel leuke en interessante dingen voorbij komen.

Nooit briketten ga ik onthouden. Ga opzoek naar de juiste houtskool de komende tijd.

Logboekje geen gek idee inderdaad.
 
Welkom!
 
Welkom Mike ! Ik zou m.b.t. de kamado de richtlijnen volgen die de leverancier van deze kamado aangeeft. Belangrijk m.b.t garantie.
 
welkom Mike, wat ook nog een waardevolle aanvulling op termijn kan zijn is een gietijzeren rooster en een Dutch Oven.
Op een gietijzeren rooster kan je mooie grillstrepen maken die je op een RVS rooster niet voor elkaar krijgt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan