Beef en Steak

GMG ervaringen?

MVDA_84

Tondelzoeker
Hallo allemaal,

ik ben op zoek naar een goede pellet smoker. In Nederland zijn er voor zover ik nu weet, drie merken te verkrijgen. De Traeger, de Yoder en de Green Mountain Grills.
Als ik de ervaringen online lees, is de Yoder de beste keus en tevens de duurste. De Traeger heb ik ervaring mee, maar die heeft grote moeite om de temperatuur constant te houden (swings van 30 graden zijn geen uitzondering). Dan blijft de GMG over. Wie kan mij helpen door wat ervaringen te delen?

- Hoe is de temperatuur controle, binnen hoeveel graden van de ingestelde temperatuur blijft de GMG? (bijv het Daniel Boone model)
- Klopt het dat GMG (in tegenstelling tot de Traeger) pellets "voert" door directe informatie vanuit de temperatuurmeter en hem daardoor constant weet te houden. Dus niet op een ingesteld programma zoals de Traeger die om de 65 sec, 15 sec lang pellets voert? (ik geloof dat de GMG PID controller heeft, maar dat kan ik niet echt goed terugvinden)
- Hoe gaan jullie om met de verschillende temperatuurzones op de GMG? Ik lees dat de GMG daar soms nog moeite mee heeft?
- Welke pellets gebruiken jullie voor de GMG? Ik lees veel goeds over de BBQ'ers Delight pellets, iemand daar ervaring mee?
- Zie ik nog andere goede pellet smokers over het hoofd? Iemand bijvoorbeeld al eens een Rec-Tec naar NL gehaald? Lees daar niks dan goeds over.

Alvast bedankt voor jullie tijd en kennis!

Groet, Maarten

heb je al bij green-forest.nl gekeken?

Beste Leo,

Jazeker, en ik ga ook absoluut navraag doen bij de leverancier. Ik ben nu vooral op zoek naar objectieve ervaringen vanuit gebruikers van de GMG.

Green-Forest.nl levert naast GMG ook Green Forest pellet Q's dus heb je een vierde optie.

Met GMG heb ik geen ervaring, met Green Forest inmiddels wel sinds een paar maanden. En die regelt de pellet doorvoer inderdaad aan de hand van de gemeten temperatuur waardoor de temperatuur min of meer constant is. Met min of meer bedoel ik dat er soms best een afwijking is van een paar graden terwijl de controller de ingestelde temperatuur probeert te behouden, maar dan hebben we het zeker niet over swings van 30 graden maar eerder 1-5 graden.

Om die 1-5 graden in perspectief te plaatsen; ik gebruik op mijn WSM een BBQ Guru controller en deze zegt gewoon bij een verschil van minder dan 3 graden (up of down) dat je de ingestelde temperatuur hebt. De Green Forest geeft continue de werkelijke temperatuur weer, dus zie je ook de kleine afwijkingen op het display.

Ik heb nu een aantal jaar een GMG Daniel Boone. Op zich ben ik er erg tevreden mee, zoal elke BBQ moet je er wel mee 'leren' werken.

De GMG heeft idd een PID controller, waarbij de temperatuur door een sensor wordt gemeten die vlak onder je roosters zit. Over het algemeen weet dit systeem de temperatuur goed te behouden, maar door invloeden van buitenaf (en binnenin) kan het zo zijn dat de daadwerkelijke temperatuur (gemeten met bijv. een Maverick) afwijkt van de ingestelde temperatuur. In de bijbehorende app kun je dit aangeven, waardoor hij zijn sensor aanpast. Ook kun je last hebben van verschillende temperaturen op verschillende plekken op het rooster. Zaak is om je grill goed waterpas te houden en de platen die het vocht tegenhouden goed te plaatsen van de zijkanten. Over het algemeen heb je er dan weinig omkijken naar. Daarnaast moet je niet vergeten dat (zoals hierboven ook gemeld) een paar graden verschil tov de 'echte' temperatuur voor het eindproduct weinig uitmaakt. 

De Green Forest grill heb ik geen ervaring mee, maar deze is gebaseerd op de GMG modellen, waarbij het goede is behouden en ze wat aanpassingen hebben gemaakt obv de leerpunten van GMG. Zo zit er een andere temperatuursensor is, die een stuk dunner is en dus sneller reageert op temperatuurwijzigingen. Daarnaast schrijven ze de programmatuur van de controller die erin zit zelf, waardoor je bijv. ook een 'cold-smoke' stand hebt, erg handig!

Pellets haal ik ook bij Green-Forest.

Al met al een tevreden gebruiker!

Terug
Bovenaan Onderaan