Beef en Steak

Glasfiber ipv vilt - KJC I ?

Visca

Kooltjesharker
Hallo!

De vilt op mijn Kamado Joe Classic I begint wat slijtage te vertonen dus ik wil het gaan vervangen. Nu zit ik te denken om in plaats van vilt, te gaan voor glasfiber.
Ik heb alleen ooit eens ergens gelezen dat, doordat zo'n glasfiber afdichting wat dikker is, de KJC I niet altijd helemaal goed meer zou sluiten.

Weet iemand hier of dat zo is, of hebben er mensen hier ervaring met glasfiber op de KJC I die uit eigen ervaring kunnen aangeven of dit gewoon kan of juist geen goed plan is?

Zou je naar het scharnier moeten kijken of je die kan afstellen dat de dome wat hoger kan staat ivm de dikte van de glasvezel gasket

Kan me herinneren wel ooit te lezen om eerst de onderkant te doen. Dan laten rusten en platter worden door deksel en dag later bovenkant. Klopt dat?

Gaat gewoon prima , je hoeft nadien ook niets te verstellen aan je scharnieren.
Kortom , werkt 100%
Top, dan ga ik dat doen!

Kan me herinneren wel ooit te lezen om eerst de onderkant te doen. Dan laten rusten en platter worden door deksel en dag later bovenkant. Klopt dat?
Ik kan het in ieder geval voor de zekerheid zo doen, dat is een prima plan!

Vanavond eerst nog een keer zalm koud roken! Zometeen dat glasvezel spul maar bestellen en dan woensdag of donderdag het vilt er maar eens af halen (y)

Succes! Ik moet bij mijn kamados binnenkort ook het vilt vervangen. Ga deze dus in de gaten houden

Lekker bezig Visca!

Ik ga als dalijk lekker als het zonnetje schijnt ook mijn gasket vervangen van mijn KJC2.

Eerst de auwe band verwijderd. Dan dalijk alles licht opschuren en dan alles even ontsmetten met pure alcohol en dan de nieuwe band erop zodat die weer een tijdje mee kan.

IMG_1377.jpeg

ik bedoelde eigenlijk welke glasfiber je gaat plaatsen, die van KJ zelf of bijv infinity. Weet iemand of er verschil in dikte is tussen die twee? Mijn vilt is aan vervanging toe en zoek ook glasfiber, zonder dat ik de aan de dome schanieren moet rommelen.

ik bedoelde eigenlijk welke glasfiber je gaat plaatsen, die van KJ zelf of bijv infinity. Weet iemand of er verschil in dikte is tussen die twee? Mijn vilt is aan vervanging toe en zoek ook glasfiber, zonder dat ik de aan de dome schanieren moet rommelen.
Aha, op die fiets.
Ik heb gewoon die van KJ zelf besteld, bij Kamado Nederland, €53 ipv €60 euro nu.

Nou, het zit erop. Gisteren lekker in het zonnetje vervangen, nog wel een aardig klusje trouwens.
Volgens mij zit het wel goed, moet nog even in de praktijk getest worden natuurlijk.

Het valt me wel op dat er nu wat 'vering' zit als je de dome wat aandrukt, zie de video hieronder. Voor de kenners: is dat oké, of is dat speling die je niet wil hebben?

Bij mijn KJC3 zit die speling er ook. Maar valt daarna in zijn vergrendeling. Voor zover ik dit filmpje kan beoordelen lijkt me dit niet raar hoor.
Maar ik denk dat je het vooral ook proefondervindelijk moet ontdekken.

Nou, het zit erop. Gisteren lekker in het zonnetje vervangen, nog wel een aardig klusje trouwens.
Volgens mij zit het wel goed, moet nog even in de praktijk getest worden natuurlijk.

Het valt me wel op dat er nu wat 'vering' zit als je de dome wat aandrukt, zie de video hieronder. Voor de kenners: is dat oké, of is dat speling die je niet wil hebben?
Hoi Visca,

Daar hoef je je geen zorgen over te maken!
Dat is de gasket die je vervangen hebt. Die zijn nu nog mooi “ bol “ en als je de deksel dicht doet veert de bovenste gasket tegen de onderste die op je ketel ligt. Zie het als 2 kussentjes die tegen elkaar duwen.

Hoi Visca,

Laat even weten als je een low&slow hebt gedaan met rookhout en of je de rook tussen de glasfiber ziet door komen. Super dat je dit met ons deelt, helpt ons KJC1 gebruikers in de keuze maken tussen vilt en fiber.

blok rookhout erin en goan, heb je snel getest lijkt me 😁

blok rookhout erin en goan, heb je snel getest lijkt me 😁
Yep, is het plan ook om hem nog goed te testen, moet alleen nog ff een gerechtje erbij verzinnen want zomaar een beetje stoken zonder een bord eten als resultaat staat me niet aan :P

Terug
Bovenaan Onderaan