Beef en Steak

Gerookte paddenstoelen

jabberwock

Stoker
Ik ben van plan om een tapenade te maken van gerookte paddenstoelen. Ik vroeg me af of er mensen zijn die ervaring hebben met het roken van paddenstoelen.

Wat is wijsheid? gewoon rauw op de bbq en (koud)roken? Dan evt. nog bakken zodat ze niet al te rauw meer zijn en verwerken in de tapanade? Of meteen roken en garen op de bbq?

Geestig idee!

Misschien eerst garen op een rookplankje?

Wanneer ik een tappenade maak van paddestoelen doe ik dat altijd van gegaarde paddo’s. Je zou ze kunnen roken en garen tegelijk of de gehele tappenade koud roken.

Laatst bewerkt:
Je zou ze eerst rauw kunnen koud roken
En daarna garen, let wel champignons en andere paddenstoelen altijd goed verhitten voordat je ze eet. Niet rauw eten omdat op rauwe paddenstoelen ziekmakende bacteriën kunnen voorkomen zoals listeria en ecoli
Bovendien zit in rauwe paddenstoelen de gifstof agaritine, die bij verhitting verdwijnt.

Maar warm roken kan ook, ik zou er een bakje champignons aan wagen en een testje doen, half bakje koud roken en daarna garen/bakken en het andere halve bakje warm roken en garen/bakken
Champignons mogen van mij best wat langer bakken (in ieder geval tot al het vocht uit de pan is verdwenen, anders ben je ze alleen aan het koken)
Dan worden ze mooi glimmend goudbruin en wordt de smaak wat noterig.
En kakelverse champies/ paddenstoelen gebruiken.

Ik ga denk ik morgen eens een test run doen. Goede tip van die bacteriën. Dat wist ik helemaal niet.

Terug
Bovenaan Onderaan