BasBQ
Beef en Steak

Gerookt paprikapoeder

 
 

ThaReaper

Kooltjesharker
Berichten
158
Vandaag onder het mom van "Weer of geen weer, het is altijd BBQ weer"

20140817_130605.jpg


Besloten om toch de smoker weer aan te steken  :D

Na de laatste keer een goede hoeveelheid rub te maken voor o.a. de BCC was ineens bijna het hele potje paprikapoeder leeg.
Reden genoeg voor ons om zelf eens een poging te doen om de voorraad aan te vullen in plaats van steeds potjes te halen.

Bij de supermarkt even wat zoete puntpaprika's en rawit's ingeslagen en ik had ook nog een aantal Madamme Jeannettes liggen dus deze ook maar meteen erop voor wat mooi geel poeder te maken  >:)

20140817_124849.jpg


Na dat de smoker een kwartier stabiel op 100? was de paprika's en pepers erop.

20140817_125508.jpg


Er ligt nu een klein schaaltje met appelhout bij en nu is het afwachten wat het gaat brengen.
We houden jullie op de hoogte  ;)
 
Komt helemaal goed hoor... Misschien nadrogen in de oven als het niet lukt om ze helemaal droog te krijgen. Oven op een graad of 60, deur op een kiertje.
 
Net nog even snel een handje hout toegevoegd en stiekem onder de kap gekeken maar ze zijn mooi aan het uitdrogen.

Wel heeft het hout gebrand zo te zien want een paar stukken zijn zwart geworden aan het uiteinde maar dat snijden we gewoon weg voor we gaan malen.

Zo te zien mogen ze nog wel even blijven liggen voor ze goed droog zijn geworden maar het aroma dat uit de schoorsteen komt is heerlijk  =P~
 
Zo te zien op de eerste foto komt er genoeg rook vanaf!! :D

Ben heel benieuwd naar het eindresultaat.
 
Ik volg!! :D
 
Inderdaad, ik ook.
Met de huidige paprika prijs.....
En de lol van het zelf roken en vermalen.....
 
Hou er rekening mee dat bij verbranding ook vocht vrij komt. Je moet ze echt heel droog hebben willen ze niet schimmelen later.
 
Ik heb ze helaas niet helemaal droog kunnen krijgen en ze hebben er toch behoorlijk lang op gelegen.
Ze liggen nu afgedekt en morgen ga ik verder, de pepers zijn wel heel mooi uitgedroogd en deze kan ik morgen al meteen vermalen tot poeder dus het is nu hopen dat het geen kwaad kan om ze een nachtje net niet droog op te slaan.

Misschien volgende keer toch kleiner snijden of een hogere temperatuur maar nu eerst mijn bed opzoeken aangezien morgen ook het werk weer begint helaas..  :-S
 
Zoals Noskos al zij je kan ze na drogen in de oven.
 
Mike v R zei:
Zoals Noskos al zij je kan ze na drogen in de oven.

Ja dat zou inderdaad een optie zijn ware het niet dat onze oven een simpel elektrisch ding is wat vast staat op de maximale stand  :(

Maar niet getreurd ik ben gewoon eigenwijs en vind dat het maar moet gaan lukken, de Madamme Jeanettes weet ik zeker dat ze droog zijn dus daar kan ik poeder van gaan maken na het werk  :p
 
Na een avondje hard werken is het dan eindelijk zo ver, het staat allemaal in de kast in potjes!  :D

Na nog een kleine 8 uur in de smoker door te hebben gebracht waren ook de paprika's compleet uit gedroogd.

20140819_225353.jpg


Helaas heb ik bijna een hele paprika weg kunnen gooien omdat er een aantal stukken te dicht op het vuur hebben gelegen en echt zwart waren geblakerd.

Toch mag ik qua opbrengst niet klagen van 7 puntpaprika's, alleen krijgt mijn vijzel het niet fijn genoeg dus het wordt nog zeven of een koffiemolen halen.

20140819_232343.jpg


VLNR: Rawit poeder/flakes, Madamme Jeanette poeder, Paprikapoeder zoet.

Conclusie:
Ik heb natuurlijk ook meteen even de poeders getest, ze hadden allemaal een redelijk sterke rooksmaak dus ik kan jullie aanraden om heel zuinig of zelfs helemaal geen rookhout te gebruiken.
Het Rawitpoeder had een lekker pitje dus ik denk dat ik dat samen met de paprika combineer voor pikant paprikapoeder.
Het Madammepoeder, tsja... dat brand inmiddels als 20 minuten lang mijn hele tong kapot  =)) >:)
Het is net napalm als het in contact komt met speeksel en je krijgt het ook niet zo weggespoeld haha maar het doet zijn werk goed, ook is de rooksmaak hier wat minder door de belachelijke hitte.

Voor de volgende keer:
Bij pepers kan ik echt aanraden om de zaden en membranen te verwijderen als je niet tegen hitte kan, ik heb bij de Madammekes alleen de mindere zaadlijsten verwijderd en het resultaat mocht daar zijn. Toch haal ik ze voortaan ook grotendeels weg  :D
De paprika's durf ik niet zeker te zeggen of dit ook verstandig is, wellicht dat het poeder wat lichter wordt als ik deze er ook goed doorheen gemalen krijg.
De volgende batch die gemaakt wordt hier gaat met een stuk minder hout op de smoker en verder van het vuur af want de kleur is mij net wat te donker en de rooksmaak net sterk genoeg om voor sommige overheersend te zijn.

Bedankt voor het volgen  ;)

Edit: typo en punctuatie
 
Bedankt voor de update, leuk om te lezen!

Goed ook dat je gelijk verbeterpunten hebt voor de volgende keer. Voorlopig houd ik het zelf maar bij de winkel,.... echter sluit niks uit!! :)
 
Ja dat is momenteel nog wel even het advies, de pepers kan ik wel aanraden maar die hebben ook geen vuur een stuk minder rook gekregen omdat ze helemaal achteraan lagen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan