BasBQ
Beef en Steak

Gegrilde Bloemkool in de dutch oven

 
 

Ruud H

Pitmaster
Berichten
591
Gisteren zag ik bij de groenteboer een bloemkool liggen en dacht daar heb ik laatst een filmpje over gezien.
Even gezocht en mijn grote voorbeeld Ralph de Kok had er idd een item over gemaakt.
Bloemkool in een zelfgemaakte kruidenboter in de DO.

Ingegredienten:
1 bloemkool
150 gr. Boter
handvol peterselieblaadjes, gehakt
2 á 3 salieblaadjes,gehakt
1 teen knoflook, geperst
1 el. Ketchup
1 tl. Kerriepoeder
½ el. Maggi
1 tl kurkuma
Zout en peper naar smaak

350 gr kip(dij)filet
Mediterraanse rub van @NasQ

Dit alles door elkaar mengen, en lekker over de bloemkool kliederen. In de DO en op de kamado die indirect op 180 graden stond.
20230318_170627.jpg


de boter smelt er heelijk doorheen en loopt in de DO. met een kwastje om de 10 minuten de gesmolten boter over de bloemkool laten druipen.

20230318_172301.jpg


Ik had nog wat kipfilet liggen die eigenlijk op moest, die snel gesneden en in de mediterraanse rub van @NasQ gezet. Na 3 kwartier deze stukken kip in de DO erbij gegooid zodat deze heerlijk in de kruidenboter konden meegaren.


20230318_180035.jpg


Na ongeveer 75 minuten was de bloemkool redelijk gaar. (volgende keer zou ik de bloemkool misschien even 10 minuten voorkoken en af laten koelen en dan pas de boter erop)

(Alles op een bord gekwakt want de kwallificatie begon) Bloemkool was net gaar, heerlijk van smaak en de combinatie met de kip was echt heerlijk. Zeer zeker voor herhaling vatbaar!

IMG-20230318-WA0003.jpeg
 
Ziet er wel smakelijk uit
 
Ziet er zeker smakelijk uit!

Waren jullie net zo snel klaar met eten als de kwalificatie klaar was 😉
 
Ziet er zeker smakelijk uit!

Waren jullie net zo snel klaar met eten als de kwalificatie klaar was 😉
Ik heb m voor de vorm afgekeken ;).
 
Ziet er heerlijk uit. Ik maak bloemkool tegenwoordig gewoon in kleinere roosjes klaar. Veel sneller en gelijkmatiger gaar en makkelijker te verdelen. Tja, wel minder stoer dan een hele bloemkool natuurlijk 😄
 
Terug
Bovenaan Onderaan