Beef en Steak

Gaat mijn buikspek wel goed?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Onno Korver
  • Startdatum Startdatum
O

Onno Korver

Gast
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, en dit is mijn eerste post (Naast het voorstellen dan :P). Ik zit middenin het proces van het koud roken van een stuk buikspek. Maar ik vraag me af of het vlees nog wel goed is. Twee weken geleden ben ik bij de slager geweest en heb ik een kilo buikspek gekocht. De slager heeft het stuk vlees voor mij in droge pekel gelegd (colorozo zout, ik weet niet hoeveel) en gevacumeerd. Dit heeft een week bij mij in de koelkast gelegen. Vervolgens heb ik het vlees uitgepakt, afgespoeld en afgedroogd om het hierna in keukenpapier te wikkelen en nog een dag in de koelkast te houden. Op het internet had ik gelezen dat het voor buikspek belangrijk is om te rijpen, en dat dit in het donker op een koele plek zonder wind moest gebeuren voor enkele dagen. Dit heb ik gedaan door het vlees op een snijplank te leggen, vergiet eroverheen en omwikkeld met huishoudfolie (gaatjes in geprikt voor lucht) uiteindelijk theedoek eromheen om het donker te maken en in de schuur gelegd voor ongeveer 6 dagen. Ik denk dat tijdens het rijpen iets fout is gegaan, want ik zie kleine witte balletjes op de bovenkant van mijn vlees zitten (ze zijn zacht, ik kan ze indrukken):

Zouden dit bacterien zijn? Is het vlees bedorven? Gek genoeg zie ik die balletjes niet aan de zijkant van het vlees, zou het het zout kunnen zijn? Kan ik dit stuk vlees nog roken, of is het bedorven? Zijn er barbecue goden aanwezig die mij kunnen vertellen wat ik nu moet doen? Ik hoor het graag!

Groet, Onno

Lijkt mij zout.

Zou ik in eerste instantie ook denken inderdaad

Ff proeven....dan weet je of het zout is

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Ik zou het even in lauw stromend water spoelen en op een rekje in de koelkast 1 a 2 dagen laten drogen en dan gaan roken. Er lijkt mij niet iets ernstigs aan de hand. Alleen al die moeite voor het rijpen zou ik nu in deze "warmere" periode niet voor het roken doen maar er na.

Ik heb geproefd, het is geen zout. Maar gezien het niet aan de zijkant zit en wel op de bovenkant... lijkt het me dat de bacteri?n niet echt in het vlees zitten? zal ik een doekje met natuurazijn gebruiken om de bacteri?n weg te vegen, en dan gaan roken?

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=15581.msg254133.msg#254133

Kijk even naar deze post... ik heb er niet veel verstand van maar volgensmij is het OK om het met een doekje af te vegen met 50/50 water met natuurazijn.

Wat ik zag heb ik weggepoetst zoals je zei Tentij.s! Meteen in de rook gezet daarna. Als ik dit nog eens ga doen zal ik het rijpen inderdaad na het roken doen zoals veel wordt gedaan in die link. Bedankt voor het helpen mensen!

We zijn inmiddels 3 weken verder na mijn laatste berricht. Ik heb ongeveer 3 keer een rooksessie van +/- 10 uur gehouden. Een deel van het spek heb ik gegeten, ben hier niet ziek van geworden. Vandaag trof ik echter schimmel aan op het spek. Ik heb praktisch alles weggegooid op 1 (onbesmet?) stuk na. Die ga ik schoonmaken en morgen opeten in de naam van de wetenschap. Wat denken jullie dat het probleem is geweest? Was het vlees niet genoeg gepekeld of heb ik het te lang (1 week) ongerookt bewaard?

Toevallig een fotootje gemaakt?

Terug
Bovenaan Onderaan