Beef en Steak

Forel roken op gas

• Onderwerp starter Onderwerp starter Psychoboy
  • Startdatum Startdatum
P

Psychoboy

Gast
Gisteren mijn eerste poging om vis te roken op een gas Q en ik moet zeggen, het is half gelukt.
De vissen waren uiteindelijk heerlijk alleen het duurde zeer lang en er zat volgens ons weinis smaak aan van het rookhout (al hadden we geen vergelijkings materiaal)

Na 2 uur roken waren de vissen nog zo goed als rauw en leek er weinig gebeurd te zijn met de vis en ook het rookhout was al snel opgebrand.
Toen ik besloten had er een brander bij aan te zetten ging het al beter. Misschien omdat de warmte nu indirect van beide kanten kwam.

na nog een uurtje op de Q waren ze klaar en uiteindelijk waren ze heerlijk.
hierbij de foto's

IMG-20120530-00498.jpg

IMG-20120530-00496.jpg

IMG-20120530-00500.jpg

IMG-20120530-00502.jpg

IMG-20120530-00504.jpg

IMG-20120530-00505.jpg

bedankt voor het kijken en de tips van gisteren via de chat  ;D

ben blij dat het uiteindelijk toch nog gelukt is

Het is in het begin toch vaak spelen en je barbecue leren kennen. Ik heb ook geen idee wat voor recept je hanteert en of het voor warm of koud gerookte forel is :)

Maar je kunt het gewoon weer proberen nu weet je dat je het wat warmer moet doen. Had je je forellen gepekeld? En heb je ze daarna laten drogen? Als je ze droogt dan voelt de huis op een gegeven moment aan als papier en dan zal de rook daar beter aan vast kleven.

Mooie visjes, ze zien er niet erg gerookt uit.
Je had toch wel het water bij het rookhout afgegoten en de klep dicht tijdens het roken?

De volgende keer kan je ook een 'enveloppe' maken van alluminiumfolie en daar het rookhout stoppen. Prik aan de bovenkant wat gaatjes en leg het op je rooster boven de brander die aanstaat.

ik had het water afgegoten, het rookhout was met ongeveer een uurtje opgebrand en daarna rookte er natuurlijk niks meer.
Ik heb er geen extra hout bijgedaan want ik was bang dat er misschien te veel rooksmaak aan zou komen maar dat is dus niet aan de orde geweest.

Het zou betekenen dat ik bijna een halve zak rookhout moet gebruiken, dat lijkt me wat veel?
En of het dan uitmaakt of ik een dichte envelop maak of het in een bakje doe?

De forel had ik verder niet bewerkt, alleen wat zout overheen gestrooid en een uitje erin gelegd maar verder had de visboer mij verteld dat ze zo prima zouden smaken :-|

Ik zelf doe altijd net zo als Frits een aluminium zakje maken. Daar doe ik een klein handje snippers. Ik maak ze nooit nat. Het resultaat is bij mij prima te noemen.
Bij grotere projecten doe ik uiteraard meerdere keren die zakjes rechtstreeks op de briketten. Zorg er wel voor dat je ze direct op de kolen/gasbuis legt waarbij het de kans krijgt om te roken want alleen met "warmte" kom je er niet. Het moet hitte zijn! Probeer het maar eens want op gas heb ik geen ervaring.

Terug
Bovenaan Onderaan