Beef en Steak

First try brisket

Steen

Kooltjesharker
Nou dat was ie dan eerste keer brisket. Heb een paar keer de Poor man’s brisket gemaakt maar nu gaan we voor het echte werk!

Na wat trim werk(Dankje noskos voor je filmpje) ben ik ondertussen de injectie marinade gaan maken( deze is van Ewald). Kom ik er achter dan mijn spuit kapot is…🤬 dus even geïmproviseerd dmv prikken en de marinade in wrijven . Moest er iets van maken met de middelen (die ik niet had). Als rub heb ik de noskos the beef gebruikt.

Na het trimmen vond ik de brisket erg dun, te dun naar mijn zin. Terwijl ik niet extreme stukje vlees had weg gesneden. Enkel alleen de harde vet randen etc.

Maargoed, volgende dag mijn 3 kilo aan de bbq geslingerd met kersen en en hickory rookhout. Na +- 6 uur ingepakt en een beetje injectie marinade er bij gedaan. Heb m laten liggen tot kerntemperatuur van 99 graden. Even uitgepakt en nog een 3 kwartier bloot laten uitzweten zeg maar.

Ondertussen waren de eters verzameld en had ik de brisket ingepakt en wel in de koelbox laten rusten a 1,5 uur. En moment van waarheid kwam: aansnijden. Brisket was lekker sappig , niet droog en zeer lekker qua smaak! Een chef-kok was aanwezig en vond m ook erg goed gelukt!

Wou nog Burnt ends maken maar alles was opgegeten.

Al met al ben ik best een beetje trots, want durfde nooit aan om hier aan te beginnen op een of ander manier en het is me 100% meegevallen!

IMG_0861.jpeg

IMG_0862.jpeg

IMG_0860.jpeg

IMG_0864.jpeg

IMG_0866.jpeg

IMG_0880.jpeg

IMG_0882.jpeg

IMG_0886.jpeg

IMG_0889.jpeg

IMG_0893.jpeg

IMG_0892.jpeg

Laatst bewerkt:
Mooie rookring, brisket is echt een uitdaging.

BTW ik zie alleen de flat of zat de point rechtsboven op de vierde foto?

Mooie rookring, brisket is echt een uitdaging.

BTW ik zie alleen de flat of zat de point rechtsboven op de vierde foto?
Rechtsboven was inderdaad de point, vonden wij het lekkerste deel van de brisket foto 4 en bij het een naar laatste foto ook rechts

Laatst bewerkt:
Lekker hoor!

Mooi gedaan.

Al met al ben ik best een beetje trots, want durfde nooit aan om hier aan te beginnen op een of ander manier en het is me 100% meegevallen!
Daar mag je zeker trots op zijn! Het ziet er altijd best intimiderend uit zo een groot stuk vlees en vooral als je het voor de eerste keer maakt. Het resultaat ziet er lekker uit 😋
Top gedaan had graag een ontbijtje ervan gehad!
Haha Laars! Daar sluit ik me bij aan!

Mooi werk!! Moet ik ook nog een keer maken.

Maar begrijp ik nu dat je 1,8 kilo aan vet hebt weggesneden? (4,8kg op de verpakking en je geeft aan 3kg op de bbq te hebben bereid). Of lees ik het helemaal verkeerd?

Mooi werk!! Moet ik ook nog een keer maken.

Maar begrijp ik nu dat je 1,8 kilo aan vet hebt weggesneden? (4,8kg op de verpakking en je geeft aan 3kg op de bbq te hebben bereid). Of lees ik het helemaal verkeerd?
Lees je goed. Was iets meer als 3 kg totaal rond het af, heb best wat harde stukken vet en gekleurde randen weg moeten snijden

Mooie brisket geworden , het ziet er zeer smakelijk uit.
Hoe heb je de brisket gegeten?

Mooie brisket geworden , het ziet er zeer smakelijk uit.
Hoe heb je de brisket gegeten?
Met mes en vork😜 hebt simpel gehouden. Aardappeltoefjes vinden kinderen lekker en wat salade gemaakt met spekjes kaas. En jus d’r bij en wat vlees sap wat ik heb opgevangen

Terug
Bovenaan Onderaan