Beef en Steak

Fazant op Koninginnedag

• Onderwerp starter Onderwerp starter GerBQ
  • Startdatum Startdatum
G

GerBQ

Gast
Mijn eerste bbq avontuur:

Op jullie advies heb ik de fazant na het kruiden (met marjolein, dille, mint en beetje kipkruiden) ingerold in (ontbijt)spek. Ik moest hem wel vastbinden. Het blijft toch wild, he?!  :)
fazant-touw.jpg

Daarna heb ik hem op een bierblik (Gulpener, Gladiator) geplaatst in de BBQ
fazant-bier.jpg

Banjer kreeg hoopte dat het niet zou lukken, zodat er meer restjes overbleven.
banjer-fazant.jpg

Na ruim een uur was de fazant klaar. Lekker van smaak, maar toch een beetje droog/taai. Volgende keer misschien iets korter of minder heet, al blijft het altijd lastig met fazant
fazant-klaar.jpg

Ik heb het advies van het spek gemist, waarvoor dient dat? ( alles smaakt beter met spek? )

Ziet er goed uit verder, weer eens wat anders!!

Misschien in een pekelbadje voordat je de bacon er op doet. Op die manier zit er extra vocht in het vlees. Zou zo maar eens het verschil kunnen maken. Doe ik vaak bij magere vleessoorten.

En het is dan wel geen kip maar je hebt wel een tokkie verdient voor deze vogel op blik :D Gefeliciteerd!

toch een mooie prestatie neer gezet. Blijft altijd moeilijk denk ik als het vel er a af is.
weet je? Je moet gewoon veel oefenen  :D

en gelijk al een tokkie, moet niet gekker worden  :)

nicky zei:
Ik heb het advies van het spek gemist, waarvoor dient dat? ( alles smaakt beter met spek? )

Fazant is erg mager vlees en droogt heel snel uit, door spek aan de buitenkant te doen zorg je dat het vlees wat sappiger blijft, en natuurlijk smaakt alles beter met bacon :D

@GerBQ, tot welke kerntemperatuur heb je hem gedaan? Fazant moet je volgens mij roze eten, als je hem net als een kip helemaal gaar kookt ben je al te ver.

Heb even gezocht 55 tot 63?C kom ik tegen voor de borst, dat is dus beduidend lager dan bij kip.

Volgende keer beter.
Gefeliciteerd met je tokkie.

Gefeliciteerd met je Tokkie.

Ik gebruik tegenwoordig voor Fazant (in de o***) geen bacon meer maar een stuk lardeerspek van de poelier en dan op tijd eruit natuurlijk ( 65C).

Leuk Fazant eens een keer wat anders dan kip. bedankt voor het delen van je ervaring en gefeliciteerd met je tokkie.

Dank voor alle reacties! Ik ben heel blij met mijn "tokkie"  ;D, maar wat is dat precies?

Groeten,
GerBQ

Leuk man! En gefeliciteerd met je Tokkie.
Zou het een idee zijn een volgende keer plakje(s) vet spek op de borst te leggen, eventueel onder de bacon?

GerBQ zei:
Dank voor alle reacties! Ik ben heel blij met mijn "tokkie"  ;D, maar wat is dat precies?

Groeten,
GerBQ

Ger, je tokkie is een badge in de vorm van een kippehoofd dat nu bij je naam staat.
Je kan er ook een van een koe bij krijgen als je Brisket maakt en een varken als je Pulled Pork maakt

Terug
Bovenaan Onderaan