Beef en Steak

Experimenteren met drogen van de bacon.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bert
  • Startdatum Startdatum

Bert

Gerijpt
Ik zat afgelopen week na te denken hoe ik mijn spek  worst en ham het beste kon drogen voor het roken.
Als ik kijk naar de programma's die in computer gestuurde rookkasten zitten dan zie je dat die eerst het produkt op de kerntemperatuur brengen waarop het gerookt wordt.
Hierdoor krijg je geen condens meer op het produkt zodat je een mooie rookkleur krijg.
Maar wanneer je in de bbq een lage temperatuur wilt bereiken met wel voldoende lucht doorvoer loop je al snel tegen een probleem aan.
Als je de schuiven verder open zet voor meer lucht loopt de temperatuur te hoog op :(
Dus er moest een warmte bron komen die niet harder gaat branden bij meer lucht toevoer.
Vandaag heb ik daar het volgende op bedacht: Waxine lichtjes.
Die gaan niet harder branden. Echter 1 of 2 van die vlammetjes verwarmen ook niet veel.
Maar wel wanneer je ze onder een metalen plaat zet dan geven ze voldoende warmte om mijn primo te verwarmen.
Dus de volgende opstelling gemaakt
Een waxine lichtje onder mijn vuurafscheider geplaatst. Het houtblokje zorgt dat de afscheider niet klem komt te zitten in de vuurbox. Zodat deze niet knapt.
DSC02950.jpg

DSC02952.jpg

Na een poosje vond ik de temperatuur niet genoeg oplopen en heb ik een tweede waxine lichtje geplaatst.
Toen liep de temperatuur wel op. Met de schuiven redelijk open haalde ik toch de 29 graden. Ruim voldoende om te drogen.
DSC02953.jpg

Nadat het spek stroefdroog aanvoelde heb ik de bbq met houtskool en beukenhout gevuld om het af te roken.
Uiteindelijk met een prima resultaat.
DSC02962.jpg

Mooi bezig Bert, handige tip.

Mooie truc, je moet er maar op komen!

Ben je niet bang voor de gassen die vrijkomen. Heb altijd begrepen dat er bij de verbranding van parafinne schadelijke gassen vrijkomen.

groeten

trickydikkie zei:
trickydikkie zei:
Ben je niet bang voor de gassen die vrijkomen. Heb altijd begrepen dat er bij de verbranding van parafinne schadelijke gassen vrijkomen.

groeten

http://www.goedgevoel.be/gg/nl/120/Kanker/article/detail/976011/2009/08/20/Diners-bij-kaarslicht-verhogen-risico-op-kanker.dhtml

De bedoeling is een behoorlijke lucht doorstroming, er wordt voldoende gelucht. Verder maak ik mij niet overal druk om, aan alles kleeft wel een nadeel.

Wat je met een waxinelichtje allemaal al niet kan doen.....

Zit dit met verwondering te lezen, knap gevonden Bert !

Huuphuup barbatruck! Goed gevonden

Terug
Bovenaan Onderaan