Beef en Steak

Even voorstellen - groeten uit Brabant

Aramisss

Tondelzoeker
Berichten
4
Hallo allemaal!

Het is een lang epistel geworden :)

Vandaag ben ik lid geworden van dit forum omdat ik een medeforumlid graag wilde helpen bij de aanschaf van onderdelen voor zijn Grill Guru Compact. Om te mogen reageren in dat topic, werd mij vriendelijk gevraagd om mij eerst even voor te stellen.

Mijn naam is Jordi en ik barbecue al enkele jaren op een Kamado Joe Kettle Joe. Mijn barbecueavontuur begon in 2019 met een Boretti, maar na anderhalf jaar was deze op cruciale punten bijna volledig doorgeroest. Na het indienen van een garantieclaim en wat wikken en wegen, besloot ik tijdens de coronaperiode om over te stappen op de Kettle Joe, een hybride tussen een ketelbarbecue en een kamado. Een fantastisch apparaat, maar door het volgen van talrijke YouTube-video’s werd mijn interesse in een volledige kamado steeds groter.

Samen met mijn jonge gezin, bestaande uit drie kinderen (twee van 6 jaar en één van 1 jaar), genieten we al geruime tijd van de volgende gerechten:

- Pulled Pork
- Zalm op een cederhouten plankje
- Picanha
- Kip op een blikje
- Spareribs in verschillende smaken
- Moink Balls
- Gyros
- Hamburgers

Begin deze zomer vond ik via Marktplaats een zeer voordelige Grill Guru Compact. Geïnspireerd door de bekende Bekväm Ikea-hack, heb ik een tafeltje in oudblauw gemaakt en behandeld met buitenbeits. Wat een gemak om een kamado op temperatuur te houden in vergelijking met de Kettle Joe!

Al snel besloot ik dat als er een goede deal voor een grotere kamado voorbij zou komen, ik de overstap zou maken. Die kans kwam sneller dan verwacht. Bij Intratuin Duiven werd de Kamado Joe uit het assortiment gehaald, en via een ander forum (Tweakers) heb ik deze kans meteen benut. Voor slechts €800 kon ik een Kamado Joe Classic 2 standalone aanschaffen (wat nog steeds een flink bedrag is, maar gezien de normale verkoopprijs een buitenkansje). Via Marktplaats heb ik ook nog een mooi onderstel kunnen scoren. Daarmee ging mijn collectie deze zomer van één naar drie barbecues!

Vanwege beperkte ruimte heb ik inmiddels besloten dat de kleine kamado naar mijn vader gaat. We gaan binnenkort samen een kamado-workshop volgen, en ik verwacht dat ik het barbecue-vlammetje bij hem kan aanwakkeren. Deze zomer heb ik ook nog een voordelige Joetisserie en een Soapstone bemachtigd. Naast barbecueën gebruik ik ook een Ooni Koda 12 voor het bakken van pizza’s met de kinderen. Het vinden van het perfecte pizzadeegrecept, met gebruiksgemak in het achterhoofd, is nog een zoektocht. Sinds kort koop ik deeg bij Van Lemmen, wat veel tijdwinst oplevert en zorgt voor heerlijk luchtige pizza’s.

Kortom, alle benodigdheden zijn aanwezig om met diverse kooktechnieken heerlijke gerechten te bereiden.

Ik kijk er enorm naar uit om van jullie te leren en nieuwe tips en trucs op te doen!

Met vriendelijke groet,
Jordi
 
Welkom Jordi, mooi verhaal!
Altijd grappig om te zien hoe hard het ineens gaat met die collecties :D En dit dan maar, en dat dan ook nog... Oh dit is ook wel handig/leuk..
 
Welkom Jordi, mooi verhaal!
Altijd grappig om te zien hoe hard het ineens gaat met die collecties :D En dit dan maar, en dat dan ook nog... Oh dit is ook wel handig/leuk..
Dat klopt helemaal. Toevallig ben ik morgen jarig en verwacht ik nog het e.e.a. aan cadeaubonnen of andere toffe hulpmiddelen.
Zo heb ik nog geen Dutch Oven maar dat lijkt mij ideaal voor de komende maanden waarbij je langzaamaan dingen kan gaan stoven i.p.v. binnenshuis.

Welkom Jordi!

Mooie introductie 😄
Rotisserie is echt 👌gadget
Ik ben nog bezig met het ontdekken van de rotisserie. Er komt aardig wat vocht vrij uit een varkensprocureur. Het opvangen ervan in een bak, in combinatie met het vuur dat iets te dicht bij het vlees was, zorgde ervoor dat de buitenkant van het vlees te hard gaarde en binnenkant vlees nog wat te taai was. Met een charcoal basket kan ik een betere scheiding maken van de kooltjes.

Maak jij gebruik van een deflector plate i.c.m. rotisserie om warmte tegen te gaan?
 
Dat klopt helemaal. Toevallig ben ik morgen jarig en verwacht ik nog het e.e.a. aan cadeaubonnen of andere toffe hulpmiddelen.
Zo heb ik nog geen Dutch Oven maar dat lijkt mij ideaal voor de komende maanden waarbij je langzaamaan dingen kan gaan stoven i.p.v. binnenshuis.


Ik ben nog bezig met het ontdekken van de rotisserie. Er komt aardig wat vocht vrij uit een varkensprocureur. Het opvangen ervan in een bak, in combinatie met het vuur dat iets te dicht bij het vlees was, zorgde ervoor dat de buitenkant van het vlees te hard gaarde en binnenkant vlees nog wat te taai was. Met een charcoal basket kan ik een betere scheiding maken van de kooltjes.

Maak jij gebruik van een deflector plate i.c.m. rotisserie om warmte tegen te gaan?
ja soms wel, volgens sommige is het onzin, ik vind het juist wel fijn en het werkt ook gewoon goed en doe dan nog effe soms effe direct erachteraan.
Ik ben graag in control via indirect met optie naar direct vind ik fijn werken maar soms ook gewoon zonder zoals bij picanha met een mooie vetlaag

Mijn kipdijfilet spiezen maak ik wel altijd indirect zo'n 180/190 graden ongv 60/70 minuten mooie heerlijke knapperige donkere uiteindjes en heel juicy van binne.

Overigens heb ik de rosbief heel dom opgesteld ik draai nu mijn multi level rooster zodat de handvaten niet in de weg zijn hoef je er ook geen spit doorheen te wurme 🤣

20240224_170209.jpg


20231015_151431.jpg


20231015_160458.jpg
 
Welkom Jordi!
 
Welkom naamgenoot! Mooie gerechten zo gemaakt al! Altijd leuk bbq-workshops! heb er ook al een aantal met mijn vader gevolgd!
 
Terug
Bovenaan Onderaan