Beef en Steak

Even voorstellen Fr@nk

• Onderwerp starter Onderwerp starter Fr@nk
  • Startdatum Startdatum
F

Fr@nk

Gast
Hallo allemaal daar?

Nou ik heb begrepen dat het wel zo netjes is om me ff voor te stellen?
Daar zal ik dan ook gehoor aan geven met een hilarische start van mijn nog prille BBQ leven ?
Na wat googelen over welk model het zou gaan worden, was onze keuzevorige week gevallen op de Weber One Touch Premium 47. (niks tegen gas of elektra maar zie wel romantiek in BBQ-en op kolen :)) Ik moet bekennen dat ik al jaren lang ervaring heb met BBQ-en?maar dan als consument haha, dan stond de BBQ al aan en ik hoefde dus alleen maar ff me vlees er op te leggen?dusssss. Maar goed nu zijn de rollen ff omgedraaid. Dozen uitpakken, Weber in elkaar knutselen en daar stond die dan! De dag er na was het zover, we hadden ook nog een firestarter gekocht, was wel handig zeiden ze. Twee Weber aanmaakblokjes aangestoken en een ? volle firestarter er bovenop gezet, nou wachten maar. Toen de aanmaakblokjes uit waren de firestarter eraf gehaald en de briketten in de BBQ gegooid?..en toen het vlees erop en de deksel erop en ??niks?.huh wat niks amper warm, hoe kan dat dan? Alle schuiven staan open dus zuurstof genoeg toch! Paniek!! Ik het rooster eraf gehaald, naar boven gerent en de f?hn van me vrouw gehaald?(ik heb ooit Duisters met een verfbrander houtskool in no-time roodgloeiend zijn krijgen, dus waarom zou ik niet kunnen haha) nou je had die kop van me vrouw moeten zien?om in te lijsten?..die heeft nu nog de slappe lach. Ja, daar stond ik dan met me goede bedoelingen haha. ?RTFM? zei me vrouwtje, huhh wat! Blader, blader, O, moeten de briketten een half uurtje in de firestrarter?.oooo, oke. Ja ik ben nu eenmaal niet voor het geluk geboren en moet nog een hoop leren maar vind het hartstikke leuk haha. De tweede keer ging natuurlijk beter, maar na een goed uur ging de temperatuur drastisch omlaag en daar was ik minder blij mee. Ik had de schuiven onder en boven open. Dus al iemand na dit verhaal het met me te doen heeft haha dan zijn alle tips welkom graag temperatuur regelen om minstens een paar uur de Weber aan de gang te houden met briketten van Appie Hein.

Mvg, Frank.

Hallo Frank, welkom bij dit edele Genootschap,

Ik zou eens beginnen met veel minder brikketten aan te steken, die kan je later altijd nog bijvullen.
Een stuk of 12 om te beginnen, dan is je temp veel beter te regelen.
Met Appies briketten heb ik geen ervaring, maar andere leden vast wel. ;)

P.S. en altijd het vlees er pas op doen, als de bbq op temperatuur is.

Welkom Frank! Goed begin is het....o laat ook maar... Veel plezier hier!

Fr@nk welkom bij het BBQ Genootschap.

Prachtig intro, iets waarin diverse leden zich kunnen herkennen.

De briketten van de Appie zijn niet de beste die er zijn. Ze zijn op basis van houtskool en de beste houtskool briket is nog altijd slechter dan de slechtste kokos briket. Probeer bij het tuincentrum kokosbrikketen van fire up of bij de Boerenbond die verkopen ook vaak kokosbrikketen, daar kan je zeker twee tot drie uur de BBQ op 175 Celsius  mee houden.

Je vult je starter voor driekwart en laat ze goed branden 20-25 minuten is vaak genoeg dan in de kettle en onder de schuiven bijna dicht en boven helemaal open.

Het is proberen wat je fijnste vindt werken, maar post hier vooral je ervaringen dan kunnen we je gewoon helpen.

In het tips tricks and tutorials deel staat een stuk over het aansteken van je BBQ en ook een stuk over grill methodes waarin uitgelegd hoe je de kolen in je BBQ kan leggen en wat je er dan mee kan maken.

Hoi Fr@nk,

Van harte welkom bij het Genootschap!

En ik wil me graag bij Frits aansluiten. Met een grote boog om dat spul van Appie heenlopen. Betere briketten scheelt al een slok op een borrel. En 3/4 weber starter is zat voor een aantal uur plezier. Maar vaak heb je zoveel niet eens nodig. Het ligt een beetje aan wat je wilt maken.

Hoi Fr@nk, welkom hier

hoi Frank,
Welkom bij dit edele genootschap. Kijk rustig rond, er is genoeg info te vinden.
Schroom niet, vragen staat vrij. Zoals jij zijn de meeste denk ik begonnen hier.

Ik hoop dat je hier kan vinden wat je zoekt, en het zou leuk zijn als je ook wat zou willen posten

Welkom op dit BBQ genootschap forum :)

Bedankt voor alle reacties en goede tips tot nu toe! Ga ik zekers to passen. Deze week gaat dat niet helaas niet lukken ivm avondvierdaagse lopen met de kinderen. Ik kan jullie niet van tips voorzien gezien ik nig veel te leren heb heb maar maar zal mijn vorderingen wel posten. Heb ook het grote Weber BBQ kookboek gekocht en zal jullie ervaringen volgen.

Terug
Bovenaan Onderaan