BasBQ
Beef en Steak

Ervaring met het 'divide and conquer' systeem in combi met andere merken kamado?

 

somdv

Sprokkelaar
Berichten
35
Bij rookovens zag ik het Systeem van Kamado Joe. Heeft iemand ervaring met dat divide systeem met de halve platen? Ik zou liever voor een Bastard Large gaan (beter keramiek in mijn ogen) en dit systeem los bestellen ipv de plate setter van Basterd.

Ik zag alleen niet zo snel waar het te koop is (en op voorraad). Voor de Bastard lijkt de winkel luxe-buitenleven het goedkoopst, maar die verkopen m.i. niet het divide & conquer systeem. Dat wordt wellicht even los shoppen. Ervaringen en tips zijn van harte welkom!
 
Ik heb een divide en conquer systeem in mijn Ei ( large). De halve platen passen net niet, dus liggen met een klein randje over elkaar, als je ze samen gebruikt. Maar ik gebruik hem om mijn ei in direct en indirect te splitsen, dus gebruik dan maar een helft. En dat gaat prima.
 
Dus de halve stenen zijn wel een toevoeging kennelijk als ik jullie reactive lees

Bij rookovens vroeg ik het en volgens mij paste die van Kamado Joe classic wel precies. Maar nu ga ik twijfelen. In ieder geval paste het rek. Goed dat jullie aangeven dat de stenen mogelijk niet passen. Ik zal dat eens navragen bij rook-ovens.
 
Wat is er dan beter aan het keramiek van Black Bastard? Behalve dat het zwart is, zie ik weinig verschillen. Ook zijn de ervaringen van Kamado Joe over het algemeen erg positief.
 
Keramiek van de Bastard is precies hetzelfde als van de Big Green Egg, industrieel cordieriet. Dat zal minder snel barsten als je het per ongeluk hoog stookt. Keramiek van Kamado Joe is m.i. van klei. Daar krijg je ook levenslange garantie op en dit is geen waardeoordeel.

Hoewel ik nog weinig ervaring heb zal het soort keramiek voor het bakken niet veel uitmaken. Ik vind de scharnieren in de deksels van de Bastard wat beter. Onderstel is niet goed van de BB, maar ik bouw het in een tafel in.

De Bastard is m.i. wel iets goedkoper, tenzij iemand een Kamado Joe Classic weet die wel beduidend goedkoper is dan de bastard.
 
Dat is een aanname, niet de waarheid. Het keramiek is volgens diverse websites even goed en aangezien het in ieder geval dikker is dan dat van de BGE, houdt het de warmte beter vast, volgens diezelfde websites. Overigens is de KJ standalone zoveel duurder omdat alle banden enz. zijn uitgevoerd in RVS. Als je de beide uitvoeringen met onderstel vergelijkt is het voor de Large uitvoering een prijsverschil van 100 euro, maar daarvoor is de KJ wel helemaal compleet, inclusief Divide en conquer systeem. Je hebt sowieso garantie op het keramiek, dus ook dat is geen probleem. Het zijn per slot geen low budget kamado's...
 
Dat klopt. Ik denk dat de kwaliteit van de kamado joe ook goed is. Ik ken geen reviews die beide kamado's goed vergelijken. Bijvoorbeeld op gebruiksgemak.
 
Op you tube zijn verschillende filmpjes te vinden die ze met elkaar vergelijken.

Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk

 
Er zijn nog geen filmpjes van het nieuwere verdeelsysteem van de Bastard. Als ik tijd heb zal ik er eens een maken. Het systeem van de Bastard bevalt me wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan