Deze aanpak werkt voor mij telkens opnieuw. Zodra je het principe begrijpt, is het eigenlijk kinderspel. Je hebt geen extra tools nodig, alleen je Weber en een BBQ-starter.
Snake methode - Leg de briketten in een halve cirkel tegen de rand van de BBQ, twee lagen hoog en twee briketten breed. Plaats een waterbakje in het midden. Hiermee kan je 6 tot 8 uur stabiel roken zonder bijvullen. Ideaal voor ribbetjes. Let erop dat je temperatuur niet boven de 150 °C uitkomt. Zo krijg je een mooie rookring!
2. Middelhoge temperatuur (140 tot 190 °C) – Charcoal baskets aan beide zijden
Verdeel 27 briketten over de twee Weber-charcoal baskets. Leg het vlees op het rooster tussen de kolen. Perfect voor reverse sear van bijvoorbeeld een dikke steak. Bij een snede van 4 cm duurt het ongeveer 15 tot 20 minuten tot je een kerntemperatuur van 38 °C bereikt. Haal het vlees er dan af en laat het rusten, terwijl je de BBQ voorbereidt voor directe hitte.
3. Hoge temperatuur (190 tot 250 °C) – Direct grillen
Gebruik 40 briketten verdeeld over de twee baskets. Voor reverse sear voeg je best 13 tot 15 extra briketten toe die je intussen in de starter hebt aangestoken. Plaats je product direct boven de kolen. Deksel sluiten. Meestal volstaan 2 tot 3 minuten per kant voor een mooie korst.
Hopelijk helpt dit om wat BBQ-stress weg te nemen. Veel plezier en vooral: geniet ervan!
- Start steeds met gloeiende briketten in de starter. Het duurt ongeveer 15 minuten voor ze goed op temperatuur zijn. Na het opzetten duurt het meestal nog eens 10 tot 15 minuten voor je barbecue zelf op temperatuur is. Even geduld dus, en niet te vroeg beginnen met grillen.
- Zet de onderste luchttoevoer bijna altijd volledig open. De temperatuur regel je met de bovenste luchtklep. In het begin zet ik die volledig open. Zodra de BBQ op temperatuur komt, laat ik die meestal halfopen tot driekwart. Zo vermijd je ‘dirty smoke’.
- De temperatuur lees ik af op de standaard Weber-thermometer op de ketel. Voor het vlees gebruik ik een kernthermometer, zo kan ik precies opvolgen wat er gebeurt.
- Ik gebruik standaard Weber Cocos-briketten. Die zijn beter voor je gezondheid én het milieu. Ze branden lang, stabiel en houden de temperatuur goed vast. Voor het roken gebruik ik meestal twee tot drie kleine houtbrokjes. Niet meer. Te veel rook maakt de smaak snel overheersend, vind ik.
Snake methode - Leg de briketten in een halve cirkel tegen de rand van de BBQ, twee lagen hoog en twee briketten breed. Plaats een waterbakje in het midden. Hiermee kan je 6 tot 8 uur stabiel roken zonder bijvullen. Ideaal voor ribbetjes. Let erop dat je temperatuur niet boven de 150 °C uitkomt. Zo krijg je een mooie rookring!
2. Middelhoge temperatuur (140 tot 190 °C) – Charcoal baskets aan beide zijden
Verdeel 27 briketten over de twee Weber-charcoal baskets. Leg het vlees op het rooster tussen de kolen. Perfect voor reverse sear van bijvoorbeeld een dikke steak. Bij een snede van 4 cm duurt het ongeveer 15 tot 20 minuten tot je een kerntemperatuur van 38 °C bereikt. Haal het vlees er dan af en laat het rusten, terwijl je de BBQ voorbereidt voor directe hitte.
3. Hoge temperatuur (190 tot 250 °C) – Direct grillen
Gebruik 40 briketten verdeeld over de twee baskets. Voor reverse sear voeg je best 13 tot 15 extra briketten toe die je intussen in de starter hebt aangestoken. Plaats je product direct boven de kolen. Deksel sluiten. Meestal volstaan 2 tot 3 minuten per kant voor een mooie korst.
Hopelijk helpt dit om wat BBQ-stress weg te nemen. Veel plezier en vooral: geniet ervan!