Beef en Steak

Eindelijk een BCC die ik geslaagd wil noemen.

• Onderwerp starter Onderwerp starter henri.wolbrink
  • Startdatum Startdatum
H

henri.wolbrink

Gast
Veel houders geprobeerd. Maar op het laatst toch af gestapt van BCC omdat ik Spatchcock gewoon beter vond.
Tot ik de Petromax CF30 zag.
Wetende wat de eigenschappen van gietijzer zijn. En hoe deze houder eruit zag, kon ik de verleiding niet weerstaan om ook deze weer te kopen.
En geloof me ik had er al genoeg(en dan bedoel ik niet alleen bierblikjes). Tot en met tulband cake vormen waar een bierblikje ook perfect in past.
Laatste jaar liggen er bij de vleet cheapo's in elke ?-shop, maar ik was compleet gedesillusioneerd in de beercan resultaten.
Ook Meathead heeft deze mythe krachtig onderuit geschopt en mijn gevoel bevestigd.

Nu een aantal keren de CF30 geprobeerd, wat een game-changer is dit toch! Erg blij met resultaten en bevestiging van mijn verwachtingen voor deze investering. Voor mij geen blikjes meer.

Voordelen van deze houder zijn;
- past redelijk goed in mijn weber GBS grate.
- ligt hierdoor ook lager en grotere(2kg+) kuikens zitten dus niet meer onder deksel gepropt.
- gietijzer verdeeld warmte perfect en gaar nu ook product van binnenuit. Sneller garen van meerdere zijdes betekent veel minder indrogen van product(borst).
- gietijzer bakt ook minder aan in groenten-/saus ring.
- eenvoudig toevoegen van vocht via nek opening van kuiken.
- door hitte betere verdamping van kruiden en vocht in product.
- opgevangen vocht ideale basis voor bijgerechten als groente en sauzen.
- kolen houders zijn aan buitenkant van houder te plaatsen. Maar je kunt ze er ook onder schuiven en zo met hitte spelen. Om bv je groentes te garen, zonder kip te ver door te garen(deksel eraf).
- ideaal om direct op tafel te serveren.
- gerecht blijft dan ook lang warm.
- houder gaat levenslang mee.

Enfin. Met deze houder ben ik weer terug bij het bereiden van hele kip/eend etc.

Zie verder de foto's.
c9a150dc19b4187409f4cc6a8b46f7c8.jpg
bc8d4fc300de31e6ad87d1f3c19ed0b7.jpg
55427cfcbb1fee4c7798dca8cf1cca1b.jpg
edda5ed78ca05ed5722987a12df7557f.jpg
eac916f7edcfff1521119c6a5aa974ae.jpg
689315d6e2146631ded5a59c42a2b531.jpg
a14eb20a4d94e7c5c7cfa7ffc73615d2.jpg
cd3b484a0d0b778cd0f649d55b8ee477.jpg
865c1fb4fe845e2d0234de619a4db533.jpg
a60d18ac7cca0eb78497a01fb7e7b2d0.jpg

Een hele mooie bier-kip.
Eet smakelijk. :) !

Lekker hoor!

Ziet er goed uit maar welke mythe bedoel je precies? Als je je rooster er uit haalt passen er prima hele grote kippen in...

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

jmbosch zei:
Ziet er goed uit maar welke mythe bedoel je precies? Als je je rooster er uit haalt passen er prima hele grote kippen in...

Met mythe bedoel ik dat kip naar bier gaat smaken. En dat hij malser wordt. Complete onzin.
http://amazingribs.com/tips_and_technique/debunking_beer_can_chicken.html

henri.wolbrink zei:
jmbosch zei:

Met mythe bedoel ik dat kip naar bier gaat smaken. En dat hij malser wordt. Complete onzin.

JM Bosch +1
Maar het blijft leuk om te doen, alleen moet de kip dan eigenlijk wel op een bierblikje staan. :D !

Interessant stuk inderdaad.. ik heb mij wel is afgevraagd waarom er soms bier/wijn of appelcider word gebruikt als bevochtiger en niet gewoon water. Volgens mij proef je hier nooit wat van terug. Wat betreft de BBC... ik heb deze laatst voor het eerst gemaakt en het viel mij ook op dat het leek alsof er helemaal geen vocht uit het blikje was verdwenen... en goed gezien kan dat dus ook helemaal niet. Wel smaakte mijn kip naar bier en was zeer mals/sappig, maar dat zal enkel door de injectie met bier komen dan. Bedankt voor de link

Hans zei:
henri.wolbrink zei:
jmbosch zei:

JM Bosch +1
Maar het blijft leuk om te doen, alleen moet de kip dan eigenlijk wel op een bierblikje staan. :D !

xjIroOvl.jpg

Zoals deze b.v.

jmbosch zei:
Interessant stuk inderdaad.. ik heb mij wel is afgevraagd waarom er soms bier/wijn of appelcider word gebruikt als bevochtiger en niet gewoon water. Volgens mij proef je hier nooit wat van terug. Wat betreft de BBC... ik heb deze laatst voor het eerst gemaakt en het viel mij ook op dat het leek alsof er helemaal geen vocht uit het blikje was verdwenen... en goed gezien kan dat dus ook helemaal niet. Wel smaakte mijn kip naar bier en was zeer mals/sappig, maar dat zal enkel door de injectie met bier komen dan. Bedankt voor de link . Ik kan mij trouwens wel voorstellen dat de positie van de kip door het plaatsen op een bierblik mooier gaar wordt.

Gedeeltelijk waar, alleen op de plaats waar je de kip op het bierblik zet niet.
Want zoals je zelf al aangeeft  er verdampt geen bier,
Dus is de temperatuur daar lager dan 100 gr C. en dan gaart de kip op die plaats toch minder .

Wat betreft de injectie denk ik dat je gelijk hebt, injecteren en marineren zijn prima methoden om smaak in je vlees te brengen.
Zeker bij wat dikkere stukken vlees.

Hans zei:
Hans zei:
henri.wolbrink zei:
jmbosch zei:

JM Bosch +1

xjIroOvl.jpg

Zoals deze b.v.
Dat is gewoon wachten tot ie omvalt. En temperatuur behoor je toch te meten in de dij.

Was een leuk kroeg verhaal toen niemand het nog kende. Maar ik was er al tijden vanaf gestapt.
Spatchcock kreeg absoluut mijn voorkeur gezien eind resultaat. Sneller gaar en dus malser.
En hele kip alleen nog op rotisserie.
Met deze houder dus weer hele gerookte kip/eend maken.

Je hebt helemaal gelijk, daarom doe ik het niet meer op deze manier.
Ik gebruik wel een open kip drager omdat hij daar zo mooi op staat maar geen blikjes meer.
Wijs geworden door ervaring. :D
Het draaiende kippetje geeft i.d.d. het lekkerste vlees.
Maar dan is het helaas geen BCC en voor de badge moet je wat over hebben :D

Ook wat betreft de meter zit je helemaal goed maar die was er uit gela........
Zomaar ergens ingeprikt voor het plaatje.

Grts,  Hans.

Ceriel zei:
Lekker hoor, gefeliciteerd met je Tokkie!

idd een erg mooie kip-houder!
Ben blijer met bevestiging van mijn verwachtingen dan met een stickertje.
Zie zo vaak plaatjes van rauwe of half verbrande bcc voorbij komen.
Die volgens de makers toch overheerlijk waren. Ben dan altijd benieuwd of ze dit in een restaurant ?berhaupt zouden accepteren. Denk dat ze gelijk een slechte recensie op het net kwakken, en daarna pas de ober informeren en weigeren te betalen.
Kan dan dus alleen maar even lachen en doorklikken.

jmbosch zei:
Interessant stuk inderdaad.. ik heb mij wel is afgevraagd waarom er soms bier/wijn of appelcider word gebruikt als bevochtiger en niet gewoon water. Volgens mij proef je hier nooit wat van terug. Wat betreft de BBC... ik heb deze laatst voor het eerst gemaakt en het viel mij ook op dat het leek alsof er helemaal geen vocht uit het blikje was verdwenen... en goed gezien kan dat dus ook helemaal niet. Wel smaakte mijn kip naar bier en was zeer mals/sappig, maar dat zal enkel door de injectie met bier komen dan. Bedankt voor de link

Komt hoogstwaarschijnlijk niet door bier uit het blikje. Injecteren zal bij jou het resultaat bepaald hebben. Vind kip zelf te klein om te injecteren.
Meathead heeft ondertussen trouwens ook gereageerd op mijn bevindingen. En nog een wedervraag gesteld over garing van binnenuit. Dus wordt vervolgd.

henri.wolbrink zei:
Ceriel zei:

Die volgens de makers toch overheerlijk waren. Ben dan altijd benieuwd of ze dit in een restaurant ?berhaupt zouden accepteren. Denk dat ze gelijk een slechte recensie op het net kwakken, en daarna pas de ober informeren en weigeren te betalen.

GtDuE4jl.jpg

Ben het niet helemaal met je eens.
Als je weet waar je mee bezig bent en een beetje oplet kan ook een lekkere B.C.C. maken.
Op het plaatje een heerlijke B.C.C. kippen borst.
HEERLIJK  :)

jmbosch zei:

Als je rooster er uit haalt passen er inderdaad tot kalkoenen in.
Heb ik inderdaad ook geprobeerd.
Maar doordat hittebron dan naast product ligt krijg je een onregelmatige verwarming. Waardoor je product helemaal in droogt.

Hans zei:
henri.wolbrink zei:
Ceriel zei:

GtDuE4jl.jpg

Ben het niet helemaal met je eens.
Als je weet waar je mee bezig bent en een beetje oplet kan ook een lekkere B.C.C. maken.
Op het plaatje een heerlijke B.C.C. kippen borst.
HEERLIJK  :)
Zeg ook duidelijk dat ik VAAK plaatjes zie.

Hoi Henri

Duidelijk verhaal, ben zelf dus in bezit van een imitatiedingetje. En ring met een soort blikje erop zal maar zeggen.

Had wel al van meathead uit amerika meegekregen dat het allemaal onzin is, maar goed is wel leuk om te doen.

ZO'n tulbandachtige met een tuitopening lijkt mij ook beter voor spreiding van warmte aan binnenzijde.

Gietijzer helemaal mooi.

Hele mooie kip trouwens met borstjes  :-O
Gefeliciteerd met de tokkie!

ltrrrrs

Marcel B-)

Terug
Bovenaan Onderaan