BasBQ
Beef en Steak

Eigen variatie op Noskos'Classic Spareribs

 
 

Northguy

Vuurmaker
Berichten
71
Afgelopen week het plan opgevat om voor het eerst zelf low and slow spareribs klaar te maken. Dus eerst maar eens gezocht naar verse ongemarineerde ribben. Bij de lokale keurslager waren alleen gegaarde ribben zo voorradig, dus een aantal verse ribben besteld en afgelopen vrijdag opgehaald. Het lijken me de standaard baby back ribs, maar zeker weten doe ik het niet. De verkoopster kon me ook niet uit de droom helpen. Die keek wat glazig toen ik vroeg wat voor ribben het nou precies waren. Ze zijn in ieder geval goed van vlees voorzien, dus dat is prima.

Gisteravond de ribben vast in de rub gezet. Ik heb gekozen voor de Gumbo Cajun rub van de Sligro  die al een tijdje in het kastje stond. Ik ben benieuwd...



Rond het middag uur de BBQ klaar gemaakt en de ribben erop gelegd. Kooltjes aan een kant en met de minion methode ontstoken door er 12 hete briketjes bij te storten in een hoekje.



Als rookhout gekozen voor een bakje Hickory die ik laatst gekregen heb bij een Weber Workshop. Aangezien Hickory vrij sterk van smaak schijnt te zijn, laat ik dit bakje oproken en voeg verder niets meer toe... Hij rookte op een gegeven moment lekker door....



De ribben zijn nu een uurtje onderweg. Ik heb ze nu gemopt met de mop sauce van Noskos'website.



Ik heb het 1e uur de temperatuur heel mooi op de 110 graden weten te houden, maar helaas begint heel langzaam de temperatuur nu door te stijgen. Ik heb het idee dat de met water gevulde lekbak onder de ribbels weinig doet om de temperatuur in bedwang te houden. Ik heb nu maar even een extra RVS bakje gevuld met water boven de kolen gezet. Eens kijken of de temperatuur nu beter in de hand te houden is.

Ben nu een beetje aan het twijfelen. Ben een uur en een kwartier aan de gang. Ga ik het originele Noskos recept volgen en ieder uur moppen tot de 4 uur uur om zijn, of ga ik na twee uur toch voor een soort van 2-1-0,5 methode door de ribs in te pakken..... Laat het maar weten of jullie suggesties hebben. Zal gedurende de run wel FF laten weten wat de voortgang is.

Uiteindelijk naar aanleiding van reactie hieronder besloten om de ribben toch maar op een variant van het 3-2-1 klaar te maken. Dus na 2 uur 'gewoon' op de Q de ribben ingepakt in de alu folie en ze daarna 1,5 uur laten garen in de mop sauce die ik toch al had gemaakt (appelsap, sojasaus en Black Jack D.  ;) ) Daarna samen met wat maiskolfjes nog een half uurtje laten nagaren onder een laagje BBQ saus gemengd met ahorn siroop. En ja het resultaat mocht er zijn.



Ribben ingepakt in alu folie. Toen alle schuiven open om op hoog vuur nog wat aubergines en worstjes voor de kids te grillen. Hasselback aardappeltjes uit de oven gehaald en toen was het smullen....





Bedankt voor het kijken....  :D

 
Inpakken! Worden de ribs veel malser van en kan je het na 2 uur letterlijk van het bot slurpen!
 
yvosurf zei:
Inpakken! Worden de ribs veel malser van en kan je het na 2 uur letterlijk van het bot slurpen!

Yep.
Een uurtje inpakken scheelt al heel veel
 
Dan ga ik ze zo eerst nog maar eens moppen met de mop sauce van Noskos en dan gemopt en al wrappen in alu folie... Ben wel erg benieuwd naar het eindresultaat. Ze zien er nu al veel lekkerder uit als die kant en klare dingen die je elders ziet liggen  ;)
 
Haha. Jij gaat nooit meer ribben in een restaurant eten, want lekkerder dan zelf gemaakte krijg je daar toch niet
 
Je hebt helemaal gelijk.... ik zal het vervolg ff afmaken in de post
 
Terug
Bovenaan Onderaan