Beef en Steak

Eerste keer WGA en zalm op plankie

MarcH

Kooltjesharker
Vanavond m'n twee weken terug gescoorde WGA ontmaagd, dmv het roken van een zalm op een cederhouten plank die ik al jaren in de schuur had liggen, nog in doos. Cadeau van m'n schoonzus ooit. Was er nog niet aan toe toen. Maar dit seizoen slaat de bbq hobby goed in, en het werd dus nu hoog tijd voor deze toedoe!
Het bekende recept met mosterd en basterdsuiker. Beetje ingelezen over de planken, wga, temperaturen etc en maar gewoon gaan. Plankie bleek net iets te lang voor de wga, dus in allerijl een stuk er af staan zagen. Zacht hout kennelijk, dus meteen paar mooie stukjes rookhout erbij. Zalm geprepareerd, wga op z'n 150, eerder vandaag geweekte plank erop tot hij rookte en toen de zalm. Was even spelen met de schuiven, moest wat lucht bijpompen, want de zalm ging wat traag. Heeft er toch wel een half uur over gedaan. Mss ook omdat het groot stuk was. Maar de rest van het eten was klaar. Hoe aan ook, geëindigd met een perfect gegaarde zalm, doorspekt met een heerlijke, mooie rooksmaak. Ik had nog nooit cederhout gebruikt als rookhout, maar dat bevalt. Icm het zoete van de suiker is dat zo lekker! Volgende keer doe ik wel iets minder suiker. Heb alles een beetje op gevoel gedaan. Maar al met al zeer geslaagd! Next!

Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk

Gelukkig hebben we de foto's nog
f991ea1805ea6293ba20bf4c05356d57.jpg
33bd98bec10235afcc30c8d3fda49bc0.jpg
8e0af32ed6b4288b1400c7fdbf8739b8.jpg
009d3bed2abfde6c838dd8edebe3726d.jpg
38a5bb297fb470b7333ea891ef286ec9.jpg
5f562f7548d1a43cdb33fe436b49b321.jpg

De foto's komen er in een rare volgorde op

Ziet er heerlijk uit.
Alles kunnertje zo'n WGA

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

Mooi resultaat.

Foto’s plaatsen in Tapatalk wil wel eens in wisselende volgorde op het genootschap komen.

Dank jullie.
Ok, raar van die foto's. Ik dacht nog ik betaal voor de pro, dan hoef je niet maar 1 foto per keer te uploaden. Maar als je ze in volgorde wilt plaatsen, is één voor één zeker nog steeds de enige manier?

Leuk, heb ook een WGA hier, maar nog niks op gemaakt. Heb je hem helemaal stock of customized? Verder nog tips

Ik zeg doen! Heerlijk bakkie. Ik hem gewoon stock nog. Heb er gister een paar dikbil spiezen er op gegrild, op hoge temp. Ging super. De zalm was even zoeken hoe de temperatuur te regelen. Het reageert allemaal wat sneller, het effect van de lucht toe- en afvoer is directer. Dat vind ik prettig. Natuurlijk wel wat minder brandende kooltjes toevoegen als je low and slow gaat, je hebt veel sneller een te hoge temperatuur. Maar met een beetje gevoel kom je wel meteen op gang met de wga. En hij leent zich dus perfect voor zo'n plankje. Verder nog weinig ervaring. Goeie aanvulling voor bij de WMT en de WSM!

Terug
Bovenaan Onderaan