Beef en Steak

Eerste keer spareribs low&slow

• Onderwerp starter Onderwerp starter Stephan
  • Startdatum Startdatum
S

Stephan

Gast
Volgende week ga ik eens een poging doen om spareribs low&slow te bereiden.
Maar voordat ik hieraan begin heb ik nog (veel) vragen, dus vandaar dit topic.

Ik ben van plan om buik-spareribs en de zogenoemde babyback ribs te maken (om te kijken hoe dat in smaak verschilt) en ik wil dit op de 3-2-1 methode gaan bereiden. Nu heb ik gelezen dat de babyback ribs sneller gaar zijn en dat 3-2-1 methode beetje overdreven is.
Is het dan verstandig om de buiks-spareribs 3-2-1 te doen en the babyback ribs 3-1-1??

Ook lees ik heel vaak over een scheutje appelsap oid bij de spareribs in het folie, proef je hier veel van terug of is het alleen voor de malsheid van de spareribs?

Nu heb ik nog een vraag wat een beetje los staat van de spareribs zelf en dat gaat over het temperatuur regelen. Ik heb namelijk niet zoals de meeste een weber met ??n lucht rooster onder en ??n boven, ik heb een Boretti waarbij de lucht roosters links onder, links boven, rechts onder en rechts boven zitten.
Wat zou dan de beste manier zijn om de temperatuur te regelen?
Ik ga de kolen helemaal links leggen en de spareribs wil ik dan helemaal rechts leggen, dus mijn idee is links boven en rechts onder helemaal dicht, rechtsboven helemaal open en dan proberen te sturen met links onder welke dichts bij de kolen zit.
Het idee hierachter is dat de luchtstroom van linksonder naar rechtsboven gaat en dan goed langs het vlees komt?? Is dit enigszins logisch? :P

Het is een lang verhaal geworden maar hopelijk wel duidelijk. Ik ben benieuwd naar de reacties.

Sturen van de luchtstroom klinkt goed.
Als je fall-of-the-bone lekker vind kan 321 altijd. Afhankelijk van hoe dik bevleesd ze zijn EN welke bite je wil, kun je tijden aanpassen uiteraard.
Sommigen gebruiken appelsap bij het inpakken, anderen cola, nog weer anderen boter suiker honing stroop siroop etc :)
Je zou verschil moeten kunnen proeven, smaken verschillen. Kies een methode en pas de volgende keer maar 1 ding aan (of maak meerdere varianten in 1 keer). Dan weet je exact het verschil, desnoods aantekeningen maken.
Komt vast goed, veel plezier alvast!

Silverfox +1

Als je beide ribben tegelijkertijd gaat maken, dan zou ik ze ook hetzelfde behandelen voor een goed vergelijk. Dus beide dezelfde rub en beide bijvoorbeeld 321. Ook het inpakken hetzelfde doen. Na het inpakken af en toe met een sat? prikker het vlees testen. Als de prikker er makkelijk doorheen gaat is tie wel goed. Dikke kans dat de baby back eerder klaar is. Succes ermee. Wordt een mooie test.

Fall-off-the-bone spareribs zijn hier wel favoriet, dus dan is 321 wel goed, kan het altijd nog eerder eraf halen.

Die tip van de sat?prikker is erg handig en die ga ik ook zeker toepassen. Ik heb wel gehoord over het voelen aan de botjes maar dat is toch lastiger als ze ingepakt zitten lijkt mij.

Denk dat ik het voor de eerste keer lekker simpel hou met een basis rub, appelsap en bbq saus glaze. De boter, suiker en honing had ik ook al eens gezien bij Malcom Reed op youtube, dat wil ik ook zeker een andere gaan keer proberen. :)

Erg verstandig om gewoon zo simpel mogelijk te beginnen.
Als je in zilverfolie de 321 wil doen zijn vruchten sappen als appelsap, ananas sap toch mijn favorieten. Deze trekken beter in het vlees. En hebben eigenschap on het vlees malser te maken.
Persoonlijk doe ik meestal geen 321 meer. Vindt dat vlees dan te zacht wordt. En ik heb liever een bark.
Ik smeer ze meestal in met wat knoflook mayonaise, alioli. Voor de he ch ring van de rub. Als Ribs dan een aantal uren bij 110-120C op de ketel liggen pak ik ze met de tang op. Als de ribben dan flexibel worden en de bark begint in scheuren door het eigen gewicht.
Gaat de saus erop. En nog even kwartiertje op hoger vuur. Tot de saus goed gaar is en lekker stickie wordt.
Verschil is niet of bijna niet te proeven.
Verschillende rassen, voeders, vetgehalte, diktes begin temperaturen etc. Etc. Zullen altijd invloed blijven houden.
Met bovenstaande manier bouw je veel meer gevoel op voor de voor jou lekkerste ribben.

Sent from my SM-N950F using Tapatalk

Zo zie je maar weer dat er heel veel wegen zijn die naar Rome leiden.
Leuk om het eens op een andere manier te doen.
En omdat niet ieder z'n smaak gelijk is (gelukkig maar) maak je het voor je mee genieters ook leuker. ;)

dat met die alioli vind ik wel een goed idee. ga ik ook eens doen

Die met Aoli klinkt inderdaad ook erg lekker, maar dat is voor een andere keer  ;)

Terug
Bovenaan Onderaan