Beef en Steak

Eerste keer spareribs(kalf)

N00bi3

Tondelzoeker
Aller eerst natuurlijk de beste wensen allemaal, moge het een jaar vol bbq plezier zijn voor ons allen.

Vorige week was ik vrij dus dacht ik ga iets doen met mijn nieuw vergaarde kennis hier op de forum. Ik heb (vooralsnog) een Smokey Joe en doe best veel grillen maar dit was dus mijn eerste keer low&slow. Dus niet al kritisch beoordelen  :P

Afgelopen dinsdag kwam eindelijk de postbode met de ecobrasa briketten en houtsnippers aan de deur en woensdag ochtend gelijk naar de slager voor wat kalfsribben.
Aller eest ging ik controleren of de ribben er ?berhaupt op de rooster pasten wat niet het geval bleek, te kort voor plat en staand sloot de deksel niet. Noodgedwongen de ribben in stukken gesneden.

Daarna gelijk de ribben in de rub(PureBBQ PepRub MultiPurpose) gezet en uur of 3 laten staan op het aanrecht (las dat je beter een nacht lang moet laten staan maar ik kon gewoon niet wachten tot volgende dag  :D)

Om 14:00 de Smokey Joe als volgt klaar gezet:

Aan gezien het mijn eerste keer was heb ik voor een simpele recept gekozen: 1.5 uur roken, dan 2 uur in folie met bbq saus(Sweet Baby Ray's Original bbq saus) er op en dan 1.5 uur glazen wederom met bbq saus.

Rond 15:00 uur was de temp 110 graden en klaar voor de ribben. De temp zakte wel heel erg snel bij openen deksel dus in alle haast vergeten verder foto?s te nemen helaas. Maar uit eindelijk was het wel te doen om de temp tussen 110-120 graden te houden(wel stuk of 10 keer de luchtgaten moeten bijstellen). Na dat ze in folie weer er op lagen ging de temp wel tot 140 graden en duurde 10 minuten om het onder 120 te krijgen maar heeft volgens mij niet veel kwaad gedaan. Tegen het einde was alleen de deksel rooster een klein beetje open en luchtgaten onderin helemaal gesloten anders steeg de temp.

Tegen 19:30 was dit het resultaat:

Ook al zien ze op de bovenstaande foto niet al te fraai uit waren de ribben simpelweg goddelijk. Heerlijk mals en letterlijk met 2 vingers van het bot te scheiden.
Kan niet wachten tot volgende keer dan hopelijk op mijn Weber Original Kettle Premium 57 cm

Tja, dat het lekker was geloof ik direct. Maar de foto's zijn helaas niet te zien.  Bij mij althans. 

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Foto's zijn hier goed te zien en zien er heerlijk uit.... Kun je een verschil tussen kalfs- en varkensribs aangeven?

Ik zie ze wel, mooi hoor!

zien er heerlijk uit hoor

Ziet er lekker uit, gratz met je low & slow vuurdoop :)

Vindt ze er prima uitzien hoor. Krijg er trek van

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Terug
Bovenaan Onderaan