Beef en Steak

Eerste keer (ribs) op WSM

redshark

Sprokkelaar
Eindelijk, na een verblijf van 9,5 jaar in een appartement ben ik dit weekend verhuisd naar een woning m?t tuin. De nieuwe WSM stond al 4 weken klaar om in elkaar gezet te worden dus gisteren kon ik aan de bak!

Uitpakken maar:
WJyAiRb.jpg

Maken van de rub, volgens recept van Nosmo, waarvoor dank!

nY7RGQh.jpg

zgXMRwn.jpg

De slachtoffers
D5NOq4e.jpg

Ingesmeerd een nachtje in de koelkast
FZ8NSu8.jpg

Aan het werk:
estVF99.jpg

Na 5 uur het resultaat:
L3OLVbn.jpg

De ribs zijn 3 uur rond 100 graden gegaard met af en toe een hand hout op de kolen, daarna inpakt en overgoten met wat appelsap voor een uurtje en vervolgens nog een paar keer ingesmeerd met Remia BBQ saus. Ik denk dat dit ongeveer 45 minuten heeft geduurd. Ze waren niet supermals maar wel erg lekker. Voor een volgende keer pak ik ze denk ik wat langer in om ze hopelijk nog malser te krijgen. Verder waren ze erg lekker.

De WSM beviel goed dus vanavond is hij weer aangestoken voor een kippetje. Verslag volgt nog :)

jammer dat ze wat droog waren, hoe heet had je de WSM?
Als ik je laatste foto bekijk, lijkt de ene kant wel wat zwart, hoe heb je dat voor elkaar gekregen op de WSM?

Leo zei:
Als ik je laatste foto bekijk, lijkt de ene kant wel wat zwart, hoe heb je dat voor elkaar gekregen op de WSM?

Waterpan weggelaten?

Was je aluminiumfolie wel goed dicht bij het inpakken? Anders ontsnapt de appelsap damp.

En verder gefeliciteert met je wsm. En je nieuwe huis natuurlijk.

Leo zei:
jammer dat ze wat droog waren, hoe heet had je de WSM?
Niet te heet hoor, de temperatuur ging verassend makkelijk naar 100-105 graden en is daar eigenlijk altijd op gebleven. Dit tot mijn verrassing want ik had hiervoor nog nooit gekeken naar de temperaturen tijdens het BBQ-en :)

Het klopt dat de ribs wat zwart lijken. Het water in de waterpan was uiteindelijk bijna op (leermomentje, de dag erna heb ik hem beter gevuld :) ) en ik stond lekker met de buurman te kleppen :P Hierdoor is de saus wat donker uitgeslagen maar het was zeker niet zwart maar vooral een wat belabberde foto.

dennis zei:
Leo zei:

Waterpan weggelaten?
Nee hoor, maar volgens mij dus net te weinig water erin gedaan. Gelukkig viel het niet tegen.

Ridevi71 zei:
Was je aluminiumfolie wel goed dicht bij het inpakken? Anders ontsnapt de appelsap damp.

En verder gefeliciteert met je wsm. En je nieuwe huis natuurlijk.

Thnx! Volgens mij was het goed dicht, maar goed om in de gaten te houden idd!

Voor zachte ribs hou ik meestal 2-2-0,5 aan misschien de volgende keer eens proberen. Weer een mooi excuse om ze snel weer te eten  :P

Afgelopen zaterdag nog maar eens een poging gedaan. De waterpan wat beter gevuld, wat langer laten stomen en wat meer opgelet op het inpakken en luchtdicht verpakken van de ribs. Het resultaat mocht er wezen, een mooie stapel smaakvolle ribs. Voor het eerst lag de WSM goed vol, een extra rekje is wel handig bleek. Ik had nu een paar ribs opgerold en dat werkt prima maar zorgt ook sneller voor gaten in het aluminium folie bij het inpakken.

Wat foto's anders is het niet waar:
Ontdooien
p3yPgNx.jpg

WSM is er klaar voor:
wROeT7D.jpg

3 uur later:
DDTd4XP.jpg

Inpakken
VSUHRpt.jpg

En klaar:
aH6tKKs.jpg

Ribs zijn zo lekker van de WSM, ik hou zelf eigenlijk altijd voor dit formaat 2-2-1 aan. Gaat altijd goed. Heb ook gemerkt dat het niet zo veel uitmaakt of je appelsap of iets anders er bijgooit met inpakken. Gebruik zelf altijd van die kleine pakjes dubbelfriss met wat ketjap, gaat prima. Heb er zelfs een met icetea gedaan, was net zo goed.

Mooi resultaat, ziet er goed uit!

Eddeped zei:
Heb ook gemerkt dat het niet zo veel uitmaakt of je appelsap of iets anders er bijgooit met inpakken. Gebruik zelf altijd van die kleine pakjes dubbelfriss met wat ketjap, gaat prima.

Heb weleens bij het gebrek aan appelsap, zo'n pakje wicky appelsap (van die zoete meuk) erbij gegooid,  maar dat was niet zo'n groot succes.

Gefeliciteerd met je aanwinst!
Je ribs zien er lekker uit hoor. Gewoon lekker blijven proberen.
Waar je ook nog eens naar kan kijken is een thermometer want mijn ervaring is dat de thermometers in de deksels flink afwijken. Soms zelf wel 20c plus.

Thnx! Ik heb overal gewoon appelsap in gedaan, in ieder pakketje een volledige dosis uit de vleesinjectiespuit. Het leek in ieder geval voldoende te zijn?

Er zit inderdaad flink verschil in de temperaturen, ik had er ook nog zo'n Ikea-thermometer in liggen en dat viel mij ook al op. Ik dacht dat het door het hoogteverschil tussen de thermometers kwam.

Eddeped zei:
Ribs zijn zo lekker van de WSM, ik hou zelf eigenlijk altijd voor dit formaat 2-2-1 aan. Gaat altijd goed. Heb ook gemerkt dat het niet zo veel uitmaakt of je appelsap of iets anders er bijgooit met inpakken. Gebruik zelf altijd van die kleine pakjes dubbelfriss met wat ketjap, gaat prima. Heb er zelfs een met icetea gedaan, was net zo goed.

Gaat ook puur om de zuren in dit geval.

dennis zei:
Eddeped zei:
Heb ook gemerkt dat het niet zo veel uitmaakt of je appelsap of iets anders er bijgooit met inpakken. Gebruik zelf altijd van die kleine pakjes dubbelfriss met wat ketjap, gaat prima.

Heb weleens bij het gebrek aan appelsap, zo'n pakje wicky appelsap (van die zoete meuk) erbij gegooid,  maar dat was niet zo'n groot succes.

gelukkig heb jij het voor ons al uitgeprobeerd.  =))
Thanks man.
Dan blijf ik lekker bij m'n 2 eetlepels appelsap bij een ribbetje. Bevalt me goed.

Terug
Bovenaan Onderaan