BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer Ribs low&slow / Maiden Run UDS

BryanB

Vuurmaker
Berichten
51
Na wat klussen en brainstormen is mijn UDS eindelijk klaar voor gebruik. Nog niet het ontwerp wat ik in gedachte heb maar wilde voor een familie bbq graag al gebruik ervan maken!

Het was roeien met die riemen die ik had maar i did it.

De ribs zou ik zaterdag maken. Maar vanwege het weer hebben de gister ( donderdag ) om 20:00 besloten om op vrijdag te bbqen. Ik nog aan het werk tot 00:00. Ribs bij mijn verloofde ik de koelkast. Roosters en kolen had ik nog niet, die zou ik vanochtend halen.

Een weber rooster van een collega geleend. En een oud rooster van m'n tante + kolen .

Alles gehaald om 2:30 thuis. Ribs schoonmaken, rub maken, Rubben.

Rub gemaakt naar eigen inspiratie en een beetje van ieder!

C966C3D8-D374-42F2-BC1E-B4A2686847A2.jpg


948CDFD4-3794-4012-BBD1-B27B8435726B_1.jpg


Ohja, had ik al gezegd dat het om 10kg Ribbels gaat

4 uur in bed snel een 3 uurtjes slapen. Opstaan UDS verder installeren ( rooster schroeven plaatsten, buis bevestigen, aspan zoeken (is een oude koekenpan geworden), waterpan zoeken en bedenken hoe te bevestigen (oude springvorm).

Rooster schroeven waren te kort roosters vielen eraf wachten tot 9:00 dan ging de gamma open. Ook gelijk een buizensnijder halen.

Deadline al gemist wilde ze er om 7 uur op hebben liggen. Helaas. 10:30 lagen ze erom. Nog een Beetje gekloot met m'n UDS. Maar heb het nu door!

018F9ACE-7FD8-4606-917E-F10362FA26CF.jpg


A10FA1FE-2AED-4302-9215-57563B43170C.jpg


CF033676-A75B-463E-ADA2-538D3BAA9CAB.jpg



Tussen door bbq saus gemaakt met coca cola, tomaten puree, smoked paprika poeder, ui, knoflook, jalape?o peper, gember en nog wat kruiden en toen gepot.

Overblijfsel in de pan aangelengd met wat water.

Ze hebben er nu 2,5 uur op gelegen. Ingepakt met een scheutje van de aangelengde saus.

En nu in de koelbox voor een rit richting Brabant daar ga ik weer verder.

Het is geen 3-2-1 methode maar deels ervan afgeleid. Hoop dat ze lekker zijn!!

Update volgt!
 
Goede lading ribs! Ben benieuwd naar het eind resultaat!
 
foto's om te watertanden, ben benieuwd naar het vervolg
 
wel lef zo'n hoop tegelijk de eerste keer
 
Mooi hoor, ben benieuwd naar het resultaat!
 
Dat ziet er lekker uit en leuk verslag om te lezen. Ben benieuwd naar het resultaat. :)
 
Na een paar uurtjes te hebben gerust waren de ribbels op de plaats van bestemming.

Snel de ton weer aan en de ribbels erop gedaan. Ik denk dat mijn thermometer kapot is. Hij gaf rare verhogingen en dalingen in de temperatuur aan. ( het is dan ook eigenlijk gewoon een kernthermometer.) ik ben aan het wachten en sparen voor de heatermeter rond 9 en anders de maverick et 733


De ribben waren goed gerookt. Alleen was het wel wat lastig. In de doos zitten ribben van verschillende dikte. De dunnen waren super! En de dikke hadden nog wel wat tijd nodig erin.
Mijn bbq saus was lekker maar naar mijn eigen mening heb ik wat te veel tomaat gebruikt.

788C3EF4-4EE9-47DC-9D8C-E354D7D90780.jpg


Nog meer reden om weer een run te maken. En dan dit keer wel een normale portie en niet weer gelijk de 10kg
 
Die zien er goed uit!
Ik denk dat het niet met de dikte van de ribs te maken heeft, maar met het verschil in temperatuur op de 2 roosters.
 
Dat ziet er heel goed uit. Gewoon blijven BBQen totdat je de UDS onder de knie hebt.


Ik ben zelf ook stiekem een UDS aan het bouwen en moet de UDS ook nog mijn eigen maken terwijl ik best al wel een aantal BBQ runs achter de rug heb.


Heel vervelend dat proberen.
 
Nice

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

 
Leuk dat experimenteren met rubs en sauzen.
't ziet er lekker uit. =D> !
 
Ceriel zei:
Die zien er goed uit!
Ik denk dat het niet met de dikte van de ribs te maken heeft, maar met het verschil in temperatuur op de 2 roosters.

Wat zou ik hieraan kunnen doen?
kan het liggen aan een te kleine waterpan qua diameter? want dat zou er juist voor moeten zorgen dat de hitte niet direct gaat maar dan beter circuleert?
of kan het ook ergens anders aan liggen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan