Beef en Steak

Eerste keer op de ProQ Frontier

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ener
  • Startdatum Startdatum

Ener

Pitmaster
De eerste keer heb ik een Fatty geprobeerd.

image_zps62a3c600.jpg

Half om half gehakt met fijn gehakte rode ui, een halve theelepel knoflookpoeder, een halve theelepel uipoeder, een halve theelepel gemalen zeezout, een halve theelepel gemalen zwarte peper, en twee theelepels paprika poeder.

image_zpsd3486285.jpg

Vulling van punt paprika, gehakte champignons en oude strooi kaas.

image_zpsf7e4b6b3.jpg

Opgerolde fatty met baconmatje.

image_zps8d696a0b.jpg

Met jasje

image_zps10bb25f9.jpg

Kolen mand op de minion manier gevuld met 3 blokjes essenhout.

image_zps9125bc9f.jpg

Ongeveer 15 gloeiende kooltjes erin

image_zps31c713f8.jpg

Fatty erop.

image_zpse27c4702.jpg

Fatty gereed!

image_zpsd5891a18.jpg

Zien jullie de rookring? Hij was heeeeeerrrrllliiiijjjk echt een zalige zachte rooksmaak. Ik ben blij dat ik dit forum gevonden heb en het low en slow gedeelte. Ik heb wel een probleem met de temperatuur. Die kwam niet hoger dan 105 graden Celsius. Zoals jullie misschien zien heb ik niet al te veel briketten in de smoker gedaan, misschien is dat de reden? Uiteindelijk heeft de fatty er twee uur en twintig minuten op gelegen, en een kerntemperatuur van 76 graden. Ik had de waterpan gevuld met heet water om het opwarm proces te versnellen, en het duurde ongeveer 20 minuten om de 105 graden te halen. Voor herhaling vatbaar.

Mooie eerste run. Handige keus zo'n fatty dan ben je niet zo temperatuur afhankelijk. Als je de kern maar haalt.

Prachtig eerste resultaat. Ben ook nog steeds erg tevreden met mijn pro-Q Frontier.
Had je tijdens je sessie alle schuiven open?

Ja ik had alle schuiven op, maar ik kwam niet boven de 105 graden. Dat moet toch hoger kunnen?

Ener zei:
Ja ik had alle schuiven op, maar ik kwam niet boven de 105 graden. Dat moet toch hoger kunnen?
Ik weer niet hoeveel hete kolen je had, maar als je meer hete start gaat de temp sneller omhoog, echter met een waterpan neemt het water de hitte van de kolen op. Water stabiliseert je tmperatuur fluktuaties en neemt energie op.

Ok, mogelijk iets hoger met meer hete briketten, maar door de waterpan is dit wel een realistische temperatuur? Klopt het dat men bv met spareribs meer rond de 120 graden zit?

De easterwood methode is 160 op de grill 175 dome temp.
Maar 105 is toch prima voor een smoker?

Ok, ik dacht dat je ergens tussen de 110 en 120 graden moest zitten. En ik alle vent roosters open had.

Het kookpunt van water is 100 graden (zoals we allemaal weten).  als je de pan helemaal met water vult dan blijft de temp rond de 100 graden doordat het water de energie absorbeert om te blijven koken. Je zult zien dat je de temperatuur zonder water veel hoger kunt krijgen, soms hoger dan je lief is ;)

Probeer het gewoon eens uit als je alleen bent, of ieder geval als je geen gasten hebt ;)

Ok bedankt voor de info. Maar in principe is zo rond de 105 graden dus prima? (Tenzij je misschien sneller wilt)

Gerard777 zei:
Het kookpunt van water is 100 graden (zoals we allemaal weten).  als je de pan helemaal met water vult dan blijft de temp rond de 100 graden doordat het water de energie absorbeert om te blijven koken. Je zult zien dat je de temperatuur zonder water veel hoger kunt krijgen, soms hoger dan je lief is ;)

Probeer het gewoon eens uit als je alleen bent, of ieder geval als je geen gasten hebt ;)

Ik heb in de waterbak een terracotta schaal gelegd. Zo'n zware met een diameter van 38 cm, gekocht bij het tuincentrum voor 8 euro. Ingepakt in folie en met een lekbakje gevuld met water erop, krijg ik een steady basistemperatuur mee van 120-130 graden.

Btw, prachtige fatty, inspiratief: ga ik ook maken. Ik heb een kookboek waarin recepten voor allerlei soorten ingepakt vlees staan. Ga ik eens opzoeken en kijken of ik ze ook op de smoker kan maken. Ik zal er wat van posten.

mooie eerste sessie hoor, ik had je fatty wel willen proeven

Ik zou ook meer koude kolen in de mand gooien.

Veel te weinig kolen in de mand.

Helemaal tot aan de nok volgooien dat ding en dan 10-15 kooltjes aansteken.
Met lucht regel je dan prima je gewenste temperatuur.
Met waterpan er in kom je slecht boven de 140 graden hoor.
Maar daar is hij helemaal ook niet voor gemaakt.
Ik haal de twee ringen er altijd af als hij weer uit moet.
Deksel er op en dan is hij met een kwartiertje uit.
Kun je de volgende keer alles weer prima gebruiken.
Met de twee ringen er op lekt hij te veel lucht en blijft hij rustig nog een uur branden. (of langer)

Oja!!

Prachtige fatty natuurlijk

8)

Terug
Bovenaan Onderaan