Beef en Steak

Eerste keer nieuwe barilo (temp vasthouden?)

Rayke

Tondelzoeker
Hey, vandaag voor de eerste keer de nieuwe Barilo aangestoken om te proberen hoe het gaat.

De bbq 1,5 uur op 150graden houden was nog te doen.
Vervolgens doorstoken naar 200 ging ook goed, maar die temperatuur vasthouden ging niet zo denderend, het houtskool bleef niet goed gloeien.

Ik vind dat de houtskool (the basterd oak)(rest zak van vorig jaar, droog in de garage gestaan) vrij snel uitgaat.
boven een “schuif” volledig open en de ander half open.
De onderste schuiven beide volledig open.

Mijn vorige bbq ging ook snel uit als de klep sloot. Aangezien deze bbq hetzelfde doet, zal het aan mijn skills liggen 😂

Hebben jullie wat tips voor mij?

Los van héééle slechte brandstof is meestal de zuurstofstroom de boosdoener als je vuurtje niet wil branden.
De Barilo had hierbij altijd een beetje een twijfelachtige reputatie.

Foto`s van je opstelling kunnen ons misschien verder helpen?

Heb je genoeg vrije ruimte onder je houtskool, m.a.w. kan de lucht er goed doorheen?

Toch nieuwsgierig...Wat was je vorige BBQ?
Maar nogmaals met foto`s kunne we je beter helpen.

@Hoogie en @Cherrywood ,
-ik zal even een paar fotos maken van de gebruikte opstelling en die hier posten.
-de airflow van de nieuwe barilo is niet veel aan te veranderen.
Aan de voorkant zitten twee intake sleuven, vandaar uit gaat de lucht de asbak in en daar omhoog langs de houtskool.
Zal dit ook nog zsm fotograferen.
-de vorige bbq was er een van tarington house “huis bbq van de makro”, wordt ook onder andere namen verkocht
https://www.fonq.nl/product/sweeek-houtskoolbarbecue-en-smoker/654558/

Laatst bewerkt:
IMG_8370.jpeg
IMG_8371.jpeg
IMG_8372.jpeg
IMG_8373.jpeg

Tja, moeilijk te zeggen, ik zou eerst het kolenrooster bomvol leggen met houtskool.
Alles wat nu een beetje uit elkaar ligt kan elkaar niet aansteken.
De temperatuur regel je niet met de hoeveelheid houtskool maar met de aangevoerde lucht.
Leg er ook een een blok rookhout bij zodat je de "trek" kunt zien, misschien heb je we last van "valse trek"

@Cherrywood ,wat bedoel je met los van hele slechte brandstof? Is de Oak van the basterd niet goed?

@Ewald ,het kolen rooster voller maken zal ik gaan uitproberen.
De houtskool heeft wel tegen elkaar gelegen met een wokkel ertussen. De wokkel aangestoken en toen die uitgebrand was, alles weer bijelkaar geschoven. Het “gat” in het midden heeft wel gebrand.
De trek test ga ik zeker doen 👍

@Cherrywood ,wat bedoel je met los van hele slechte brandstof? Is de Oak van the basterd niet goed?

@Ewald ,het kolen rooster voller maken zal ik gaan uitproberen.
De houtskool heeft wel tegen elkaar gelegen met een wokkel ertussen. De wokkel aangestoken en toen die uitgebrand was, alles weer bijelkaar geschoven. Het “gat” in het midden heeft wel gebrand.
De trek test ga ik zeker doen 👍
Rayke: Ik bedoel daarmee dat slechte brandstof de oorzaak kán zijn.
Maar omdat de BBQ wel gebrand heeft sluit ik dat uit en is de kans veel groter dat het de toevoer van zuurstof het probleem veroorzaakt.

Ik heb geen ervaring met Oak van the basterd ook niet van horen zeggen dus geen oordeel maar ik verwacht niet dat dat het probleem is.

Op de foto is de onderste luchtinlaat te zien. Waar zit de "topvent" op de Barillo? Volgens mij aan de zijkanten?
Zoals @Ewald aangeeft met wat rookhout moet je kijken of er "trek" ontstaat.
Met alles open moet de rook er met enige kracht aan de bovenkant uitkomen.
1569884e81fcb988d51dc2f362d7f814.jpg

Blokje rookhout er in en kijken of er een luchtstroom ontstaat.
Kan je de onderste inlaat ook nog in delen openen en sluiten ?

Lekker je bak met houtskool vol gooien, na gebruik alles dicht zetten en volgende x zo weer te gebruiken.
Maar zoals hier boven allemaal al vermeld is, rookhout gebruike en de boel testen kan nooit geen kwaad.
Hogere temperatuur bereik je niet fatsoenlijk zonder de benoemde airflow.

Bij hogere temperatuur verbruik je ook meer kolen ( brandstof ) zolang je geen bak vol gruis probeert te verbrande maar gewoon een bak met van alles en nog wat kwa sortering zodat er nog iets van lucht door kan is dat iig een uitgesloten zaak.

Je gaf aan dat 1.5 uur 150 graden prima ging.
Ik zou vooral zegge maak lekker een kippetje op de bbq die heb je wel gaar voor die tijd.
Experimenteer vooral met de hoeveelheid houtskool, koop een andere zak houtskool voor erbij zodat je die ook eens probeert. Het komt toch wel op met het betere weer op komst ;).

Succes! Je kan ook wat snackjes maken zoals kippenvleugels, moinkballs, burned end frikandelletjes. Lekker spelen en ondertusse de buikjes vullen onder het genot van een mooi drankje

@Cherrywood , yes, de onderste zijn traploos open en dicht te maken.

@Veluwse Bob , bedankt voor je reactie. Goede tip om in de gaten te houden dat er ruimte tussen de stukken blijft idd, heel logisch idd. Die kip is ook wel een goed idee, kip en snacks gaan hier goed de buikjes in 😁

Belangrijkste is dat je gaat testen, al dan niet met vlees erop, of je controle krijgt over de temperatuur.
Stabiel 110-120 graden rustig omhoog naar 160-180 graden of hoger en weer omlaag.
Als dat lukt kan je BBQ-en.

Bij de kogel BBQ`s en de kamado`s gaat de lucht van zelf van beneden naar boven door de manier waarop ze gebouwd zijn.
De Barillo is echt anders. Meer richting de offset smoker lijkt het? Misschien de onder inlaat rechts open en alleen links de boven regelaar ?
Brandstof rechts en dan hopen dat de juiste trek ontstaat.

Ik zou ook de vraag bij Boretti neerleggen. Levert je misschien nog een leuke workshop op.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan