Beef en Steak

Eerste keer met de WSM

Eddeped

Pitmaster
Vandaag had ik eindelijk tijd om mijn nieuwe (2ehands) WSM eens te proberen. Vooraf wel wat spanning om de geweldige verhalen eens mee te maken en zou mij dat ook lukken. Gestart met een halfvolle starter en mijn mandje ook halfvol met 4 blokjes hout, appel en mesquite. Toen de briketten heet waren alles opgebouwd en 1 plateau met kippevleugels en de bovenste met 5 ribslabs. Wat me wel opviel dat het toch zeker wel een halfuurtje duurde voordat de temeratuur tegen de 100C was en zeker 45' voordat hij echt rond de 110C was. Doordat het zo lang duurde heb ik toch nog een halve starter gevuld met briketjes. Doordat ze er vrij laat (13.30) opgingen was ik bang dat ze anders te laat klaar zouden zijn. Maar na een uurtje ging de temp toch ineens omhoog en waren die extra kooltjes niet meer nodig, heb ze er toch maar bijgegooid. Water bij gevuld, ik weet nu ook dat 3 liter veels te weinig is en dat de waterbak gewoon vol mag. Hierna kon ik gewoon met mijn armen over elkaar zitten, wat een geweldige smoker. Je hoeft niks meer te doen, hij blijft prachtig op temperatuur, de blokjes roken lekker. Wel heel anders als met de gewone Weber, waar je toch regelmatig briketten moest bij vullen en de temperatuur veel meer schommelde. De kippevleugeltjes gingen er na een uurtje af, waren heerlijk sappig. Na 2 uurtjes de ribben ingepakt met wat Dubbelfriss, appel/druif bij gebrek aan appelsap en nog eens 1,5 uur op de WSM. Hierna nog even ingesmeerd met Sweet baby Ray en om 6 uur waren ze klaar voor consumptie. Ik zal niet beweren dat ze lekkerder waren als dat ik ze eerst waren maar wat een gemak heb je met deze smoker. Echt geweldig!!!
5d14edbd89d75b82b88bc25c0a68deb2.jpg

Mooi op temperatuur
1269cae4864de915086ee0831e54427a.jpg

De kippevleugels
1dc2ffb422dd5233e587105e83a52cd9.jpg

Ribbetjes na 2 uurtjes voordat ze in de folie gingen
Uiteindelijk het heerlijke resultaat
2ec3294bf23da5d35dc1bd66c4452463.jpg

Hier ga ik nog veel plezier mee beleven.

Eddeped zei:
Wat me wel opviel dat het toch zeker wel een halfuurtje duurde voordat de temeratuur tegen de 100C was en zeker 45' voordat hij echt rond de 110C was.
Mooie ervaring heb je opgedaan vandaag!
Het is normaal dat je ca 40-45 minuten moet wachten tot de temp de 110C aantikt.

Enne....Eddeped, draag jij een ring??  ;)

prima eerste keer zo te zien ;)

RedFox zei:
Eddeped zei:
Wat me wel opviel dat het toch zeker wel een halfuurtje duurde voordat de temeratuur tegen de 100C was en zeker 45' voordat hij echt rond de 110C was.
Het is normaal dat je ca 40-45 minuten moet wachten tot de temp de 110C aantikt.
Zeker goede ervaring, weet ik voor de volgende keer dat ik gewoon iets eerder moet beginnen.

Mooie eerste keer, ik leg het vlees er gewoon gelijk op, kan het vast lekker in de rook liggen ;).

Frits zei:
Mooie eerste keer, ik leg het vlees er gewoon gelijk op, kan het vast lekker in de rook liggen ;).
Heb ik ook gedaan Frits. Anders had het nog later geworden.

Frits zei:
Ja dat wide ik ook net nog schrijven Frits.
Bij de 3-2-1 methode spare-ribs gaat de tijd hier in op het moment dat ik ze erop leg, en het roken kan vrijwel meteen beginnen  ;)

WSM is gebouwd om op deze temperaturen te werken en dat merk je dan ook :)

Mooie sessie hoor!

RedFox zei:

Haha, ik dacht eerst ook Eddeped mag wel wat eelt op de handen krijgen ;D

lekker hoor, dat heb je goed volbracht  :)

structor zei:
Mooie sessie hoor!

RedFox zei:

Haha, ik dacht eerst ook Eddeped mag wel wat eelt op de handen krijgen ;D

Haha, nee dat was dochterlief die het vlees showde :)

Frits zei:
Had je heet water in de waterpan zitten?
Ja Frits was begonnen met heet water,niet kokend, gewoon uit de kraan.

Mooi om te lezen. Als je van roken houdt is de WSM een geweldige keuze. Zeker als er de grotere stukken vlees in beeld komen als 2 kg varkensschouder of brisket.

Machtig apparaat!!

Ja het blijft een mooie Q zo'n WSM ! mooie smakelijke 1e run

Mooi hoor, ik wil ook zo'n wsm ziet er allemaal goed uit zeg!

De wsm is een schitterend apparaat. Het gemak ten opzichte van een ketel is is inderdaad aanzienlijk. Het resultaat ligt nog altijd in handen van de kok en dit maakt het een stuk ontspannender. Geniet ervan!!!!

Terug
Bovenaan Onderaan