Beef en Steak

Eerste keer keer spareribs (3-2-1)

Kolenbrander

Tondelzoeker
Berichten
13
Na de aankoop van tien kilo "oefenspareribs" moest het tijdens de spaarzame mooie dagen in september gaan gebeuren; de vuurdoop van de eerste portie spareribs. Ik had ter inspiratie wat YouTube filmpjes erop nageslagen en daarna een mooie rub op de markt in Zwolle gekocht.

Afgelopen zaterdag heb ik twee rijtjes ontdooid en ingesmeerd met mosterd, vervolgens de rub erop gegooid en de bbq aangestoken. Het plan was als volgt: 1,5 uur indirect roken met appelhout, 1 uur ingepakt met boter, honing en wat bbq saus, en tot slot 25 min afgelakt afmaken. Alles ongeveer tussen de 110 en 120 graden.

Ik vond t resultaat verrassend goed. Ik had nog nooit eerder spareribs geproefd met drie smaaklagen; zoet, rook en kruidig. Vooral het appelhout effect was goed te proeven dankzij de twee chunks die ik erop heb gedaan (volgende keer 1 chunk :))

Verbeterpuntje is de textuur, dit waren spareribs met een bite, in het vervolg hoop ik ze wat malser te maken; ik lees dat op t forum wel vaker terug. Aangezien dit dunne ribbetjes waren, vond ik 1,5-1, 20min genoeg. Maar er zijn nog wel tips gegeven op t forum om mee te experimenteren. Dat gaan we de volgende batch uitproberen. Mooie hobby dit!

IMG_1370.jpeg


IMG_1376.jpeg


IMG_1378.jpeg


IMG_1381.jpeg
 
Je hebt lekker gegeten én een goede reden om het nog eens te doen. Mooi toch?


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Lekker man!

Als je shiners hebt (lees hele dunne ribben)
Kun je beter de easterwood methode gebruiken.
Staat hier genoeg over op het forum.

Als je normaal bevleesde ribben hebt kun je 3-2-1 als leidraad aanhouden.

Je hebt nu geleerd dat jou 2 te kort was.

Maar in ieder geval veel geleerd en een rede om het nogmaals te doen.
 
Lekker man!

Als je shiners hebt (lees hele dunne ribben)
Kun je beter de easterwood methode gebruiken.
Staat hier genoeg over op het forum.

Als je normaal bevleesde ribben hebt kun je 3-2-1 als leidraad aanhouden.

Je hebt nu geleerd dat jou 2 te kort was.

Maar in ieder geval veel geleerd en een rede om het nogmaals te doen.
Check, ik ga Easterwood onderzoeken. Bedankt voor de tip.
 
Mooi resultaat. En oefenen is met deze hobby nooit een straf!
 
Ziet er lekker uit man. Blijven proberen en aanpassen dan vallen de (puzzle) stukje ineens in elkaar en heb je de perfecte ribs voor jou.
Probeer eens je eigen rub te maken ipv kopen. Er zijn genoeg recepten online die je over kan nemen en tweeken naar je eigen smaak. :D
 
Als je te veel bite hebt of naar "fall of the bone "wil is Easterwood niet de oplossing hè. Dan gewoon lekker wat langer inpakken.
Ja ik las al het een en ander over de verschillen. Easterwood voor snel en lekker. En de spareribs wat langer in hun aluminium jasje laten om ze zachter te stomen bij de 3-2-1 methode. Ik vraag me wel af hoe mals ik de shiners kan krijgen aangezien het sparerib-type ook een factor schijnt te zijn. We zullen zien.
 
Ziet er lekker uit man. Blijven proberen en aanpassen dan vallen de (puzzle) stukje ineens in elkaar en heb je de perfecte ribs voor jou.
Probeer eens je eigen rub te maken ipv kopen. Er zijn genoeg recepten online die je over kan nemen en tweeken naar je eigen smaak. :D
Goed plan. Als ik de techniek een beetje te pakken heb, ga ik daarmee aan de slag!
 
Terug
Bovenaan Onderaan