Beef en Steak

Eerste keer brisket

Steakie

Kooltjesharker
Goedemiddag!

Voor velen al lang en breed een gepasseerd station, maar hier was nog nooit zelf een brisket gemaakt. De hoogste tijd dus! Een exemplaar van 3.8kg US grainfed aangeschaft via Beef & Steak en kids met aanhang en opa en oma uitgenodigd Die waren samen met vrouwlief wel te porren om als proefkonijn te fungeren. Het rund de avond ervoor getrimd, geïnjecteerd en gerubd. S'ochtends om 8u de BBQ aangestoken, wat geeft dat een heerlijk gevoel zo met een temperatuur rond het vriespunt! Om 8.30u kon ie erop! Een lekbak met vocht paste helaas niet tussen de plate en het rooster van de Weber, hopen maar dat dit niet zou worden afgestraft! Hier en daar maar een extra spraytje voorzien om te compenseren. De temperatuur ging in een keer door naar de 74 graden, dit nam een kleine 4 uurtjes in beslag, waarbij ik de verwachte stall niet ben tegengekomen. Inpakken dus maar en door naar de 94! Aldaar aangekomen even geprikt: sommige delen waren nog niet echt mals, dus nog maar even door. Om 16u durfde ik m niet langer te laten liggen. Heel even kort af laten koelen en vervolgens de koelbox in, er van uitgaande dat ie daar nog wel wat verder zou garen. Ondertussen de rest van de maaltijd bereid, er moesten natuurlijk 8 magen gevuld worden. Bruschetta vooraf. Als sidedishes: smashed patatoes, chimmichurri en salsa di criolla, gegrilde groenten en wat sauswerk. Om het af te maken: als desert een blueberry cheesecake. Alle recepten met grote dank geleend van de bekende sites en uiteraard nadien weer netjes teruggebracht ;-).

Mijn mening van de brisket: rookring was prima, bark was minimaal, vlees was niet supersappig en -mals, maar gelukkig niet uitgedroogd. Kortom, best tevreden met het resultaat (het publiek was minder kritisch). Al met al een hele leuke en leerzame sessie gevolgd door een beregezellige avond! Op naar de volgende!

Bedankt voor het lezen!

Groeten, Richard

PHOTO-2024-11-29-19-58-32_8.jpg

PHOTO-2024-11-29-19-58-32_2.jpg

PHOTO-2024-11-29-19-58-32_1.jpg

PHOTO-2024-11-29-19-58-32_6.jpg

PHOTO-2024-11-29-19-58-32_9.jpg

PHOTO-2024-11-29-19-58-32.jpg

PHOTO-2024-11-29-19-58-32_5.jpg

PHOTO-2024-11-29-19-58-32_7.jpg

PHOTO-2024-11-29-19-58-32_3.jpg

PHOTO-2024-11-29-19-58-32_4.jpg

Dat ziet er allemaal geweldig uit. Mooi gemaakt. Goede rookrand. En jammer dat je het vlees wat minder vond. Denk dat de rest een hoop goed heeft gemaakt.

Netjes gedaan.

Dat ziet eruit als een stuk van de flat, die heeft de neiging sneller droog te worden
omdat hij wat magerder is.

Ik had denk ik wat meer vet laten zitten om hem zo wat te beschermen.

Desalniettemin erg goed gedaan!
Mooie sides ook, had graag aangeschoven.

De eerste keer blijft machtig mooi, en dat op een kettle, petje af.

Mooie eerste keer. Wat @Zzzjon al zegt, misschien iets meer vet laten zitten op de flat.
Welke temperatuur had je je Weber?
Die gegrilde groentes zien er trouwens goed uit!

Netjes gedaan.

Dat ziet eruit als een stuk van de flat, die heeft de neiging sneller droog te worden
omdat hij wat magerder is.

Ik had denk ik wat meer vet laten zitten om hem zo wat te beschermen.

Desalniettemin erg goed gedaan!
Mooie sides ook, had graag aangeschoven.
Bedankt Zzzjon!

Nou! Daar zeg je zo wat! De kant in het zicht is de vleeskant. Die heb ik dan onverhoopt aan de bovenkant gehad en de vetkant onder. De bedoeling was andersom iig! Weet niet of dat nog gescheeld had.

Mooie eerste keer. Wat @Zzzjon al zegt, misschien iets meer vet laten zitten op de flat.
Welke temperatuur had je je Weber?
Die gegrilde groentes zien er trouwens goed uit!
Dank je Hoogie!

Richttemp was een kleine 110 graden, maar dat werd regelmatig overschreden.

Richttemp was een kleine 110 graden, maar dat werd regelmatig overschreden.
Als dat een beetje binnen de perken blijft, hoeft dat geen probleem te zijn. Af en toe een uitschieter naar 120 of even 130 moet ook wel kunnen.
Je bent tevreden, je hebt weer geleerd en je gasten hebben genoten. 😃
Volgende keer nog beter.

Bedankt Zzzjon!

Nou! Daar zeg je zo wat! De kant in het zicht is de vleeskant. Die heb ik dan onverhoopt aan de bovenkant gehad en de vetkant onder. De bedoeling was andersom iig! Weet niet of dat nog gescheeld had.

Nu ga je in een discussie terecht komen waar ik ook geen antwoord op heb.

Mijn idee;

Op een weber met hitteschild of uds (oid)
Vetkant naar beneden zoals je bij Pulled pork zou doen om je vlees te beschermen.
Inpakken na 5 uur of na 70 graden C.
Na 92 graden beginnen met prikken tot gewenste malsheid.

Op een kamado of bbq met degelijk hitteschild vet eraf trimmen of zo minimaal mogelijk en dan eigenlijk gelijk zoals hierboven verteld.

Omdat je met een kamado bbq’t is de temperatuur veel constanter een heb je het makkelijker, dat wil niet zeggen dat je eventueel kunt gaan sprayen en spelen met wat je de brisket inpakt.

Vet richting je vuur en er een lekker laagje op laten zitten. Het beschermt en is ook nog eens lekker. Als je het niet lust kun je het er beter na afloop afsnijden dan vooraf.

Prachtig hoor! Mooie plank met groentjes erbij. Heerlijk!

Sjongejonge dat is toch een machtig stuk vlees! Het lijkt mij altijd super spannend om dit, zeker niet goedkope, vlees te bereiden. Altijd toch het kleine zenuwtje wat denkt aan het worst case scenario :D

Sjongejonge dat is toch een machtig stuk vlees! Het lijkt mij altijd super spannend om dit, zeker niet goedkope, vlees te bereiden. Altijd toch het kleine zenuwtje wat denkt aan het worst case scenario :D
Keer een aanbieding scoren en gewoon gaan! Bereiding is gewoon genieten en heel erg leerzaam! Had hetzelfde, maar achteraf kan ik zeggen dat ik het veel eerder had moeten doen. Duurt niet lang of ik ga voor een tweede sessie!

Keer een aanbieding scoren en gewoon gaan! Bereiding is gewoon genieten en heel erg leerzaam! Had hetzelfde, maar achteraf kan ik zeggen dat ik het veel eerder had moeten doen. Duurt niet lang of ik ga voor een tweede sessie!
Ik ga 'm direct uit de vriezer halen! :D

Terug
Bovenaan Onderaan