BasBQ
Beef en Steak

Eerste Beer Can Chicken

 
 
 

DanBras

Gemarineerd
Berichten
1.563
Hierbij een verslagje van mijn eerste Beer Can Chicken met maar een paar foto's.

Ik BBQ nu toch al heel wat jaren, maar om de ??n of andere reden is een BCC er nog nooit van gekomen. Ik vond dat het deze week wel eens tijd werd en heb een daarvoor een klein scharrelkipje van 1.2kg opgepikt uit de supermarkt.

Voor deze BCC heb ik het Basic Beer Can Chicken recept gebruikt van Steven uit zijn boek Beer-Can Chicken (And 74 Other Offbeat Recipes For The Grill). En aanvullend heb ik hierbij uit hetzelfde boek het recept voor de All-Purpose Barbecue Rub gebruikt.
Voor mijn eerste poging wilde ik qua bier iets anders en mijn keuze is gevallen op Kriek Lambik. Bij de supermarkt een 6-tal flesjes meegenomen zodat dit als stoomvocht voor de BCC kon dienen. Aangezien ik zelf geen bierdrinker ben zijn (lege) blikjes altijd ver te zoeken. Speciaal voor deze gelegenheid dus het goedkoopste blikje bier uitgezocht en deze meegenomen.
Omdat ik de Kriek Lambik voor de BCC wilde gebruiken, heb ik het goedkope blikje bier open gemaakt en de inhoud hiervan vakkundig door de gootsteen gespoeld. Er was niemand in de buurt die het wilde drinken en ook voor een later moment kon ik niet zo snel verzinnen waar dit voor te gebruiken was, dus heb ik mij dit keer bezondigd aan verspilling.
Achteraf had ik dan beter het goedkoopste blikje huismerk cola kunnen nemen, want dan had ik de inhoud nog wel opgedronken en was het uiteindelijk nog een stuk goedkoper geweest. Wederom een leermomentje voor de volgende keer.

In het blikje een half flesje Kriek gegoten en de andere helft gebruikt om de beuken houtsnippers in te weken. Als eigen aanpassing in het blikje naast de voorgeschreven BBQ rub, ook nog wat tijm en rozemarijn gebruikt voor wat extra smaak.
Verder de kip goed schoon gespoeld en droog gemaakt. Daarna de kip verder inmasseren met de rub. Eerst de binnenkant met rub ingesmeerd, daarna onder het vel bij de borst met rub ingesmeerd en als laatste (na de kip met pinda olie ingesmeerd te hebben) de buitenkant. Vervolgens het hele beest met de kont over het blikje bier en in een ovenschaal geplaatst.
IMAG0044.jpg

IMAG0001.jpg


De OTP 67 (die was al klaar voor indirect, de andere twee niet en ik was te lui om deze 'om te bouwen') middelheet gestookt (175 graden) en de ovenschaal met kip op het kolenrooster geplaatst. Tussendoor gecontroleerd of de temperatuur in orde was en de kip zo nu en dan besproeid met appelsap. Na 1 1/4 uur was de interne temperatuur pas 74 graden en zakte de temperatuur van de BBQ wat in naar 150 graden en heb ik de lucht toevoer iets meer open gezet om dit te corrigeren. Na 1 1/2 uur (dus slechts een kwartiertje later) tikte de kip de benodigde 83 graden aan en bleek dat de temperatuur van de BBQ heel snel opgelopen was naar 250 graden. Gelukkig bleek dit geen nadelig effect op de kip te hebben gehad, want deze was super mals en lekker gekruid (beetje pittig door de peper).

Van het eindresultaat heb ik wel een foto, maar van de kip op de Q helaas vergeten een foto te maken.
IMAG0051.jpg

IMAG0056.jpg


Voor een eerste keer een zeer geslaagd project (de kids konden niet stoppen met eten, dus dat is een goed teken).
Voor de volgende keer wil ik er toch meer een zoetje aan toevoegen. Deze rub was redelijk pittig en de volgende keer zou ik er zelf bij een gelijke rub een zoete glaze aan toevoegen. Of misschien wel een compleet andere rub gebruiken, waarbij de nadruk meer op zoet ligt. Maar dat is voor een volgende keer.......
 
Maar hoe dan ook, het ziet er smakelijk uit, was je vel knapperig? Ik gebruik zelf goedkoop bier, je proeft er niks van ;)
En gefeli met je Tokkie!
 
Het vel was niet overal knapperig. Deels ook mijn eigen schuld doordat de kip nadat deze van de Q afgehaald was ook op een gegeven moment in zijn eigen vocht in de schaal lag, waardoor eventueel knapperig vel zacht geworden is. Maar vel was op de borst en vleugels redelijk knapperig en in ieder geval nergens taai, dus je beet er overal makkelijk door heen.

En je hebt gelijk wat betreft het bier; nergens kwam je de smaak van de Kriek Lambik tegen, dus ik had net zo goed de inhoud van het goedkope bier kunnen gebruiken. Na de sessie was er ook nog behoorlijk wat vocht in het blik over, dus eigenlijk is het zonde van het goede bier als je de smaak toch niet terug proeft in het eindresultaat  :)
 
gefeliciteerd met je tokkie  :)
 
Ziet er goed uit hoor, gefeliciteerd met je tok!
 
proficiat met je tokkie!
 
Van harte met je tokkie ,lekker kippie.
 
lekker hoor! gefeliciteerd met je kippetje!
 
structor zei:
Ha lekker kip!

Ik wilde ook wel zeggen gefeliciteerd met je tokkie, maar ik denk dat de modereters nog slapen ;)
Iemand had het forum onbereikbaar gemaakt...... Ikzegverderniks ;)
 
Leuk verslag, mooie kip, en gefeliciteerd met je tokkie
 
Terug
Bovenaan Onderaan