BasBQ
Beef en Steak

eerste BCC, met hooi

 
 
 
 

Marieken

Pitmaster
Berichten
957
net voor het eerst een BCC gemaakt, met een rub van komijn/koriander en een ancho peper, knoflookolie onder het losgemaakte vel en gevuld met in bier geweekt hooi. het blikje had ik leeggegooid en met wat spiezen tot een stabiele houder omgetoverd. het deksel ging n?t dicht (nadat ik de kip nog wat verder op zn blik getimmerd had) en de bbq was 170-180 graden. in minder dan een uur was de kip gaar en heb ik m nog even direct op de grill gegooid voor het laatste beetje kleur.

DSCN0001.JPG


DSCN0005.JPG


DSCN0007.JPG


DSCN0008.JPG


tja, wat zal ik erover zeggen... ik ben nogal teleurgesteld  :(

manlief vond het 'gewoon prima kip'. ik vond het mislukt. de filet was ok?, niet echt droog, en de poten waren gaar. het kwam wel van het bot, maar ik vond ze niet gaar genoeg. het vel was perfect, maar dat lukt eigenlijk altijd als je het loshaalt en er vet onder doet. de kipfilet was niet sappig genoeg en van de smaak van de rub proefde ik weinig terug. de poten vind ik lekkerder als de kip nog veel gaarder is. Als ik kip in de oven braad doe ik dat op hele lage temperatuur en leg ik de kip op de filet in vet/marinade om die sappig te houden. De kipfilet wordt dan altijd te gaar (dus wat droog), maar ik geloof dat ik dat lekkerder vind dan hoe het nu geworden was...

iemand tips, of klopt het gewoon en is dit het hoogst haalbare met een middelmatige kip op een blikje?

volgende keer als troost weer gewoon een tandoori kip, opengelegd, uren in de yoghurt geweekt op maximaal heet vuur.
 
Jammer marieken hij is een beetje bleek van kleur misschien zit dit in de rub die je gebruikt hebt volgende keer beter.
Maar tandoori kip is ook lekker zijn wij ook liefhebbers van succes volgende keer.
 
Ondanks de tegenvaller toch je tokkie verdiend hoor!

Ik had van de week een scharrelkip die ik niet te eten vond. Soms is het ook het kippie dat niet helemaal mee werkt.
 
jammer dat je hem niet lekker vond, maar gefeliciteerd met je tokkie, dat dan wel weer
 
Hmmm, dank, dank... Maar ik denk dat ik het project hele-kip-verticaal-op-hoge-temperatuur-op-bbq niet snel ga herhalen, terzij ik iets vind om wezenlijk anders te doen. Is natuurlijk leuk, dat manlief alles oppeuzeld, maar daar heb ik niks aan ;)

En Hendrik Willem, het vel vond ik juist het enige dat goed was, maar ik heb inderdaad geen foto's meer genomen toen het helemaal klaar en lekker bruin was. Te druk met proeven en desillusie.  :-\
 
Ondanks de tegenvaller vind ik de kip er wel supergrappig bij staan. Da's ook wat waard :)
 
Welkom bij de Tokkies. denk dat de mindere smaak an je kip heeft gelegen.
 
Marieken zei:
Hmmm, dank, dank... Maar ik denk dat ik het project hele-kip-verticaal-op-hoge-temperatuur-op-bbq niet snel ga herhalen, terzij ik iets vind om wezenlijk anders te doen. Is natuurlijk leuk, dat manlief alles oppeuzeld, maar daar heb ik niks aan ;)

En Hendrik Willem, het vel vond ik juist het enige dat goed was, maar ik heb inderdaad geen foto's meer genomen toen het helemaal klaar en lekker bruin was. Te druk met proeven en desillusie.  :-\
Volgende keer beter Marieken bij mij gaat er ook wel eens iets niet goed.
 
Het is ook bij die 2de foto alsof ze wil zeggen : knappe pitmaster die mij sappig krijgt!!!!  :p gefeliciteerd met je tokkie! Ik wil ook altijd dat alles de eerste x goed gaat maar dat lukt -bijna- nooit, heb al 4 X spareribs gemaakt maar nog geen een was naar wens....... Gewoon blijven oefenen
 
Kip ziet er wel grappig uit en je hebt een Tokkie verdient dat is toch ook wat ;-)
Volgende keer beter.

Ik ga dit weekend voor het eerst de BCC maken, duimen he ;-)
 
Gewoon nog een X proberen!! :D
en oja, congrats met je tok!!
 
Ach ik zeg altijd maar, komt goed en zo rot zag hij er niet uit!
Het was misschien een foute kip :D
Volgende keer zul je zien, glim je van trots

 
Marieken....de foto's bekijkend vallen een paar zaken op, die wellicht een bijdrage aan je teleurstelling gehad kunnen hebben.

Het idee van een hooikip (kip gevuld met hooi) is dat er direct contact is met de kruiden en het vocht waarin het hooi gedrenkt is en het vlees. De achterliggende gedachte is dat het vocht van het hooi, met de kruidige smaak door de verhitting maar 1 kant op kan...en dat is door het vlees.

Het opvallenste is dat de keel van de kip (bovenzijde) helemaal open is. Hierdoor krijg je een soort schoorsteen in de kip waarbij de damp (met alle geuren en smaken) direct de kip verlaat, en dus niet door het vlees.

Belangrijk bij zowel bcc als hooikip, is dat de bovenzijde/keelzijde geheel dicht is. Dit kan door een als een diamant gesneden ui als stop erin te zetten en vervolgens als een plastisch chirurg het vel er over heen bij elkaar brengen en vastzetten met cocktailprikkers.

Wat verder opvalt is het gebruik van 2 technieken. Combineren is natuurlijk altijd mooi, maar in dit geval werkt het elkaar tegen.

Je hebt of een hooikip of een bcc. Bij een hooikip namelijk heb je al direct contact met de vloeistof (waarin het hooi gedrenkt is) en de kip. Hierdoor zal de keuze van de vloeistof mede bepalend zijn voor de smaak van de kip. Dit in tegenstelling tot bcc, waarbij het blikje net zo goed met water gevuld kan zijn.

Wat je met hooikip wilt is een maximale smaakbeleving. Dat betekent dat er geen gebruik van een blikje nodig is, wat het vocht zit al in het hooi. Omdat je dit vocht door de dikste delen van de kip naar buiten geperst wilt hebben, betekent het dat de kip dus ook aan de onderkant dicht moet zijn. Ook hier weer de techniek van de diamant ui en plastische chirurgie.

Belangrijk is dat de kip goed gevuld is met vocht naar keuze (hooi doordrenkt met bier of iets dergelijks -probeer eens pernod) en verse kruiden naar wens) en vervolgens onder en boven hermetisch afgesloten. Het is dat zaak om de kip plat op de BBQ te leggen met de filets naar boven.

Het vocht en de smaken kunnen nu nog maar 1 kan op, en dat is door de kip.
 
hi teddo, dank voor de nuttige suggesties!

Teddo zei:
Het idee van een hooikip (kip gevuld met hooi) is dat er direct contact is met de kruiden en het vocht waarin het hooi gedrenkt is en het vlees. De achterliggende gedachte is dat het vocht van het hooi, met de kruidige smaak door de verhitting maar 1 kant op kan...en dat is door het vlees.
de theorie dat de smaak uit het hooi meer in de kip komt als de kip dicht is, daar kan ik me wat bij voorstellen, het vocht uit het hooi zal allicht minder snel verdampen met de kip plat en helemaal dicht... maar ik denk eigenlijk ineens dat dit misschien nog veel meer komt door een lagere temperatuur. hoe heet of niet heet had jij de boel gestookt voor je farmers chicken?

ik vraag me namelijk af hoe het hooi de beercan methode tegenwerkt? met andere woorden, waarom zou de kip niet net zo lekker smaken als elke andere bcc zonder hooi?

dus ik denk dat ik eerder de hooi kip nog eens ga uitproberen dan de bcc. wat wel weer jammer was want ik wilde de bbc ook gaan gebruiken voor een peking eend, maar nu gaat dat plan maar even in de ijskast en de eend in de oven  ;)
 
Marieken zei:
hi teddo, dank voor de nuttige suggesties!

Teddo zei:
Het idee van een hooikip (kip gevuld met hooi) is dat er direct contact is met de kruiden en het vocht waarin het hooi gedrenkt is en het vlees. De achterliggende gedachte is dat het vocht van het hooi, met de kruidige smaak door de verhitting maar 1 kant op kan...en dat is door het vlees.
de theorie dat de smaak uit het hooi meer in de kip komt als de kip dicht is, daar kan ik me wat bij voorstellen, het vocht uit het hooi zal allicht minder snel verdampen met de kip plat en helemaal dicht... maar ik denk eigenlijk ineens dat dit misschien nog veel meer komt door een lagere temperatuur. hoe heet of niet heet had jij de boel gestookt voor je farmers chicken?

ik vraag me namelijk af hoe het hooi de beercan methode tegenwerkt? met andere woorden, waarom zou de kip niet net zo lekker smaken als elke andere bcc zonder hooi?

dus ik denk dat ik eerder de hooi kip nog eens ga uitproberen dan de bcc. wat wel weer jammer was want ik wilde de bbc ook gaan gebruiken voor een peking eend, maar nu gaat dat plan maar even in de ijskast en de eens in de oven  ;)

Hoi Marieken,

Met een beercan is er geen direct contact tussen vloeistof en het vlees. Met hooi wel.

Ik had de temp voor de farmers chicken indirect op 160-170 graden Celsius. Je wilt namelijk dat de vloeistof warm genoeg wordt dat het gaat stomen.
Om deze reden wordt bij een bcc ook een hogere temp (160-170) aangehouden. Anders ben je de vloeistof alleen maar aan het verwarmen zonder dat dit gaat uitzetten.
 
Marieken vanavond ook nog een kipje op een bierblik gemaakt.En hij was weer geweldig.
Maar misschien moet je je kip eens anders neerzetten .Als ik naar je foto's kijkt dan vind ik dat je kip erg laag staat en hij staat in een schaal waar weer een hoop aluminium folie omheen zit en ik denk dat de warmte er te veel naast gaat gelijk naar boven.Als je naar mijn foto kijkt zie je dat de kip een verdieping hoger staat met een bakje water eronder en ik denk dat je kip zo beter in contact met de warmte komt en gelijkmatiger. als temparatuur heb ik de dome op plus minus 140 graden aangehouden 70 minuten en hij was zo bruin als een negertje. Wat ik nu schrijf is maar een idee misschien heb ik het ook wel mis want ik zit ook nog niet zo lang bij deze club.
3e7atebu.jpg
 
Hendrik Willem zei:
Maar misschien moet je je kip eens anders neerzetten .Als ik naar je foto's kijkt dan vind ik dat je kip erg laag staat en hij staat in een schaal waar weer een hoop aluminium folie omheen zit en ik denk dat de warmte er te veel naast gaat gelijk naar boven.

tsja, dit was de enige manier dat ie in mijn ieniminie bbq paste. dus eigenlijk, zeg je dat ik een grotere barbecue MOET kopen. Geen andere oplossing denkbaar. oh, oh, oh, och en wee, quelle horreur!  ::)
(want een kleiner blik zou natuurlijk niet helpen)

ik had de opstelling met de kip op het kolenrooster gecopycat van noskos zijn recept. de folie was mss wat overdreven maar toen ik de kip er inzette zonder folie ging de lekbak in de hens (denk doordat ik vet tussen het vel en de kip had gedaan wat in de lekbak kwam). Achteraf gezien had ik dat misschien beter lekker kunnen laten uitbranden, wat water in de lekbak kunnen doen en de kip terugzetten maar ik werd nerveus dat het 'blackened chicken' zou worden in plaats van BCC, doordat er ook tijdens het garen vet uit de kip komt. lijkt me nu ik er over nadenk niet erg realistisch ;)

nou, misschien dan toch nog een herkansing, ik heb nu in elk geval van iedereens reacties pointers om het anders te doen!
-geen folie rond de kip, dan hoeft ie niet nog even direct voor het vel in het midden van de borst
-vel haal ik dan los maar ik doe er geen vet tussen, dan gaat de boel niet in de hens
-betere kwaliteit kip kopen
-en ik haal gelijk een wat grotere kip, deze was krap een kilo (een uit de kluiten gewassen kuiken dus)
-kleiner blik (anders gaat de deksel niet meer dicht met een grotere kip)
-geen gepruts met hooi
-de kip in een meegaande, deemoedige houding op het blik zetten
 
Terug
Bovenaan Onderaan