Beef en Steak

Eendenborst filet in hoisin marinade

 

Rox92

Kooltjesharker
Berichten
124
Het stond al een tijdje op mijn verlanglijstje, eendenborst filet. Toevallig kreeg ik er twee gratis bij mijn bestelling van bbquality dus dat kwam goed uit.

Normaal eet ik mijn vlees altijd puur met alleen peper en zout maar met eend leek me dat weer niks. Dus gekeken bij mijn favoriete YouTubers of die wat hadden en ik zag dat @NasQ een recept had met zelfgemaakte hoisin saus. Dat leek me wat veel werk maar het idee was goed.

Uiteindelijk een marinade gemaakt met onderstaande ingrediënten:
4 eetlepels Hoisin saus (merk kokki Djawa)
2 eetlepels zonnebloem olie
2 eetlepels Ketjap manis
2 eetlepels soja saus
1 theelepel sambal oelek
1 theelepel knoflook poeder

Een dag van te voren was het tijd om ze te trimmen en in de marinade te leggen.
Het bleken er alleen iets meer te zijn dan twee.... Zaten er twee in een pakje. Ach hadden we wat meer voor onszelf.

Het trimmen ging goed, moest wel erg oppassen met de huid. Die vond ik er wel heel los op zitten.

1000031474.jpg


Enfin het was al gebeurd dus nu lekker allemaal apart in een zakje de koelkast in.

1000031477.jpg


En toen was het zover d-day. Bbq aan en gaan!
De eend uit de marinade gehaald en het rook al fantastisch lekker!

1000031521.jpg


Nou daar gaan ze de bbq op. Mooi de speksteen gebruikt op een graad van 200. Timer gezet op 2 minuten om erna om te keren. Ik deed de deksel open en er kwam heel veel rook en bij het omdraaien was het behoorlijk zwart, oeps!

Zou dit dan echt de eerste keer zijn dat ik iets gemaakt heb wat niet eetbaar zou zijn?
Kernthermometer gaf een graad of 25 aan dus leek mij in het ergste geval alleen de buitenkant.
Toen omgedraaid zodat de andere kant een korst kon krijgen. Dit een stuk korter gedaan en toen indirect gelegd.

1000031523.jpg


Toen nog rustig door gegaard tot 55 graden en er af gehaald.

1000031526.jpg


En toen het moment van de waarheid. Zou het een stuiterbal zijn of gewoon eetbaar. En uiteindelijk bleek het fantastisch lekker te zijn! Ja twee waren wel heel heel heel erg krokant, maar het vlees was nog mals en zacht. Bij de andere twee was de huid minder krokant. Vermoed dus dat het ook erger lijkt door de zwarte marinade. Voor de volgende keer temperatuur toch wat lager denk ik.

1000031527.jpg
 
Het vlees ziet er goed uit! De suikers in je marinade zijn te snel verbrand, hoisin bevat veel suiker.
Volgende keer zou ik de marinade als een lakje op een later moment doen of als saus op je bord.
Zo'n speksteen gaat hier op de verlanglijst
 
Zal inderdaad de marinade zijn die zwart verbrand, kan dan ook bitter smaken.
Ik doe eend eerst indirect, daarna even kort afgrillen.
Uw vlees ziet er toch lekker uit.
 
Wat hierboven gezegd is +1
Zonder marinade rookt de vet kant van eendenborst ook behoorlijk trouwens.
 
+1+1.
Voor een marinade met veel suikers is dit te heet.
Daarnaast het vet van de duckie.
Tipje. Next time indirect garen op 140 C (evt roken) tot een kerntemp van 48 C. En dan kort aan beide zijden afgrillen.
Succes
 
Mooie garing, volgende keer marineren in een bakje en het vel boven de marinade houden.
op het vel lichtjes zout strooien en wat 5-spice.
Zo kan het vel mooi krokant worden zonder dat er kans bestaat dat de suiker die in de hoisin zit verbrandt.

 
Mooie garing, volgende keer marineren in een bakje en het vel boven de marinade houden.
op het vel lichtjes zout strooien en wat 5-spice.
Zo kan het vel mooi krokant worden zonder dat er kans bestaat dat de suiker die in de hoisin zit verbrandt.

Ahh thanks voor de tip! Mooi recept voor volgende keer 😃
 
Terug
Bovenaan Onderaan