BasBQ
Beef en Steak

Een UDS in de maak - vraagje

 

brouwschaut

Tondelzoeker
Berichten
21
Vrienden van de BBQ,

zoon Wessel en ik bouwen een UDS. Nu hebben we een mooie ton met een deksel en een tite seal erin. Hoe krijg ik die eruit??

Heel graag advies,

Peter



De ton...



en de kolenmand....



we hebben al een OTP ingebouwd. de ton is voor buiten de buitenkeuken...



 
wat is een tite seal?
 
Met de achterkant van een (waterpomp)tang tegen de lipjes en dan draaien
Of anders met hamer en schroevendraaier tikken, zoals Erik zegt.

Mooi vat trouwens, met die dop in het midden! Waar vandaan?
 
Hoi,

Dank voor jullie adviezen. Ja er zit een schroefdraad in. Zal morgen ff proberen met een stevige tang. Het vat komt bij huisentuinwinkel vandaan..... net als de kolenmand. Bij een installateur heb ik de kogelkranen en de nippels gehaald.

We zitten in de eindfase van de bouw. Vandaag bij de Xenos een schaal gehaald als as-pan voor de kolenmand.


 
@leo een "tite seal" is de benaming die ik zag op de afsluiting.....

Als er een schroefdraad in zit, dan kan ik er ook een schoorsteentje opschroeven. Het deksel van een Weber 57 past er ook op, maar dan moet ik wel de klemband van de ton gebruiken...
 
Gaat de goede kant op! Straks snel vies maken!!
 
en vies is ie inmiddels. Heb er nog een etage aan toegevoegd voor een tweede rooster. Handvat op het deksel gemaakt. Moet nog de "tite seal" zien te verwijderen zodat ik een schoorsteen kan plaatsen in het midden. maar ingebrand en ge-seasoned is ie....



Crisco bij de Welkoop




Omdat ik nog geen schoorsteen heb, het deksel maar een beetje schuin erop. De temperatuur bleef gedurende 7 uur mooi op 110 graden hangen. Kooltjes van Weber gebruikt, maar de cocosbriketten gaan zaterdag voor de maidenrun. 3 KG varkensvlees ligt klaar om omgetoverd te worden tot Pulled Pork. Zin an.
 
Ik volg dit soort draadjes altijd met veel interesse. Vind deze trouwens eeeerg mooi en puntgaaf!
 
alleen een foto van de in-gerookte ton. Is dit voldoende? Hickory chips gebruikt.

Zondag gaat de varkensschouder voor Pulled Pork met appelhout in de ton...




 
brouwschaut zei:
Omdat ik nog geen schoorsteen heb, het deksel maar een beetje schuin erop.

k zou de deksel dr juist wel op doen en gelijk t uitlaat gat diameter gebruiken en met iets warmte bestendig  dus alleen via dat gat de temperatuur te regelen.

verder mooi project om ffn te volgen
 
ziet er perfect uit ..
 
Terug
Bovenaan Onderaan