Beef en Steak

Een gouwe goeie middag uit t Westland!

• Onderwerp starter Onderwerp starter TimE
  • Startdatum Startdatum

TimE

Tondelzoeker
Hallo allemaal!

Sinds een maandje trots eigenaar geworden van een nieuwe kamado: de Grill Guru Medium.
Eerste kamado, dus wat mij betreft een prima merk om voorlopig te gebruiken.

Bevalt goed, blijft wel lastig, o.a. temperatuur, hoeveelheid kolen (heb namelijk geen kolenmand voor de medium? :-( ) en wat voor kolen je dan zou moeten hebben.
Toch blijkt het ook leuk om bij iedere sessie een stukje vooruit te komen!

Door veel gegoogle en gerommel toch veel op deze website terechtgekomen, waardoor ik me maar eens heb aangemeld!
Hoop de komende tijd veel met en van jullie te leren!

Bedankt en tot spreeks!

Welkom!

• Leuk
Waarderingen: TimE
Welkom Tim, veel plezier en inspiratie hier!

Bedankt allemaal!

Ja @Twolde , versere geroosterde tomaten ga je niet vinden ;)

@Beun , momenteel gebruik ik Marabu kolen van Smokin' Flavours.
Ik heb me laten vertellen dat dit nou niet echt de kolen zijn voor beginners, echter hoorde ik dat pas toen ik al 2 zakken op voorraad had liggen...

Waar ik met deze kolen en de specifieke kamado tegenaanloop, is dat ik geen kolenmand heb. Slechts een firebox, met een aspan (?).
referentiefoto:
1690142678451.png

Er zijn niet veel bronnen te vinden die laten zien wat bij zo'n setup de beste hoeveelheid is. Ook: mocht ik een kolenmand gebruiken, of dat wel werkt voor een firebox in deze vorm? Heb er nu 1 van de Bastard Medium ingelegd, echter lijkt deze wel een maatje te klein, temperatuur krijg ik niet hoger dan 200-220 graden...

Hoor graag indien jullie op voorhand al tips hebben!

Eerlijk? Ik heb in het begin ook Marabu gebruikt en vond het juist fijn werken i.v.m. de langdurige brandduur. Hoeveel houtskool gebruik je nu? Als ik mij niet vergis staat er in het boek ‘Hete Kolen’ dat je de kamado het beste vol kan gooien. Wat je niet gebruikt steek je de volgende keer weer aan 😉

Ik heb zelf een kolenmand en gooi die ook altijd vol. Dan weet ik zeker dat ik genoeg heb bij de langere runs.

• Leuk
Môgge en welkom tuinder!
Marabu is niet mis mee.
Soms wat lastig aan de gang te krijgen en bij heel veel zuurstof wil het nogal eens knetteren.
Hier op het forum is genoeg info te vinden mbt houtskool.
Als je je kamado niet heter krijgt ligt dat meestal/ vaak aan de zuurstof toevoer.

Als je toch lekker in de tomaten en aubergines zit is dit recept zeker een aanrader:https://www.bbqgenootschap.nl/index.php?posts/411067

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Welkom
De soort houtskool maakt eigenlijk niet uit zolang je maar zorgt dat hij goed aan is. Je zal wel wat verschillen in smaak en brandsnelheid ondervinden.

Wat betreft je temperatuur zou ik ook eens naar je luchttoevoer kijken. Vooral of de luchtinlaat van je firebox mooi uitgelijnd staat met je luchtschuif.
Als je bottom en top volledig openzet zou je toch al snel rond de 300 en meer moeten geraken.

• Leuk
Terug
Bovenaan Onderaan