BasBQ
Beef en Steak

Een beef Po'boy Sandwich Recept

Sickboy

Sprokkelaar
Berichten
40
Simpel te maken, en ongelofelijk smakelijk: Beef Po'boy. Alles wat je nodig bent zijn een paar simpele ingredi?nten en wat tijd. De eerste keer dat ik van Po'boy hoorde was in een youtube filmpje van de BBQ-Pitboys, and it smelled good!  :p De Po'Boy komt origineel uit New Orleans, Louisiana, waar het word geserveerd als stokbroodje van zo'n 30cm. Er zijn vele variaties te verkrijgen, maar de bekendste zijn de Beef- en de Shrimp Po'boy. Dit recept is voor de Beef versie.

IMAGE_52BC5166-8686-4619-88FD-3BF8BCF2852F.JPG


Voorbereiding: 15min.
Kooktijd: 5-6uur
Porties: 6 (minimaal)

Ingredi?nten:

1.4 kg sucadelappen of riblappen.
1.5 l runder bouillon
1 grote ui, grof gesneden
1 knol knoflook
Cajun kruiden
Plantaardige olie
(ijsberg) sla
Tomaten
augurken
Mayonaise
baguettes of vergelijkbaar brood. Ik gebruik graag ciabatta's van appie omdat die mooi breed zijn.

Verder nodig: Dutch oven of een gietijzeren braadpan.


Cajun kruiden maak ik meestal zelf omdat de kant en klare vaak 65% zout is, en omdat de runder boullion al zout genoeg is heb ik dus geen extra zout nodig.mix de volgende ingredienten:

2 theelepels knoflook poeder
2.5 theelepels paprika poeder
1 theelepel uienpoeder
1 theelepel gemalen zwarte peper
1 theelepel cayenne peper
1.25 theelepel gedroogde oregano
1.25 theelepel gedroogde thijm
1 theelepel chilipoeder (optioneel)

Verhit een beetje olie in de pan. Laat op temperatuur komen (de olie begint net te roken)
Doe het vlees in de pan en schroei beide zijden in een paar minuten dicht.
Blus de pan met een beetje van de bouillon, laat de bouillon verdampen totdat het vlees weer goed gaat bakken. Je kun het horen wanneer de bouillon weg is.
Herhaal dit proces een paar keer. ( ik houd het meestal bij een keer of vijf) Het doel hiervan is het vlees te caramelliseren en je krijgt hierdoor een ongelooflijk sterke smaak door.
De laatste keer deglaceren (is dat een woord?) voeg je de uien en de knoflook toe, en laat deze even mee bakken tot de uien brijn beginnen te worden. Let op dat ze niet verbranden!
Voeg nu de rest van de bouillon toe samen met de kruiden. Deksel op de pan en de hitte zo laag dat het geheel net blijft koken. Laat het ongeveer 5-6 uur koken of tot het vlees uit elkaar valt. Het enige waar je voor moet oppassen is dat het vlees niet droog kookt. Als het te ver in kookt kun je gewoon extra water of bouillon toevoegen.

IMAGE_68425530-4050-426F-9765-5DD24136C40E.JPG

IMAGE_A4A1EAD3-B442-4AFD-B07D-70CE70C52462.JPG

IMAGE_DD464328-B71E-4DA2-9C14-2FECF182B267.JPG


Als het vlees uit elkaar valt kun je het uit de pan halen. Nu gaan we de jus maken.
Neem een glas water en roer hier een paar theelepels bloem in tot er een mooi papje ontstaat. zorg dat er geen klontjes meer in zitten. voeg het papje toe aan de pan.
Breng de pan weer op hoge temperatuur en laat de jus (gravey klink lekkerder vinden jullie niet?;D)  tot de gewenste dikte in koken.
Ondertussen trek je met twee vorken het vlees tot draadjes, wat geen moeite meer mag kosten. Verwijder stukken vet en bindweefsel.
Wanneer de gravey de gewenste dikte heeft,roer je het vlees weer in de gravey en haal je de pan van het vuur, en laat de inhoud wat afkoelen.

Snijdt je brood in de lengte in, maar niet helemaal door, anders moet je gegarandeerd douchen na het eten  ;)
Bestrijk beide zijden met de mayonaise zoals je normaal met boter zou doen.
Leg nu een laag ijsberg sla toe en daarna een laag tomaten.
Hierna de vlees jus mix, en daar bovenop nog een paar plakjes augurk.
Vouw het brood dicht. Je kunt het brood nu nog even toasten. Ik vind het wel lekker, maar het is niet nodig.

IMAGE_D2D0A014-EC41-4956-853C-A6079B27D35F.JPG

IMAGE_C969AD8B-8A0F-4606-9843-804135798236.JPG

IMAGE_412EB012-2266-4D35-BE4A-5E615298773D.JPG


Het is een heel verhaal, maar je bent er in principe maar een kwartiertje ofzo echt mee bezig. Ik zou zeggen probeer het eens, en als je andere variaties maakt hoor ik het graag.

Eet smakelijk!
Marco

PS: Ik zal nog een keer goede foto's maken. Deze zijn met de telefoon gemaakt. weet iemand trouwens hoe je foto's naast elkaar zet i.p.v. onder elkaar?
 
ziet er heerlijk uit, lekker buiten in de DO, wat wil je nog meer.
Bedankt voor het delen
 
Zo z?g, maar dat lijkt mij toch een geweldig lekker broodje Marco.  8)
Ziet er goed uit hoor.

Mac
 
Dat ziet er goed uit, gaat ook op me Todo lijst.
 
Lijkt me heerlijk heb het op geslagen.
 
Zo, dat ziet er goed uit. Ook maar eens gaan proberen. Dank voor het recept.
 
Marco bedankt.
Ga deze zeker maken, of een variant daarop.
 
Staat hier voor morgen in de planning, ik ben benieuwd!
 
lekker hoor!
 
Wow, dat ziet er lekker uit. Ga ik zeker snel eens maken.
Moet de runder bouillon warm zijn neem wanneer je die bij het vlees doet?

Gr Peter
 
Gaat de jus niet erg bloemig smaken omdat je er 'rauwe' bloem bij doet? Normaal maak je voor het binden van een saus met bloem een roux (wit of bruin). Kan je deze jus bijvoorbeeld ook binden met agar agar of ma?zena?
 
Gaat de jus niet erg bloemig smaken omdat je er 'rauwe' bloem bij doet? Normaal maak je voor het binden van een saus met bloem een roux (wit of bruin). Kan je deze jus bijvoorbeeld ook binden met agar agar of ma?zena?


Nee, geen bloemige smaak. Doordat je nog wel even doorkookt word de bloem wel gaar. Op zich wel een idee om een keer te proberen met een roux. Geeft wel een typische nootachtige smaak vermoed ik  :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan