Beef en Steak

Ecobrasa Snake & Minion vragen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Samz
  • Startdatum Startdatum

Samz

Tondelzoeker
Ik heb sinds ik ben gaan BBQ (niet zo lang dus) ontzettend veel problemen om de boel op gang te krijgen. Gisteren snake gelegd en na 2 uur nog steeds geen warmte in de ketel, helaas was het daarna te laat om nog aan de pulled chicken te beginnen.

Weber 57 GBS icm Ecobrasa briketten

Eigenlijk 2 simpele vragen:

Wanneer ik een snake leg van 2 breed en 2 hoog, hoeveel briketten steek ik dan aan en leg deze vooraan de snake half erop?

Wanner ik minion doe (nog nooit gedaan) hoeveel briketten steek ik aan en leg ik deze in een kuiltje koude briketten (dus ernaast en eronder liggen de koude) of deponeer ik deze bovenop de stapel?

Hoihoi,

Als ik pulled pork maak leg ik een snake een rij van 2 beneden en daar weer een rij van 2 er op half over elkaar en ik steek ongeveer 8 a 10 briketten aan. Om de temperatuur te regelen gebruik ik een q-master senior dus bij mij staat de onderste schijf altijd geheel dicht, maar 10 briketten is zeker genoeg

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Ik maak gebruik van een splitgrill als ik iets in L&S maak en gebruik dan de Minion methode.
Met ? 6 a 7  goed brandende briketten is de temperatuur met een half uurtje ? 110 gr. C.
Onderste schuif vol open bij het op temperatuur komen en bij ? 95 gr.C nagenoeg geheel dicht.
Met de bovenste schuif op ongeveer ? open blijft de temperatuur gedurende langere tijd rond de 110 gr. hangen
Indien nodig ietsje bij regelen met de bovenste schuif.

Gisteren heb ik 2 strengen babyback ribs gemaakt met een snake van ecobrasa's, 2 breed, 2 hoog plus 1 erbovenop. Ik heb aan de start 20 gloeiende briketten gelegd. Na het plaatsen van de gloeiende briketten direct de 2 ribs erbij gelegd. De keteltemperatuur (weber 57) gemeten aan het rooster bij het vlees bleef echter hangen op 90 graden. Ik heb er toen 9 extra (in de haast half gegloeide) briketten bijgelegd en uiteindelijk steeg de temperatuur naar ong. 113 graden. De onderste luchtschuif stond volledig open en die in de deksel half of heel. Dat maakte weinig verschil.

Ik ben zelf ook nog niet zo heel ervaren maar ik heb meestal ook wat opstartproblemen. De ketel leeg opwarmen lukt wel, maar als je daarna een flink stuk koel vlees erbij legt krijg ik de ketel vaak niet goed op temperatuur. Uiteindelijk dus 29 ecobrasa's waarvan 9 half gloeiend om de ketel op 110 graden te krijgen met de 2 ribs erbij. Als het vlees eenmaal op temperatuur gekomen is en de snake het langzaam overneemt blijft de temp wel stabiel rond de 110.

Als ik dan lees dat sommigen met 6 tot 10 briketten de ketel op 110 graden krijgen vraag ik me af wat ik verkeerd doe. Een deel van de gloeiende ecobrasa's viel wel om naar buiten tegen de ketel aan. Mogelijk gaat daar veel energie en warmte verloren omdat de briketten dan de ketel zelf gaan verhitten i.p.v. de lucht in de ketel?

jeroenrd zei:
Als ik pulled pork maak leg ik een snake een rij van 2 beneden en daar weer een rij van 2 er op half over elkaar en ik steek ongeveer 8 a 10 briketten aan
+1
Maak wel de rest van het kolenrooster dicht met alu-folie om de lucht door de briketten te dwingen.
Een baksteen of een bak water helpen om de temperatuur stabiel te houden

Ceriel zei:
jeroenrd zei:
Als ik pulled pork maak leg ik een snake een rij van 2 beneden en daar weer een rij van 2 er op half over elkaar en ik steek ongeveer 8 a 10 briketten aan
+1
Maak wel de rest van het kolenrooster dicht met alu-folie om de lucht door de briketten te dwingen.
[/quote

Ceriel  +1

Ceriel zei:
jeroenrd zei:
+1

+2

En 90 graden om te beginnen is geen probleem hoor. Zolang je maar probeert om naar de 110 graden te gaan.
Ik ben ook meestal te laat met het aansteken van de briketten  :blush: En begin gewoon rond de 80/90 graden en na een uurtje is de ketel wel 110 graden.

Terug
Bovenaan Onderaan