Beef en Steak

Easterwood Spareribs

Marcel

Pitmaster
Na vorige keer het grillen van spareribs op Pitmasterx wijze nu de Easterwood methode.

Ik de de ribben als altijd in de nette pekel gehad voor 24 uur deze keer maar dan wel 4 liter water op 300 gram.

Vervolgens de ribben in de rub gezet. De hele ribben met zelf gemaakte Memphis Dust en de halve met die van NOSKOS.

Om nog ff mee te kwasten gebruikte ik de Jack Daniels Honey Glaze.

De ribbels waren stevig van structuur en er moest flink gekloven worden.

Misschien iets verkeerd gedaan?
Buikjes oog gevuld, morgen kippendij en RibEye.

3328e55a3e8e510d0ddcb2b43a3aa971.jpg

5db98eda2e002f99a2c61956d2271ed9.jpg

ff7734fbeaf75b040b57da2226670706.jpg

52c26717087e7fc07a9dc82b10b00d19.jpg

4270e97c4c4a6a15d048734e9dd40069.jpg

94b89098d1e4d005262d5f8db47bc329.jpg
9dbbdc9e478e0fae1ff7c6f777eff3a6.jpg

53abbb98f0d0e2004b779efbf8346c6c.jpg

8044cd4a4b50894e81687f9c1f5affea.jpg

19a9904e41950c8304bda47419fa032c.jpg

De Eesterwood methode vind ik persoonlijk de beste manier.  Alleen heb ik het vlees in de dry rub gezet. Ik weet niet of natte pekel veel verschil maakt in malsheid/garen van het vlees. Ik vind het iig wel lekker dat het vlees van het bot gekloven moet worden.

Dat gezegd. Jou ribben zie er toch wel heel goed uit. Had ze graag geproefd.

De ribbels zien er anders prima uit had ik best wat willen kluiven

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Barbeknoei zei:
Had je vorige keer ook dikbevleesde ribben?
Ja, zelfde ribben. Per saldo pekel ook idem.
Bram schrijft dat het stevig kluiven erbij hoort  Het vlees was echt mals, zacht en heerlijk alleen zat het ondanks dat voor mij nog te vast aan de ribben.

Klopt Marcel. Mooi omschreven. Vlees moet je bij hot en fast echt van het bot bijten. Ik hou daar van. Nu wil ik ribben maken... morgen maar weer eens de vleesdealer bellen

Zijn wel hele dikke jongens. Denk dat ze langer hadden gemoeten. Heb je wel getest of ze gaar waren met een prikker oid?

Marcel, jammer dat ze niet zo goed gelukt waren. Ze zien er wel heerlijk uit.

Het is waarschijnlijk wat Dennis hierboven schrijft. De Easterwoodmethode werkt het beste bij gewone Babybacks
Van de slager. Bij deze dikbevleesde ribben was ik denk ik naar 2 uur garen en dan de glaze doen voor een kwartier.

Zien er heerlijk en juicy uit Marcel, die had ik graag geproefd, Bij welke temp en hoe lang heb je ze gegaard?
Ik doe ze altijd bij 130 gr.C voor 2 uur en 40 min tot 3 uur en dan lakken en nog 20 min laten karamaliseren.

Bram zei:
De Eesterwood methode vind ik persoonlijk de beste manier.  Alleen heb ik het vlees in de dry rub gezet. Ik weet niet of natte pekel veel verschil maakt in malsheid/garen van het vlees. Ik vind het iig wel lekker dat het vlees van het bot gekloven moet worden.

Dat gezegd. Jou ribben zie er toch wel heel goed uit. Had ze graag geproefd.

Door te brinen of Marineren blijven je ribs sappiger/malser
Ribs moeten hier ook altijd met een bite zijn, het is geen draadjesvlees.

Ha Marcel, ik vind het fijn om een buigtestje te doen om op het laatst de garing te controleren.

De buigzaamheid is erg maatgevend voor de garing en zolang het nog niet naar je zin is leg je ze gewoon even terug en eet je wat later... tenzij je op een wedstrijd staat, dan heb je pech!  :D

Dank voor de input:
- Garing was goed en het prikken ging ook goed.
- Temperatuur was 160 soms zelfs hoger.
- door het pekelen zou ik ook verwachtten dat ook rond het bod en de vliezen erbij deze zachter worden en makkelijker los laten.
- volgens mij heb ik ze er gewoon te kort op gehad.
- de buigtest zou nog uitkomsten hebben kunnen bieden. (Heb ik vanwege persoonlijke ongemakken overgeslagen. Kwam niet verder dan de elleboogsplooi en de zwaaipols)

Terug
Bovenaan Onderaan