Beef en Steak

Dutch oven gietijzer / braadpan van gietijzer met emaille

Anna

Tondelzoeker
Beste forum leden,

Ik ben mijn bbq gereedschap aan het uitbreiden omdat het gewoon leuk/lekker is om te doen natuurlijk!

Nu ben ik me aan het oriënteren op een dutch oven van gietijzer,
Nu kwam ik ook gietijzeren braadpannen tegen met een emaille laag wat als voordeel heeft dat ze gewoon in de vaatwasser kunnen. Deze pannen zie ik niet veel voorkomen op het forum.

Nu is mij vraag: zijn er nadelen die ik niet zie aan de braadpannen met emaille laag? Bijvoorbeeld in het gebruiksgemak. En welke maat pan (inhoud) raden jullie aan ben van plan heb vooral te gebruiken voor stoofvlees en gerechten waarbij dit gebruikt wordt.

Alvast bedankt,
Anna

Vaatwasser is sowieso uit den boze bij Gietijzer, een ge-emailleerde pan kan wel maar wordt door de fabrikanten afgeraden.
Mijn messen gaan ook niet in de vaatwasser, die was ik ook met de hand net als messen zijn mijn pannen mijn gereedschap dat ik koester.
Ik ben net volledig overgestapt van gewoon gietijzer (ge-seasoned) naar ge-emailleerde pannen van STAUB.
Voordeel van Ge-seasoned gietijzer is dat ze minder kwetsbaar zijn voor stoten dan ge-emailleerd, nadeel is dat je ze eerst goed moet inbranden (seasonen) en je moet oppassen met zure voedingsmiddelen zoals tomaat in je pan, want dat vindt je Patina laagje (seasoning) niet fijn.
Dat is ook de hoofdreden dat ik ben overgestapt naar ge-emailleerd. Voor de anti aanbak heb ik niet zoveel verschil gemerkt tot nu toe, beiden werken uitstekend (mits je je gewone gietijzer pan goed ge-seasoned hebt. Een ge-emailleerde pan is wel gevoeliger voor thermo shocks, dus niet van pisheet direct onder de koude kraan zetten.
Een ge-seasonde gietijzer pan mag je niet met afwasmiddel wassen alleen met heet water, bij een ge-emailleerde pan mag dit wel.
En de looks natuurlijk, een STAUB ziet er gewoon schitterend uit, het oog wil ook wat. Een genot om mee te werken.

• Leuk
Waarderingen: Anna
Waar ik soms wel tegen aanloop bij mijn niet geëmailleerde (en dus geseasonde) pan, is dat de seasoning bij wat hogere temperaturen (±230°C) gaat roken. Dit is eigenlijk nooit een probleem als je hem in de bbq gebruikt, maar als ik er een brood in wil bakken in de oven binnen is dat geen goed idee weet ik nu uit ervaring. Dus doen we dat ook gewoon buiten op de kamado :)

Wat betreft je vraag over de maat zou ik zeggen: kies zeker niet te klein.
Ik heb zelf een pan van 3.8L en dat is voldoende voor 4 personen, maar een enkel keer mis ik wel een beetje ruimte.

• Leuk
Ik gebruik binnen geemailleerde ketels. Deze blijven ook binnen
Op de Q diverse ketels, zowel geseanend als geemaillleerd, van div afmetingen.
Advies om te starten, een ketel van 2,5 en eentje avn rond de 3,5 ltr.
En ja, een ketel van Staub of Le Creuset is mooi, maar afh van je budget zijn er zeker anderr goede ketels te koop.
Let er wel op dat er metalen knoppen en hadvaten op zitten.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Terug
Bovenaan Onderaan