BasBQ
Beef en Steak

Dubbele varkens nekken op het groene ei

  • Onderwerp starter Beverdam38
  • Startdatum
B

Beverdam38

Gast
We hadden afgelopen weekend een feestje en dan is het altijd weer moeilijk om wat te bedenken en voor een man of 50 een lekker broodje te maken. Dus deze keer maar besloten om twee Procureurs te gaan klaar maken voor een pannetje met PP. Ik had hem al een keer gemaakt volgens het bekende 'wedstrijd recept' maar had toen geen goed rook hout en was benieuwd of het deze keer met appel hout een andere smaak zou geven.

Zaterdag ochtend de nekken ingespoten met marinade (ook weer volgens het wedstrijd recept) en daarna in de rub, deze was zelf gemaakt en een combinatie van peper, zout, bruine suiker, paprika, chili en knoflook poeder. Onder de rub nog even wat zoete mosterd voor het beter plakken van de rub.

Mooi ingepakt in de folie en lekker een dag en nacht in de koelkast om even in te trekken.

Dan Zondag morgen even om 4 uur het bed uit om de nekkies uit de koelkast te halen en even op kamer temperatuur te laten komen, je moet er wat voor over hebben ;)
Nog even een paar uurtjes slaap pakken maar dan toch om half 8 er uit om het ei even op te stoken.

Dit keer dus wat appel hout erbij, met dank aan Toeter, voor de betere rooksmaak. En ik kan nu al zeggen dat het verschil wel degelijk te proeven is, met of zonder.

Dan om 8 uur de nekkies erop. Ik had een rooster van een Cadac opgeofferd en pas gemaakt omdat er geen twee naast elkaar passen op een medium ei. Wist niet helemaal zeker of dit ging lukken maar achter af bleek het prima te gaan en waren ze beiden net zo lekker.

Na 5 uur zat de kern temperatuur al op 72 graden, wat een stuk sneller was als de eerste keer dat ik er 1 klaar had gemaakt. Vraag me toch af of dit door het rook hout zou kunnen komen. De temperatuur van het ei was wel hetzelfde als de vorige keer en op een constante 120 C. Maar goed, voor de eerste keer de klep open en even de glace erop gesmeerd, ook dus weer volgens het bekende wedstrijd recept.

Weer even verder garen en na nog eens 2 uur in de folie om de temperatuur naar de gewenste 88 C te brengen. Gedurende deze 2 uur in de glace was de temperatuur niet verder opgelopen dan de 72 C.

Toen 10 uur later de 88 graden bereikt was even het vocht uit de folie laten lopen voor de eind saus en weer even lekker ingepakt voor nog een uurtje uit rusten.

En dan het eind resultaat, een pannetje vol met over heerlijke Pulled Pork. Helaas is dit de enige foto daar het een beetje hectisch was allemaal, maar het was een lekker wit bolletje met een bodem van Kool sla, ruim belegd met PP. Kortom een geslaagd project en zeker weer voor herhaling vatbaar. Was trouwens nog wat over ook en dat wordt vanavond Babi Pangang :)

 
Ziet er geweldig uit!

Ik denk dat ik aankomend weekend ook maar eens een PP proberen  :)
 
Dat zijn 2 mooie stukken vlees, vooral de laatste twee foto's doen recht aan haar schoonheid, maar waarom blijft ze de handstand doen?
 
Ep Woody zei:
Dat zijn 2 mooie stukken vlees, vooral de laatste twee foto's doen recht aan haar schoonheid, maar waarom blijft ze de handstand doen?
:D Me schortje, zal haar volgende keer op der voeten zetten.
 
Die had ik wel willen proeven, gefeliciteerd met je Knorretje!
 
Terug
Bovenaan Onderaan