Beef en Steak

Droogtijd rookhout.

Nosmo

Gerijpt
Ik ga morgen twee appelbomen rooien en wil een gedeelte van het hout gaan gebruiken om mee te roken. Nu heb ik begrepen dat het hout eerst moet drogen voordat het gebruikt kan worden om mee te roken, dus mijn vraag is; hoelang moet ik het laten drogen en moet de schors er vanaf of kan ik dat laten zitten?

Schors kan je laten zitten, en 1 tot 2 jaar aten drogen

Wat Frits zegt. Als je de kans hebt scheelt splijten nog wel wat in de tijd, maar een jaar, voor korte stukjes moet je wel aan denken.

Ik laat de schors zitten en kloven van het hout maakt het wat handelbaar en het droogt sneller als het buiten ligt afgedekt duurt het ruim een jaar voor je er wat aan hebt,ligt het in de schuur en is het verwarmt dan gaat het een stuk sneller.
Je schrijf dat je een gedeelte van Appelboom gaat gebruiken wat doe je met het andere gedeelte?

Het zijn geen hele grote bomen maar als ik alleen de stammen gebruik heb ik voor vele jaren rookhout ;). Ik heb ook niet echt een goede opslag plek voor het hout dus ik zie wel hoeveel ik kan bergen, de rest gaat naar de gemeente.

of zondag naar zeewolde? ;)

euhhhhhhhhhhhhhhh, nee! ;D

ik heb van collega een stuk amerikaans eiken gekregen welke al een jaar in de tuin ligt. kan ik dit al gebruiken?

Is het voor rookhout op de BBQ eigenlijk wel nodig om het ook 1-2 jaar te laten drogen? Dit wordt bijvoorbeeld voor de haard wel geadviseerd, maar ja... dan moet het ook gewoon lekker droog en goed kunnen branden. Op de Q lijkt me dat toch een ander verhaal, en kan ik me voorstellen dat je het al veel sneller kan gebruiken, dan mag het juist wat smeulen zodat het goed rookt

Rocker zei:
Is het voor rookhout op de BBQ eigenlijk wel nodig om het ook 1-2 jaar te laten drogen? Dit wordt bijvoorbeeld voor de haard wel geadviseerd, maar ja... dan moet het ook gewoon lekker droog en goed kunnen branden. Op de Q lijkt me dat toch een ander verhaal, en kan ik me voorstellen dat je het al veel sneller kan gebruiken, dan mag het juist wat smeulen zodat het goed rookt

goed punt! iemand het verlossende antwoord?

Geen idee, misschien omdat je dan een groot risico loopt de boel te overroken? Ikroepmaarwat....

Rocker zei:

Als je "groen" hout in je barbecue stopt dan komen er hele andere stoffen vrij die je eten er meestal niet beter op laten smaken. Er zijn wel mensen die vers gekapt hout stoken, maar dat zijn er maar heel weinig en dan meestal in grote smokers en in combinatie met gedroogd hout. Het geeft een hele andere smaak.

ok... het moet dus eigenlijk meer voor de smaak, dan voor het 'droge' van het hout :)

Yep, het is een extra smaakmaker voor je eten, heb ook wel eens wat in mijn barbecue gehad dat onwijs stonk, nou dat wil ik dus niet op mijn eten ;)

Er zijn diverse topics op internet waarbij je je hout droogt in een oven op lage temperatuur. Volgens mij kun je best als je klaar bent met een low&slow sessie hout op de BBQ liggen om het 'ovengedroogd' te krijgen. Zo benut je ook nog je resttemperatuur optimaal! :D

Terug
Bovenaan Onderaan