BasBQ
Beef en Steak

Dome thermometers... waarom?

  • Onderwerp starter MichelKraaij
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
M

MichelKraaij

Gast
Ik zit mij net het volgende af te vragen: De meeste kogelbarbecues hebben een dome thermometer. Deze zit vrijwel bovenin. Wat is het nu van die thermometer als (volgens mij) de meesten de temperatuur op grill hoogte willen weten? Waarom zit de thermometer in de deksel niet gewoon op grillhoogte?

(en ja, ik overweeg om er eentje extra op te schroeven ;-))
 
Dan is de vraag waar op roosterhoogte? De kans is groot dat deze dan (ongewild) dicht boven de kolen zit, en dus een veel te hoge temperatuur aangeeft. Bij grillen is de temperatuur nl niet erg interessant.
Door de thermometer in het deksel te maken is deze veel betrouwbaarder bij indirect gebruik, al verschilt deze nogal van de temperatuur op je rooster.

We zouden het leuk vinden als je je nog even voorstelt in het speciaal hiervoor bedoelde deel http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?board=2.0  ;)
 
Hoi Michel,

Leuk dat je je bij het BBQ Genootschap aangemeld hebt, misschien is het leuk als je even een kleine intro over jezef schrijft in het gedeelte "stel je voor".
Ik zie dat mijn gewaardeerde team-maat Ceriel je al een mooi antwoord heeft gegeven op je vraag (hoef ik het niet meer te doen, hahaha)
 
ReneR zei:
Hoi Michel,

Leuk dat je je bij het BBQ Genootschap aangemeld hebt, misschien is het leuk als je even een kleine intro over jezef schrijft in het gedeelte "stel je voor".
Ik zie dat mijn gewaardeerde team-maat Ceriel je al een mooi antwoord heeft gegeven op je vraag (hoef ik het niet meer te doen, hahaha)

Blijkt dat we op een lijn zitten Rene, juist de tekst aangevuld met een verzoek tot...  :D
 
Heren, dank voor jullie antwoord! Ik ga mij zeker nog even voorstellen in het 'stel je voor' deel van dit forum. Komt helemaal goed ;)
 
Temperatuur is een indicatie. Ik weet dat mijn ribben er bij een dome van 175c 1,45 H over doen voor ik d'r glaze moet doen.
De temp op grill niveau is dan 160c. Wijkt dus 15 C af is prima  zo, daar heb ik geen extra meter voor nodig
 
Frits zei:
Temperatuur is een indicatie. Ik weet dat mijn ribben er bij een dome van 175c 1,45 H over doen voor ik d'r glaze moet doen.
De temp op grill niveau is dan 160c. Wijkt dus 15 C af is prima  zo, daar heb ik geen extra meter voor nodig

+1

Daarnaast staat een dome thermometer gewoon stoer ..  B-)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan