Beef en Steak

dome temperatuur

Crianza

Vuurmaker
Sinds kort ben ik de gelukkige bezitter van de Kamado Joe classic 3. Ben nu pork belly burnt ends aan het bereiden met een doeltemperatuur op de Kamado
van ca. 120 graden. Ik meet de temperatuur op het rooster met de Inkbird. Ik zie dat de temperatuur erg fluctueert, ook al blijf ik van de schuiven af.
DE temperatuur gaat van 130 naar 147 en weer naar 134 graden etc. De thermometer van de Kamado echter staat zo vast als een huis op dezelfde temperatuur.
Er is steeds de twijfel of ik de schuiven moet gaan verzetten maar het lukt mij nog niet om de temperatuur vast te zetten. Is de plaats op het rooster van de temperatuurvoeler van belang ?
Waar ga ik in de fout ?

Dat probleem heb ik ook als ik de roostertemp meet dat gaat een beetje op en neer. Misschien heeft dat te maken als er wat wind blaast in de airflow ofzo. Of de kou die van het vlees af komt. Ik heb werkelijk geen idee.

Ik heb een een test gedaan met een voeler op het rooster en in door de airflow laten zakken tot halverwege de dome. Tot mijn verbazing bleef de hangende redelijk strak kwa temp en op het rooster ging op en neer.
Intussen geloof ik het wel. Als ik de temp op het rooster bereikt heb zet ik de schuiven zoals ze moeten staan. Kijk even op de temp meter van de dome wat ie aangeeft en die probeer ik stabiel te houden.

Dat kon wel eens een hele goede verklaring zijn, temeer daar de meter van de dome constant blijft.
Kijken wat de dome aangeeft als de roostertemperatuur 120 graden aangeeft en dan de temperatuur
vast houden. Bedankt !

De thermometer in je dome is traag dus die zal niet heel snel reageren op veranderingen. Ik plaats mijn voeler in een klemmetje op het rooster in de buurt van mijn vlees en zo ver mogelijk van de rand bij een kamado omdat daar de grootste luchtstroommmet hete lucht is. Ik wil weten wat de temperatuur bij mijn vlees is.
Te dichtbij het vlees dan beïnvloed de temperatuur daarvan je meting. Dus hou een beetje afstand.

Top, dankje. Ik plaatste de voeler inderdaad aan de rand van het rooster omdat daar de meeste ruimte is. Ga het de volgende sessie
anders doen.

Maar zou het veel uitmaken of jou temp 120 of 130 is, het gaat toch om de kern temperatuur dus het duurt gewoon iets korter of iets langer .
Of zie ik dat helemaal verkeerd ?

Ik denk dat 120 of 130 graden idd niet veel uitmaakt. Maar door het erge schommelen van de temperatuur weet je gewoon
niet goed op welke temperatuur je bezig bent en ga je toch teveel aan de schuiven zitten.. Los daarvan, vind ik het toch wel belangrijk dat ik een temperatuur kan behalen die ik als doel gesteld heb. En dat moet kunnen met een Kamado. Gisteren een test gedaan (zonder vlees oid).
Indirecte opstelling, inkbird midden op rooster, schuiven gezet en niet meer aangeraakt. Geen schommelingen, temperatuur uiteindelijk de hele middag tussen 122 en 124 graden.

Terug
Bovenaan Onderaan