BasBQ
Beef en Steak

Dome en probe fluctuaties/afwijkingen

 

UltraSub

Sprokkelaar
Berichten
36
Gisteren tijdens mijn pulled pork run hele vage dingen gezien die ik niet kan verklaren. Misschien weten jullie wat er fout ging.

- De monolith staat stabiel op 110. Ik klem de thermocouple op het rooster met de eendenbek en na even wachten geeft die strak 90 aan.
- Ik stook de Monolith op tot de probe 110 aan geeft, en de dome temp zit op dat moment strak op 140 en blijft daar.
- Omdat ik na dat een tijdje aan te kijken het vermoeden heb dat de probe gekoeld wordt door geleiding van het rooster en het koude stuk vlees besluit ik de probe op een stuk hout te klemmen en leg hem op dezelfde plek. Maakt geen verschil.
- Uiteindelijk gaat de probe klimmen tot 125 en zakt de dome temp naar 110.
- Probe stijgt en dome is rete stabiel
- Naarmate de uren verstrijken en de run vordert worden de verschillen tussen probe en dome steeds kleiner, om op het einde van de run zelfs strak hetzelfde aan te geven.

Dat er een afwijking is tussen probe en dome, logisch. Maar dan verwacht ik wel dat die verschillen (min of meer) gelijk blijven. Eerst een probe die 20 graden lager aangeeft, dan een probe die 20 graden meer aangeeft, en uiteindelijk een gelijke temp, ik kan dat niet rijmen. Met zoveel onbekende variabelen kan ik er nog geen blower aan koppelen :)

Heeft iemand een verklaring?
 
Mijn ervaring is dat de dome ongeveer 20-30 graden hoger is dan rooster (bij indirect) en dat dit naar elkaar toekruipt naarmate de run langer duurt.
Dit is vrij algemeen heb ik begrepen en is ook goed te verklaren.
Wat ik niet logisch vind is dat de probe hogere temp aangeeft dan de dome, kan ik je dus niet mee helpen.
 
Das dus precies wat ik ook zo raar vind. Je zou verwachten dat het dan ook zo blijft. Ook raar dat de probe klimt terwijl de dome knetterstabiel blijft of zakt terwijl de dome stabiel is. Kan ik niet rijmen. Ook dat naar elkaar toe kruipen zou eigenlijk dan niet moeten kunnen lijkt me.

Uiteraard ging het om een indirecte setup. Met een waterpan. Misschien beinvloed de stoom het nog. Zou kunnen.
 
Gisteren ribs gemaakt en de run gelogd met de heatermeter om gevoel te krijgen voor het ding. Nou, weer een aparte ervaring. :) Heb puur omdat ik wilde zien of het de locatie was die de afwijking veroorzaakte de thermocouple op de dome thermometer bevestigd. En wederom, de dome is vele vele malen stabieler. De HM gaat ineens klimmen om bij 20 graden hoger een half uur stabiel te zijn, om vervolgens ineens te zakken, en bijna gelijk te worden. Wat ik er tot zover uit haal is dat de dome thermometer altijd behoorlijk stabiel is en de HM niet. Ik kan me er weinig bij voorstellen dat ik die op deze manier een blower laat aansturen. Dan zal de HM wel stabiel worden, maar zal de dome die rare onverklaarbare fluctuaties gaan doen.

Iemand die een reden weet voor dit gedrag? Dit is toch raar?

/edit
Dit gevonden:
http://tvwbb.com/showthread.php?60478-Incorrect-Pit-Probe-Temperature&p=670957&viewfull=1#post670957

Interessant. :)
Anyway, ik heb ook een vermoeden dat de waterpan een en ander om zeep helpen.
 
Heb je de probe gecalibreerd met kokend water ? Laat dit eens wat langer lopen.

Bij twijfel nog een fantast van ikea ernaast gebruiken!
 
Terug
Bovenaan Onderaan