BasBQ
Beef en Steak

DIY Gravity offset

meinonA

Stoker
Berichten
274
hallo allemaal,
al een tijdje ben ik aan het nadenken over het bouwen van een smoker.

Ik wil een smoker bouwen net als de Masterbuilt, maar ik heb gezien dat het resultaat met grillen tegenvalt ten opzichten van een gewone kettle grill.
Ook schijnt een Masterbuilt niet zo zuinig te zijn met zn bandstof.
Daarom zat ik te denken om iets te bouwen waarbij je de firebox van de bovenkant aansteekt:
De simpelste manier om te testen of dit werkt is door een brikettenstarter te vullen met kolen en aan de bovenkant aan te steken met een ventilator aan de onderkant.
Als je dan een offset hebt waar je die brikettenstarter in zn geheel in de firebox kan zetten heb je in feite dit idee gesimuleerd.
Op die manier zit je hittebron aan de bovenkant waardoor je kan grillen. En omdat hitte omhoog wil, branden de kolen minder snel op. En dat gaat nog trager als je er een ventilator onder zet, lijkt mij.

Echter denk ik dat een Masterbuilt (en vele andere gravity smokers) zo gemaakt zijn om makkelijk kolen aan te vullen.
Weet iemand een manier om toch je kolen van de bovenkant aan te stekken zodat je kan grillen bovenop de firebox, en van onderaf kolen kan bijvullen?
Ik zat zelf te denken aan een soort compartiment waar je een nieuw compartiment gevuld met kolen onder je brandende kolen zet. Of door het principe van een rocket stove te gebruiken met een langere buis waar de brandstof in zit.
Ik weet alleen niet hoe ik dit het beste kan realiseren. Mocht je zelf nog een idee hebben, deel ze gerust.

Samenvattend: Hebben jullie een idee hoe ik een Masterbuilt Gravity smoker kan bouwen waarbij je de kolen aan de bovenkant aansteekt zodat je zowel kan grillen als kan roken en hij efficiënter wordt met zn brandstof?
Mocht je hierover nog vragen hebben of dit idee niet helemaal helder hebben, stel je vragen gerust. Ik wil het graag proberen op een andere manier uit te leggen.

Alvast bedankt voor het meedenken.
 
Ik zou er gewoon een grill naast zetten. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
 
Omdat ik graag 1 go-to BBQ wil hebben. Stel dat ik hem ergens mee wil nemen dan neemt ie in mn auto maar plek in voor 1 BBQ.
 
Tja dat is een moeilijke, eerlijk gezegd daar is die masterbuilt niet voor ontworpen. Sterker op deze manier wordt hij nog duurder in gebruik, omdat de hitte een nog grotere weg moet afleggen om in de rookkamer te komen en te verwarmen.
Is het geen oplossing om een grill inzet stuk te maken in de rookkamer?
 
Het voordeel van je kolen onderaan aansteken lijkt me ook dat alle as onderin weg valt. Als de kolen van boven naar beneden branden denk ik dat je problemen krijgt dat naarmate de 'stapel kolen' verder brand er te veel as op komt te liggen. Maar ook dit valt te testen uiteraard.

De makkelijkste manier is volgens mij gewoon een WGA er naast te zetten. Volgens mij past die zo ongeveer in de rookkamer van je masterbuilt dus heb je ook geen probleem met ruimte tijdens vervoer 😉
 
Tja dat is een moeilijke, eerlijk gezegd daar is die masterbuilt niet voor ontworpen. Sterker op deze manier wordt hij nog duurder in gebruik, omdat de hitte een nog grotere weg moet afleggen om in de rookkamer te komen en te verwarmen.
Is het geen oplossing om een grill inzet stuk te maken in de rookkamer?
Dat hangt van het design af. Het wordt geen aanpassing van een bestaande gril. Om de Masterbuilt als referentie te gebruiken, zou ik de firebox lager monteren zoals een echte offset. Op die manier maak je de weg korter voor de warme lucht om naar de rookkamer te gaan.
Ik was van plan om de vorm van een Lone Star 24" x 40" offset smoker aan te houden, omdat dit best een grote firebox heeft lijkt het mijns inziens wel mogelijk om daar een krat in te zetten en aan de bovenkant aan te steken.
Het enige is dat ik nog moet bedenken hoe ik van onderaf brandstof kan aanvullen.
 
Het voordeel van je kolen onderaan aansteken lijkt me ook dat alle as onderin weg valt. Als de kolen van boven naar beneden branden denk ik dat je problemen krijgt dat naarmate de 'stapel kolen' verder brand er te veel as op komt te liggen. Maar ook dit valt te testen uiteraard.

De makkelijkste manier is volgens mij gewoon een WGA er naast te zetten. Volgens mij past die zo ongeveer in de rookkamer van je masterbuilt dus heb je ook geen probleem met ruimte tijdens vervoer 😉
Dat snap ik, maar een KBQ heeft zelfs het vuur boven je vlees liggen waardoor je zou denken dat de as op je vlees komt. Dus het lijkt me dat hier ook een manier is om dat op te vangen.
(https://kbq.us/how-it-works/)
 
Dat snap ik, maar een KBQ heeft zelfs het vuur boven je vlees liggen waardoor je zou denken dat de as op je vlees komt. Dus het lijkt me dat hier ook een manier is om dat op te vangen.
(https://kbq.us/how-it-works/)
Zo te zien is dat wel een aparte vuurkamer. Dus de kolen liggen niet direct boven het vlees, dus valt de as daar ook niet op.
 
Uitdagend project. Ik ben benieuwd of het je gaat lukken. Persoonlijk zou ik ook het grillen en smoken als gescheiden disciplines houden. Het is hot & fast vs low & slow. Dat is best pittig om te combineren in één BBQ.

Het voordeel van je kolen onderaan aansteken lijkt me ook dat alle as onderin weg valt. Als de kolen van boven naar beneden branden denk ik dat je problemen krijgt dat naarmate de 'stapel kolen' verder brand er te veel as op komt te liggen. Maar ook dit valt te testen uiteraard.

De makkelijkste manier is volgens mij gewoon een WGA er naast te zetten. Volgens mij past die zo ongeveer in de rookkamer van je masterbuilt dus heb je ook geen probleem met ruimte tijdens vervoer 😉
Dat verstikken van de onderste kolen gaat inderdaad gebeuren. Ik zie dat in de vuurkorf van mijn UDS als ik deze te vol doe.

20160424_123815.jpg

Een smoker meenemen in de auto? Dat kan. Bij mij ziet dat er ongeveer zo uit. ;)
 
Uitdagend project. Ik ben benieuwd of het je gaat lukken. Persoonlijk zou ik ook het grillen en smoken als gescheiden disciplines houden. Het is hot & fast vs low & slow. Dat is best pittig om te combineren in één BBQ.


Dat verstikken van de onderste kolen gaat inderdaad gebeuren. Ik zie dat in de vuurkorf van mijn UDS als ik deze te vol doe.

Bekijk bijlage 33432
Een smoker meenemen in de auto? Dat kan. Bij mij ziet dat er ongeveer zo uit. ;)
Dat gescheiden low en slow en grillen gaat lijkt mij wel als je een offset achtige smoker hebt. Dan kan je grillen op de firebox, maar omdat de afstand tussen de de firebox en het rookgedeelte zo ver van elkaar zit is de temperatuur veel lager.
 
Terug
Bovenaan Onderaan