BasBQ
Beef en Steak

DIY eenvoudige hout gestookte draaispit / rotisserie

gisteren eindelijk lid geworden en dan gelijk maar even tijd gemaakt om mijn eigen simpel te maken op hout gestookte draaispit met jullie te delen. voor een paar tientjes een draaispit waar je heerlijk spul op kan klaarmaken!

Ooit ergens een soort gelijk idee opgedaan in een buitenlands TV programma en wat gezocht op dit forum of het al eerder gedeeld was(niet kunnen vinden). voordeel is dat het vuur aan de zijkant zit en (zoals in de kipwereld al jaren bewezen) je zo toch echt de lekkerste kippetjes kan klaarmaken!

materialen, allen bij de bouwmarkt te halen:
- wapeningsnetje met maas van 10cm
- klein lewisplaatje(zwaluwstaartvloer) kan ook vlak staalplaatje zijn, alleen deze zijn veel goedkoper(had ik liggen)
- 8x8mm. stalen staaf van 2 meter(voor 2 spitten)
- klein rolletje kippengaas
- wat vlechtdraad
- simpel motortje op batterij(makkelijk online te halen voor ?10,-)


wapeningsnetje en vloerplaatje(windscherm)


even op maat maken netje


kippengaas spannen voor brandstof bak


met vlechtdraad in elkaar zetten. dit zou je ook al kunnen gebruiken, alleen vangt het zo wel erg veel wind en blijft de warmte minder goed hangen.


lewisplaatvloertje op maat gemaakt en aangebracht



Resultaat, na 2 uurtjes werken!




inmiddels meerdere keren gebruikt. lekker hout in de bak gooien, kip ervoor hangen en klein uurtje later heerlijk mal gebraden kippetje!

ik heb meerdere posities voor draaispit gemaakt, hiermee kan je dan beetje spelen. Zoals te zien ook al met vier kippen tegelijk geprobeerd, werkt ook prima! ik moet alleen wat meer klemmetjes kopen zodat ik de 2 kippen op 1 spit niet tegen elkaar hoef te zetten. Dan braad het rondom nog net wat mooier aan!

Motor kan iets meer dan 2 kilo aan(ik heb inmiddels al 3 motortjes :)), dus denk ook aan stuk varkensvlees, rollades, groentes enz...

Favoriet hele kip recept: lekker even injecteren met mix van wat boter/honing en wiskey en buitenkant voorzien van eigen droge rub(met citroengras tinten), beetje verse kruiden in het holletje!









 
Gaaf project zeg!
 
dat heb je mooi gemaakt
 
het is dat ik er de ruimte niet meer voor heb :D
 
Mooi man!

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk

 
Goeie bijdrage zeg!

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
 
 

ejdb

Vuurmaker
Berichten
67
Hoe heb je dat aangepakt met die staaf? De meeste motortjes hebben dacht ik n 8x8mm vierkante aansluiting?
 
Hoe heb je dat aangepakt met die staaf? De meeste motortjes hebben dacht ik n 8x8mm vierkante aansluiting?
Ik denk niet dat de topic starter gaat reageren, aangezien hij geen lid meer is van het Genootschap ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan