BasBQ
Beef en Steak

De schuiven van de Q

 

Bobbie5580

Sprokkelaar
Berichten
32
Beste Allemaal,

met welk schuiven of schuif regel je het beste je temperatuur in/stabiliseren ?? Heb zelf De weber 57cm mastertouch … Vandaag ff ”droog” geoefend om de temp op een 170graden te krijgen en te houden ( seasoning gietijzeren bordje).
gebruiken jullie beide schuiven zowel boven op als onder of bijvoorbeeld 50/50 of bovenop helemaal open en dan onder knijpen of openen?

En wat is de beste manier in beginsel: je temp eerst flink omhoog zetten en dan knijpen of ….van knijpen naar open totdat je de gewenste temp hebt en die vasthoud ( en hoe lang duurt het ongeveer voordat de temp stabiliseert)

hoor graag even jullie ervaring

mvg
Bob
 
In principe laat je boven vol open en regel je met de onderste schuif de temperatuur.
Als je echt low & slow bezig bent en de temperatuur krijg je niet omlaag dan kun je de bovenste wat knijpen.
 
Voorgaande reacties +1.
Tipje 1: gooi niet teveel hete kolen in de Q. Dit is lastig af te regelen.
Tipje 2: maak een logboekje en hou daar door ieder sessie de waardes in bij. Denk aan stuk vlees, opstelling in de Q, hoeveelheid koude en warme kolen/briketten, welke temp gegevens van kern+ buitenlucht,+rooster, stand schuiven etc. Dit geeft je snel een berg info en ervaring. En onderschat de wind niet.

Succes.
 
Ik sluit me ook aan bij bovenstaande reacties.
Het maken van een logboekje klinkt als gedoe maar heeft mij in het begin erg veel geholpen.
Let er wel op dat bij een ketel barbecue de wind en buitentemperatuur erg veel invloed kunnen hebben.
 
Voorgaande reacties +1.
Tipje 1: gooi niet teveel hete kolen in de Q. Dit is lastig af te regelen.
Tipje 2: maak een logboekje en hou daar door ieder sessie de waardes in bij. Denk aan stuk vlees, opstelling in de Q, hoeveelheid koude en warme kolen/briketten, welke temp gegevens van kern+ buitenlucht,+rooster, stand schuiven etc. Dit geeft je snel een berg info en ervaring. En onderschat de wind niet.

Succes.
wat is een goede hoeveelheid kooltjes in de bbq ? heb een grote brikstarter van weber , snap dat dit miss niet zo precies te zeggen is maar eventueel bij benadering
 
Even afgezien of je een minion of snake methode gaat gebruiken zou ik met een stuk of 10 gloeiende briketten beginnen. Omhoog in temperatuur kan je vrij vlug, naar beneden wat lastiger. Dus dan kan je gelijk zien wat een kleine hoeveelheid briketten doet met de temp.
 
Terug
Bovenaan Onderaan