BasBQ
Beef en Steak

De maiden run van mijn nieuwe Smokey Mountain 57cm

 
 

nicky

Stoker
Berichten
409
Afgelopen vrijdag was het dan eindelijk zover. Na veel online speurwerk en enkele gesprekken met andere WSM eigenaren toch gekozen voor een Weber en wel eentje met een doorsnede van 57cm, damn wat een joekel is dat :)

Zaterdagmiddag een kippetje en wat spareribs gekocht om hem zo snel mogelijk vies te maken. Zaterdag avond geheel op aanraden van the virtual weber bullet een kippetje klaargemaakt:

Een klein gedeelte van de kolenring gevuld met wat Flamy briketten en wat appel snippers en een klein startertje met daarin de laatste ecobrassa.
20120428%2520163246.JPG


Kippetje ontdaan van haar ruggengraat en borstbeen:
20120428%2520164512.JPG


??n helft ingesmeerd met dizzy pigs' raging river rub:
20120428%2520165328.JPG


En de andere met dizzy pigs' jamaican firewalk:
20120428%2520165336.JPG


Op de smoker:
20120428%2520170808.JPG


Tussendoor nog ingesmeerd met Hunt's honing bbq sauce en een kwartiertje daarna nog even grillen voor een krokant korstje:
20120428%2520182646.JPG


En smullen maar:
20120428%2520183054.JPG


Zaterdagavond heb ik de helft met dizzy pig jamaican firewalk opgegeten en zaterdagmiddag (koud) de andere. Ik vond ze allebei heel erg lekker, geen favo dus.

Zondag was het tijd voor een portie spareribs van zo'n vier kilo in totaal, klaargemaakt volgens het favoriete sparerib recept van Noskos' (dat is namelijk ook onze favoriet ;)).
20120429%2520130954.JPG


Ribben op de smoker:
20120429%2520133956.JPG


De standaard Weber thermometer in de deksel was al gemonteerd dus heb deze niet in kokend water gehouden. De RiverCountry is precies op 100 graden door mij getest en die had ik aan de andere kant in het deksel gezet:
20120429%2520162650.JPG


Volgens mij gaat er iets niet goed met de Weber thermometer (De ET-732 zit op het rooster):
20120429%2520153406.JPG


Dit lijkt er meer op (tenzij het bij de luchtschuif 50 F heter is dan aan de andere kant?)
20120429%2520153422.JPG


Na ongeveer 3,5 uur heb ik de ribben nog even ingesmeerd met een mengsel van honing en sweet baby ray's:
20120429%2520171048.JPG


En van het eindresultaat heb ik geen foto meer gemaakt :eek:. Sorry dames en heren, jullie moeten van me aannemen dat ze heerlijk waren ;)

Wat een fijn apparaat die WSM, koud kunstje om die op temperatuur te houden. Helaas ging hij de eerste avond niet uit. Om ongeveer 18:00 heb ik alle luchschuiven dichtgezet en toen ik 's nachts om ongeveer 0:30 nog een keer keek stond de thermometer nog steeds op 200 F (en daar mag ik kennelijk 50 F bij optellen). Ik hoop dat het komt omdat hij nog flink vettig moet worden van binnen, anders toch maar een keertje het deurtje onder handen nemen  8)
De dag erna met de spareribs heb ik er niet meer op gelet (koninginnenacht ;)).

Thx 4 watching!!
 
Ik weet uit ervaring dat je wsm gewoon nog lekker vet moet worden van binnen, dan gaat hij sneller uit. Ik had precies hetzelfde toen ik de wsm van Frits kreeg, en hij hem enorm had staan poetsen. Na een paar keer gebruiken, komt het vast goed.

Leuke reportage btw ;)
 
Mooie reportage, die Weber thermometer is niet al te best ;)
 
Kijk, dat willen we zien!! Grote hompen vlees!
Hoe zijn de flamy briketten bevallen tov de Ecobrasa?
Had bij die van mij ook wat verschil tussen de temp van Weber en die van de Ikea en outdoorchef. Ongeveer 5-6 graden.
Het duurde ook iets iets langer dat de WSM bij mij uit was, en die was al smerig. Ik denk een anderhalf uur of zo.
 
Mooi verhaal! Gaat helemaal goed komen
 
Dat ziet er goed uit,maak hem maar lekker smerig.
 
mooie sessies geweest, zo kan je hem lekker uittesten, ziet er allemaal heerlijk uit, wat een klein kippetje op zo'n grote WSM  :)

succes ermee
 
Leuke sessies! Jij bent trouwens een dapper mens met zoveel Firewalk :D
De eerste paar keren brandt de WSM ook hoger dan een model met roet aan de binnenkant, dat komt omdat de binnenkant dan nog lekker de warmte reflecteert. Wat het uitgaan betreft, controleer even of alles redelijk dicht is, dat het deurtje niet verbogen is en je middenstuk niet eivormig. Dat kunnen allemaal oorzaken zijn van het niet snel uitgaan. Die van mij is in een uurtje meestal wel handwarm.

Waarom eigenlijk een 57 cm als ik vragen mag? Wat was het argument dat je overhaalde om deze te kopen?
 
Goed om weer een WSM aan het werk te zien, blijft mijn favo Q Mooie ribben en kip.
Mijn 47 wsm is volgens mij binnen een half uur al flink afgekoeld (ff uit mijn hoofd dan)
 
Forcerecon zei:
Hoe zijn de flamy briketten bevallen tov de Ecobrasa?

Kan ik nu nog niks over zeggen omdat ik ze nog niet in de OTP heb gebruikt en de ecobrassa niet in de WSM. Zal binnenkort mijn bevindingen eens posten. Overigens ben ik zeer tevreden over de flamy briks. Rookten nauwelijks bij het aansteken en er bleef nauwelijks as over.
 
noskos zei:
Waarom eigenlijk een 57 cm als ik vragen mag? Wat was het argument dat je overhaalde om deze te kopen?

Dat mag. Op het forum van the virutal weber bullet zijn er meer dan een paar topics over en op het bbq forum ook een aantal. Het voordeel ten opzichte van de 47 mag duidelijk zijn, lekker veel plek, de nadelen die op de verschillende fora besproken worden zijn dat het langer duurt dat de smoker op temperatuur is en dat de 57 meer brandstof verbruikt.

- Ruimte: Een belangrijk voordeel. We nodigen in de zomer regelmatig veel vrienden uit om lekker te borrelen en wat lekkers van de bbq te eten ook zijn we beide in de zomer jarig en dan gaat de q ook aan.
- Temperatuur: Als ik de wsm ga gebruiken is dat toch voor langere sessies van een aantal uur, dat beetje extra tijd om op temperatuur te komen kan er ook nog wel bij (overigens was de wsm binnen no time op 250F de 2 eerste sessies).
- Verbruik: Een leuke hobby kost nou eenmaal wat centen, die paar extra kolen ten opzichte van de een 47 kunnen er ook nog wel vanaf.
- Aanschaf: Ik heb de 57 nieuw in de doos via MP kunnen kopen voor een heel voordelige prijs, dat heeft de uiteindelijke beslissing wel heel makkelijk gemaakt.
 
OK, duidelijk :D Was gewoon benieuwd.
 
Goeie antwoorden, leuk dat je zo uitgebreid reageerd! Ik geniet er altijd van om dit soort dingen te lezen, gezellig!
 
whoo wat een apparaat 6 ribben plat erop! dat red ik met mijn 47cm niet!! mooie aankoop veel plezier ermee!
 
Het lijkt me een grandioos apparaat en het resultaat mag er zekers wezen maar wat is het voordeel t.o.v een UDS?
 
Terug
Bovenaan Onderaan