Beef en Steak

De eerste keer, meer vragen dan antwoorden, maar wel lekker eten!!

Peter_fijten

Vuurmaker
Vandaag was de eerste keer dat ik bewust ging barbecueën. Niet kolen aan vlees er op en het zal wel gaar zijn. Nee nu eens serieus met een barbecue aan de gang.

Op het menu vandaag stonden kippenvleugels met een kruidenrub (netjes geleend van Dennis zijn blog) met een soja honing sausje uit eigen keuken (mild maar lekker ook voor de kids).

ed73dfe2ca583cb6359eaedbd78ce1ca.jpg

De bbq is er klaar voor. Waar ik nog veel moeite mee heb is de juiste temperatuur te bereiken en ongeveer daar houden. Als een malle stijgt hij naar 250-300 graden (doel was 200-220). Bij open van de deksel gaat die weer natuurlijk snel naar beneden en zo gaat het even door. Na een tijdje (15-20 min) lukt het me dan eindelijk om hem rond de 220 te houden.

Is dit normaal? Komt het door mijn briketten ( gewoon weber briketten die ik bij de bbq heb gekregen, niet de beste maar voor te oefenen dacht ik laten we deze gewoon proberen). Ervaring? Gebruik ik teveel briketten??

Na de barbecue op een “ok” temperatuur te hebben kunnen de vleugeltjes erop.
3233bb0f30b43a41276c6770f12921ee.jpg

Na een 15 min was de maizena nog niet helemaal ingetrokken dus na wat bak spray ze netjes omgedraaid.

Na ong 45 min op de barbecue konden ze er vanaf met een mooi goud korstje.
bf1ffa0acd6de6ee914c649d8ad9bf2e.jpg

Sausje er over heen
df4f1fc449f84d5aaed15bc79bf43a96.jpg

Smullen maar. Nog geen 15 min later waren alleen nog botjes en gevulde buikjes over.

De eerste keer echt barbecueën verliep nog niet zo heel slecht. Oefen baart kunst zullen we maar zeggen. Op naar de volgende keer. Hopelijk dan al wat beter met de controle over de temperatuur.

Groet,

Peter F

Erg leuk Peter! Het begin is altijd even lastig. Ik vind mijn Weber ook nog steeds lastiger te regelen dan de Kamado.

Ik ben ondertussen wel al een hele tijd gestopt met het gebruiken van Weber briketten. Ik merkte, zoals ik achteraf ook vaker op internet las, dat deze enorm veel as achterlaten wat nadelig is voor de luchtstroom. Daarnaast is het ook gewoon erg veel spelen met de bovenste en onderste schuifjes om er achter te komen wat het effect is.

Gewoon dit weekend weer een keertje aanzetten en proberen dus ;)

Ik ben het eens met Marc hierboven, ik gebruik nu ecobrasa briketten, die zijn erg handbaar en tot nu toe goed controleerbaar.
Dat betekend overigens niet dat je deze zak briketten weg moet gooien he ;)

Als een malle stijgt hij naar 250-300 graden (doel was 200-220). Bij open van de deksel gaat die weer natuurlijk snel naar beneden en zo gaat het even door
Wat er hier gebeurd, Peter, is dat je waarschijnlijk iets te enthousiast geweest bent met de hoeveelheid briketten die je aangestoken hebt. dus je begint al te heet. Die hitte vormt zich in de BBQ. Je haalt de deksel eraf, de hete LUCHT in de weber is weg, maar de briketten krijgen ineens enorm veel zuurstof erbij. Zuurstof is de voedingsbron voor de hitte, dus die worden nóg heter. Dus je deksel gaat dicht, en die nóg hetere briketten gaan het weer volle bak heet maken in de kogel.

Wat je eigenlijk zou moeten proberen, is de lucht toevoer aan de onderkant te knijpen/dichter te schuiven. hoe kleiner die gaatjes zijn in je bodem, hoe minder zuurstof het krijgt, dus hoe 'kouder' de bbq wordt..
En dan komt het aan op afwachten, tot de temperatuur zakt. En dat is af en toe lastig als je al véél te hoog zit. Wat je dan zou moeten doen (denk ik) is om wat briketten eruit te halen. hoe minder brandende briketten - hoe minder hitte. Ik had het toevallig laatst ook, en heb ze even gedoofd in een andere afgesloten bbq (misschien heb je zelf iets anders wat je lucht dicht kan maken, dan kan je ze achteraf gewoon weer gebruiken hoor.

Dit soort tips kan je hier op het forum wel vinden, maar als je lezen niet erg vind raad ik je DIT BOEK wel heel erg aan.

Ohja, en het ziet er prima uit hoor! :D

Mooie kippies!
De lessen die ik altijd heb opgevolgd toen ik begon met het BBQ-en op een Weber (Ketel BBQ),
Zoveel mogelijk split grill methode, dus je BBQ indelen in een koude en warme zone (links/rechts) zoals jij nu in het midden je briketten legt is niet ideaal, je mist zo veel indirect roosteroppervlak, Frits heeftt een interessante tutorial geschreven over grillmethodes
temperaturen vanaf 150-160 graden C en hoger regel je in principe alleen met de onderste luchtinlaat
wil je lager, dan kun je met de bovenschijf ( luchtuitlaat) gaan knijpen je zou zo lag als 130 graden C moeten kunnen halen, anders:
Wil je nog lager dan wordt het tijd voor de minion methode, wederom mooi omschreven door Frits
Hierbij regel je de temperatuur met de onder en boven lucht in/uitlaat

Of een afgeleide van de minionmethode, de snake methode.

Omdat je BBQ nog erg nieuw is glimt de binnenkant nog als een Spiegel waardoor je temperatuurschommelingen kunt krijgen, zodra de binnenkant mooi mat is ingebrand wordt je BBQ veel stabieler

Laatst bewerkt:
En Dennis heeft ook een heel handig boekje geschreven waar allerlei tips in staan als je wat serieuzer wilt gaan BBqén. Het vuur de Baas. Ben zelf al even bezig maar kijk er zo af en toe nog steeds in. Leuk om jezelf in deze tijd te verwennen. ps. niet gesponsorde bijdrage;)

Dank jullie voor de reacties en tips.

Het boek staat op de lijst (even wachten op de leukste tijd van de maand). Ga zeker met alle tips aan de slag.

Van de week staat er gevlinderde kip op het menu (toch handig een vrouw die bij de poelier werkt). Met alle tips lijkt mij de beste aanpak om de kolen (met een blokje rookhok) aan 1 kant te doen en de kip op de andere kant.

Nu heb ik de Master touch premium met de ring en diffusor. Is dit iets wat ik ook voor deze bereiding zou kunnen gebruiken of is dit echt bedoeld voor de low en slow sessies? Had gelezen dat de diffusor namelijk warmte gaat stralen op hoge temperaturen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dank jullie voor de reacties en tips.

Het boek staat op de lijst (even wachten op de leukste tijd van de maand). Ga zeker met alle tips aan de slag.

Van de week staat er gevlinderde kip op het menu (toch handig een vrouw die bij de poelier werkt). Met alle tips lijkt mij de beste aanpak om de kolen (met een blokje rookhok) aan 1 kant te doen en de kip op de andere kant.

Nu heb ik de Master touch premium met de ring en diffusor. Is dit iets wat ik ook voor deze bereiding zou kunnen gebruiken of is dit echt bedoeld voor de low en slow sessies? Had gelezen dat de diffusor namelijk warmte gaat stralen op hoge temperaturen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Je kunt de vlinderkip ook eerst aan beide zijdes even direct een kleurtje geven en daarna indirect garen.

Maak je klaar voor de leukste trainingen die er zijn... BBQ training!

Veel plezier Peter!

Terug
Bovenaan Onderaan